IBM lanceert het Smart Analytics-systeem, de eerste allesomvattende analyse-oplossing in de markt die klanten binnen slechts een paar dagen actief kunnen inzetten.
IBM Smart Analytics levert een complete en flexibele set analysemogelijkheden, met Business Intelligence-dashboards, scorecards en rapporten, data mining, cubing services, data warehouse management, storage en een serverplatform. De oplossing is vanaf september beschikbaar. Met deze nieuwe oplossing combineert IBM zijn technologische, service- en marktexpertise om klanten in staat te stellen sneller slimmere en beter onderbouwde beslissingen te nemen.
IBM Smart Analytics is speciaal ontworpen voor diepgaande en geavanceerde analyse van grote hoeveelheden data. Het systeem minimaliseert de benodigde tijd, uitgaven en technische vaardigheden die voorheen een obstakel vormden voor een bredere toepassing van geavanceerde analysesystemen. Het systeem maakt het voor klanten van iedere omvang eenvoudiger om snel geavanceerde analyses uit te voeren voor het oplossen van complexe zakelijke problemen. IBM Smart Analytics biedt een enkel, afgestemd systeem dat reeds is geoptimaliseerd met de juiste balans tussen software-, systeem- en storage-capaciteiten. Klanten krijgen hiermee de beschikking over een krachtig analysesysteem dat door één – en bij kleinere configuraties zonder – technisch expert kan worden uitgerold, terwijl bij vergelijkbare systemen de inzet van minimaal zes technisch experts vereist is. Bij de meeste configuraties kan het systeem binnen slechts twaalf dagen operationeel zijn.
Met het Smart Analytics-systeem kunnen klanten drie keer sneller dan gebruikelijk gebruik maken van de kracht van analyses voor het nemen van slimme zakelijke beslissingen. Bovendien is met gebruik van het systeem tot 50 procent minder storage-ruimte vereist, waarmee zowel bespaard wordt op vloerruimte als op energie. Het systeem geeft inzicht in en legt verborgen relaties bloot binnen grote hoeveelheden data. Niet alleen gestructureerde informatie in databases, maar ook ongestructureerde data en data die niet compatibel is, zoals gegevens uit bronnen als video, e-mail, websites, podcasts, blogs, wiki’s en archieven.
Analysetechnologie stelt bedrijven van iedere grootte in staat meer intelligente beslissingen te nemen en concurrerend voordeel te behalen. Tot nu toe vroeg het aanschaffen en succesvol implementeren van een analyseoplossing echter niet alleen om specifieke technische vaardigheden. Er waren tevens experts nodig om de analysesoftware toe te passen binnen specifieke verticale markten. Dit maakte analyse-oplossingen onbereikbaar voor veel bedrijven. Met het nieuwe Smart Analytics-systeem voorziet IBM klanten snel van krachtige analyse-oplossingen tegen een betaalbare prijs, waarvoor bovendien minder specialistische kennis benodigd is.
Met deze oplossing breidt IBM zijn portfolio uit om te voldoen aan de vraag van de snelgroeiende analysemarkt, ingegeven door nieuwe investeringen in gebieden als financieel risicomanagement, intelligente energienetwerken, elektronische patiëntendossiers, beheer van zorgkosten, onderwijs, identiteitsfraude en -diefstal en voedselveiligheid. Eerder dit jaar heeft IBM Business Analytics and Optimization Services geïntroduceerd, een nieuwe divisie met meer dan 4.000 consultants die samenwerken met IBM’s wereldwijde onderzoekslaboratoria en 200 wiskundigen en analyse-experts. IBM realiseert momenteel tevens een wereldwijd netwerk van Analytics Solution Centers om klanten te helpen hun meest complexe uitdagingen op te lossen met gebruik van analyse-oplossingen.
"Onze klanten opereren in een concurrerende omgeving. Om snel te kunnen handelen, moeten zij zeker weten dat de genomen beslissingen juist zijn", zegt Ambuj Goyal, General Manager IBM Information Management. "Met het Smart Analytics-systeem stellen we klanten in staat om sneller, efficiënter en tegen lagere kosten gebruik te maken van analyse-oplossingen. Hiermee helpen wij hen om betere business-resultaten en een snellere ROI te behalen."