Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kostenbesparing op klantcontact volgens Trinicom niet noodzakelijk ten koste van klanttevredenheid

18 januari 2007 - 09:113 minuten leestijdActueelGovernance & PrivacyKana

Klantcontact software specialist Trinicom voorspelt dat in 2007 steeds meer het besef zal doordringen dat een focus op kostenbesparing niet per se een bedreiging hoeft te betekenen voor de klanttevredenheid. In de markt en onder haar klanten constateert Trinicom steeds duidelijker de trend om geïntegreerd meerdere klantcontactkanalen open te stellen. Daarbij komt de focus bovendien nog meer te liggen op het voldoen aan de eisen en verwachtingen van klanten.

Ook de overheid heeft onlangs bericht dat kostenbesparingen niet ten koste hoeven te gaan van de kwaliteit van de dienstverlening. Uit een brief die minister-president Balkenende afgelopen week naar de Tweede Kamer stuurde blijkt dat de rijksoverheid ieder jaar zes miljoen euro bespaart op het gebied van overheidscommunicatie, onder andere dankzij het realiseren van één rijksbreed loket voor publieksvoorlichting bij de Postbus 51 Informatiedienst[1]. Behalve tot besparingen heeft de krachtenbundeling ook tot kwaliteitsverbetering geleid, bijvoorbeeld omdat Postbus 51 meer uren per dag bereikbaar is dan de afzonderlijke departementen.

"De trend waarbij de overheid niet alleen aan kostenbesparing denkt maar ook de kwaliteit van de dienstverlening in het oog houdt zien wij al een aantal jaren", aldus Wilco Rietberg, CEO van Trinicom. "In 2005 zetten het ministerie van VWS en Postbus 51 bijvoorbeeld onze software in om de grote stroom vragen rondom de invoering van de nieuwe zorgverzekering adequaat af te kunnen handelen via internet, telefoon en e-mail. Zelfs tijdens piektijden kregen burgers snel antwoord op hun vragen, terwijl er dankzij de web selfservicesite kon worden bespaard op maar liefst 300 telefonische medewerkers. Daarmee heeft het Ministerie een substantiële besparing op de voorlichtingscampagne weten te realiseren, met een goede kwaliteit van de dienstverlening. Een mooi voorbeeld van een geslaagde klantgerichte overheid."

Ook in veel andere markten ligt de focus vaak op kostenbesparingen. Trinicom constateert dat dit nogal eens ten koste gaat van de klanttevredenheid en dat kansen om het goed aan te pakken vaak onbenut blijven. "Toch dringt het besef dat elk klantcontact een kans is voor het opbouwen van een goede relatie steeds meer door", constateert Rietberg. "Een multichannel benadering biedt dan de beste kaarten: de klant kiest zelf zijn contactkanaal en kan via elk kanaal een hoogwaardige service verwachten. Veel van onze klanten weten inmiddels uit eigen ervaring dat kostenbesparing en kwaliteitsverbetering zeer goed hand in hand kunnen gaan."

Rietberg ziet verder een duidelijke verschuiving in de benadering van klanten: van Customer Interaction naar Customer Anticipation. "De klant moet altijd het uitgangspunt zijn van de dienstverlening: wie is hij, wat wil hij en wat verwacht hij? Die aspecten moeten volledig geïntegreerd worden in de service. Je moet als het ware in het hoofd van je klant kunnen kruipen. Uiteraard is dat alleen mogelijk met inzet van de juiste software."

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    lui
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waarom ‘leverancier van jouw leverancier’ groot risico kan zijn

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs