Wie in Nederland telecom zegt, zegt KPN. Hoewel het voormalige staatsbedrijf geen monopolist meer is, zet het als marktleider nog steeds de toon op zowel de consumenten- als de zakelijke telecommarkt. Als KPN dus een fundamentele koerswijziging aankondigt, schudt heel de markt op zijn grondvesten. Normaal gesproken, althans.
De afgelopen weken lijkt er precies zo'n drastisch nieuwe route te zijn ingeslagen, maar meer dan lauw zijn de reacties niet te noemen. In een interview met De Financiële Telegraaf stelt KPN-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer eind januari onomwonden dat zijn bedrijf te lang heeft gewacht met het openstellen van het traditionele telefoonnetwerk voor concurrenten. Nog geen week later deed Deco Blok, directeur van het vaste net bij KPN, in het Duitse blad WirtschaftsWoche er een schepje bovenop: hij liet weten dat het huidige vaste net in 2010 geheel wordt uitgefaseerd en gaf tevens aan dat concurrenten vanaf het begin toegang zullen krijgen tot het nieuw aan te leggen all-ip glasvezelnet.
Nu heeft de beslissing om met pstn te stoppen wel wat media-aandacht opgeleverd, maar daar doelde ik niet op. Nee, de werkelijke koerswijziging is dat KPN voortaan concurrerende dienstverleners met open armen zal verwelkomen op het eigen netwerk. Dat is een opmerkelijke stap, die verstrekkende gevolgen kan hebben. Als KPN zich namelijk werkelijk committeert aan dit model, zullen concurrerende infrastructuurproviders nauwelijks nog een business case rond kunnen krijgen voor de aanleg van een alternatief netwerk met dezelfde capaciteit en dekking. En dan wordt de grote vraag: wie kan er na 2010 nog om KPN heen?
Nu hoeft dat op zich natuurlijk geen probleem te zijn, maar eventuele toekomstige partners zijn gewaarschuwd: KPN is al lang niet meer de logge bureaucratische moloch van vijftien jaar geleden. Het nieuwe KPN is een bedrijf met vele gezichten, dat bewezen heeft snel te kunnen inhaken op nieuwe ontwikkelingen. Ook al zijn de interconnectietarieven nog zo gunstig, KPN aftroeven op zijn eigen net zal er echt niet makkelijker op worden.
Mark van der Wolf, head of creative bij Lewis PR
m.vanderwolf@channelweb.nl