Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Studenten kiezen werkgever op gevoel

20 maart 1997 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Yvonne Geiss
Yvonne Geiss

Net afgestudeerden stellen zich niet kritisch genoeg op tijdens sollicitatiegesprekken. De definitieve keuze voor een werkgever maken ze veelal op gevoel. Dat concludeert de Caesar Groep op grond van een onderzoek. Vandaag geeft het bedrijf een cursus die studenten moet leren de juiste vragen te stellen.

Afgelopen zomer merkte de Caesar Groep dat het moeilijker werd om personeel aan te trekken. Binnen een groot PZ-onderzoek, besteedde het bedrijf speciale aandacht aan de werving en selectie met als kernvraag: "Waarom kiest een student voor een bepaalde werkgever?" Gelokt door eenvijfde staatslot als beloning stuurde 47 procent van de 519 benaderde HIO- en BI-studenten de enquête in. Studenten bleken zich voornamelijk op de arbeidsmarkt te oriënteren door middel van stages, banenmarkten en het Internet. Meer dan de helft (55 procent) bestempelde de oriëntatiemogelijkheden die de Hogeschool hun bood als onvoldoende. Tijdens ‘ludieke’ acties van werkgevers – ballonvluchten, leuke weekendjes – voelen studenten zich vaak benaderd als kinderen, waardoor een averechts effect optreedt.
De Caesar Groep onderzocht ook wat studenten belangrijk vinden in hun toekomstige baan. Opvallend is dat het salaris op de laatste plaats komt. De student beschouwt goede opleidingsmogelijkheden als de allerbelangrijkste factor bij de keuze voor de toekomstige werkgever. Daarna komen loopbaanmogelijkheden, het kunnen werken met de nieuwste technologie, gevolgd door zaken als de cultuur en de omg eving van het bedrijf en – zoals gezegd – het salaris.

Gevoel

De schokkendste bevinding van het onderzoek is dat het gros van de studenten de uiteindelijke keuze voor een werkgever vooral neemt op gevoel. Aad Vanca is directeur van Oreade en verantwoordelijk voor het personeelsbeleid van de Caesar Groep waar dit bedrijf onderdeel van uitmaakt: "Ze horen vijf prachtige verhalen maar weten niet hoe ze moeten kiezen. Als het dan in de praktijk allemaal tegenvalt, volgt de teleurstelling. Ze moeten dieper graven. Nu vragen ze of er carrièremogelijkheden zijn en een simpel ‘ja’ stelt ze tevreden."
Het door de Caesar Groep georganiseerde seminar ‘Luchtkastelen doorgeprikt’ moet de student de instrumenten in handen geven om een beter gefundeerde keuze te maken. Zoals de werkgever zijn keuze voor een kandidaat vooral baseert op ‘harde’ gegevens als testuitslagen, stageverslagen en ervaring, zo zou de student moeten vragen om bijvoorbeeld het (sociaal) jaarverslag, het ondernemingsplan, de studieregeling en het personeelshandboek. Deze documenten kunnen als bewijs dienen van de mooie praatjes en beloftes van de werkgever of deze juist ontmaskeren als opschepperij of leugens. Verder adviseert Vanca de studenten te vragen naar de strategie en missie van het bedrijf, de manier waarop het wordt bestuurd en de gevolgen die dit voor de kandidaat heeft. Verder kan praten met een toekomstig collega (of beter nog ex-werknemer!) verhelderend zijn. Ook het verloop zegt iets over de mate van (on)tevredenheid van de werknemers.
Verstandige personeelschefs bereiden zich alvast voor op kritische, met checklisten bewapende kandidaten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    Ruud Mulder
    Awards NieuwsCarrière

    Wat is er zo innovatief aan de categorie ‘Future of Work’ bij de Computable Awards?

    Freelancer
    AchtergrondCarrière

    Zzp’er in de it flirt met dienstverband

    Geld Money capital kapitaal investering invest
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Twee miljard voor Intel, phishing-terreur ShinyHunters wordt ‘veel, veel erger’ (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs