Microsoft heeft bekend gemaakt dat het Greenfield Online overneemt, het moederbedrijf van de Europese vergelijksingssite Ciao die ook een Nederlandse site kent. De deal is rond nu Microsoft 486 miljoen dollar op tafel heeft gelegd.
De transactie zal naar verwacht in het vierde kwartaal worden afgerond. De aandeelhouders krijgen 17,50 dollar per aandeel voor de overname. Het technische programma en de online community van Ciao worden ondergebracht bij het Live Search platform van Microsoft.
Bij Ciao kunnen gebruikers geld verdienen met reviews, ze krijgen per recensie een bedrag en 50 cent per aangebracht ander nieuw lid. Daar bovenop komt nog eens 50 procent bonus op de verdiensten van de aangebrachte vrienden voor reviews gedurende het eerste half jaar. Ook meedoen aan de andere tak van Ciao, marktonderzoek, wordt aangeboden en levert geld op.
Worstelen met de bekendheid
De Europese vergelijkingssite blijft in Nederland worstelen met de bekendheid. Ciao, in Frankrijk de best bezochte vergelijkingssite en in Duitsland goed voor een tweede plaats, behoort in Nederland niet tot de top 3 productsites. Sites als Kieskeurig, Vergelijk.nl en Kelkoo mogen in Nederland op de meeste belangstelling van de consument rekenen.
Ciao, een site gericht op prijsvergelijking, online verkoop en reviews van producten is actief in zeven Europese landen. Vorig jaar kwamen de Ciao-sites in de top-50 websites van Comscore als snelste stijger uit de bus, met een maandelijkse groei van 31 procent. Vandaag de dag beweert het van oorsprong Duitse bedrijf meer dan 26,5 miljoen unieke bezoekers per maand te ontvangen.