Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Google

Consumentenbond: AP werkt te traag bij Google-klacht

06 juni 2019 - 08:42ActueelInnovatie & TransformatieAPConsumentenbondGoogle
Christel Dieleman
Christel Dieleman

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en haar Europese zusterorganisaties moeten haast maken met de afwikkeling van de klacht van de Consumentenbond tegen Google. Ook moet de AP duidelijker zijn over de procedure. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de toezichthouder.

In november 2018 dienden de Consumentenbond en zeven andere Europese consumentenorganisaties een klacht in bij hun nationale toezichthouders omdat Google gebruikers van Android-smartphones stiekem volgt. Het bedrijf stuurt consumenten met een nieuwe Android-smartphone richting het inschakelen van locatiegeschiedenis. Daarnaast staat de functie ‘web&app activiteit’ standaard ingeschakeld. Via deze optie verzamelt Google ook locatiegegevens. Volgens de Consumentenbond is dat in strijd met de wet.

Google Ierland

Ruim zes maanden na het indienen van de klacht is nog geen enkel resultaat zichtbaar. Er is zelfs nog geen duidelijkheid over wie het onderzoek leidt. Vanwege het grensoverschrijdende karakter van de klacht moeten de Europese toezichthouders met elkaar samenwerken in het onderzoek, waarbij een ‘leidende toezichthouder’ het onderzoek coördineert. En omdat Google Ierland de gegevens verwerkt, zou de Ierse toezichthouder het onderzoek normaal gesproken leiden. Maar de AP  bevestigt niet of dat ook daadwerkelijk zo is.

Gebrek aan transparantie

De Consumentenbond stelde de AP ook een aantal aanvullende vragen over de procedure, maar de privacywaakhond beantwoordde deze niet. En de belofte aan de Consumentenbond om nadere informatie te verstrekken over de voortgang en het resultaat van het handhavingsverzoek kwam de toezichthouder niet na. Daarom spreekt de Consumentenbond de AP nu aan op het gebrek aan snelheid en dringt nogmaals aan op duidelijke informatie over het proces.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het is belangrijk dat het onderzoek zorgvuldig plaatsvindt, maar het gebrek aan transparantie en het uitblijven van resultaat baren me zorgen. Vooral omdat we van de AP geen argumenten krijgen die het gebrek aan voortgang verklaren. Zelfs over het verloop van de procedure horen we niets. De traagheid werkt bovendien in het voordeel van Google, dat ongestoord de vruchten van zijn overtreding plukt en consumenten blijft benadelen. Dit kan zo niet langer. Laat consumenten weten wat ze kunnen verwachten en handhaaf de wet’, besluit ze.

Meer over

Privacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Target
    ActueelCarrière

    Bedreigt NL-ict Microsoft, Google en Apple?

    containers
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google Cloud verbetert ‘managed service’ Kubernetes

    ActueelData & AI

    Consumentenbond pakt Google aan

    Eén reactie op “Consumentenbond: AP werkt te traag bij Google-klacht”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      7 juni 2019 om 06:41

      Het aantal FTE’s bij AP zij beperkt en de taken die zij moeten uitvoeren zijn de laatste jaren alleen maar gegroeid. Dat is een nalatenschap van de kabinetten Rutte die over de hele linie de controlerende instanties hebben beknot maar wel steeds hogere standaarden verwachten. Althans dat zeggen ze maar de werkelijkheid is dat meewerken aan de lobby van de grotere bedrijven die eigenlijk niet zo op pottenkijkers zitten te wachten. En dus zijn veel wetten min of meer papieren tijgers voor deze grote jongens en als ze een keer tegen de lamp lopen huren ze een leger advocaten in die alles moeten vertragen en afzwakken zodat er eigenlijk zeer weinig veranderd. Kijk bijv. naar de financiële industrie waarbij men telkens een tik op de vingers krijgt maar men daarna weer rustig verder gaat met waar ze mee bezig waren.

      Hiervoor moeten wij als burgers eens goed in de spiegel kijken want wij houden de politici niet scherp genoeg in de gaten. Als zij de meeste tijd bezig zijn met lobbyisten en onze zorgen voor lief nemen dan gebeuren dit soort dingen. Nederland is geen democratie maar we hebben wel democratische waarden. Alleen laten we ze meer en meer versloffen en vertrouwen op deze moreel corrupte politici (op een enkeling na dan). Van de consumentenbond kan je ook niet verwachten wat wij als burgers eigenlijk moeten doen.
      Zorg dat je Google zoveel mogelijk mijdt en geef waar kan aan dat Google een moreel verwerpelijke onderneming is die hun klanten misbruikt. Die lijn kan je zo door trekken naar Facebook, Twitter, Paypal en anderen. Wat voor hen telt is winst ongeacht de gevolgen voor hun klanten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs