Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

3 drivers voor product innovatie in het veiligheidsdomein

7 februari 20238 minuten leestijdData & AI

Oplossingen voor een veiligere wereld: dat is de missie waar wij als sector voor staan. Dat veiligheid niet vanzelfsprekend is, is ons de laatste tijd pijnlijk duidelijk gemaakt. Dreigingen en risico’s zijn voortdurend in beweging. Ook de oorlog in Oekraïne verhoogt het risico op desinformatie, cyber aanvallen en maatschappelijke onrust. Meer dan ooit hebben we baat bij snelle -maar weloverwogen- product innovaties: om de rust te kunnen behouden, transparantie te bieden en onze veiligheid te borgen. Hoe is het gesteld met het innovatief vermogen van het veiligheidsdomein? Wat zijn de drivers voor innovatie in het veiligheidsdomein en wat is de rol van data hierbij?

Het veiligheidsdomein heeft te maken met een permanente risicoafweging, compliance eisen,  privacy wetgeving en het ethische vraagstuk. Dat maakt dat de bereidheid om te innoveren en te  veranderen, over het algemeen minder is. Criminelen hebben deze beperking niet en innoveren er  op los. De veiligheidssector volgt op de voet, maar in de regel wel een stap te laat. En dat komt  overeen met het beeld wat we hebben: 73 procent van de Nederlanders vindt dat criminelen  innovatiever zijn dan de overheid (Capgemini).  

In andere branches is het makkelijker om trial-and-error methodes toe te passen. Zo kun je  experimenteel nieuwe product innovaties toetsen aan de markt. Anders dan in de  veiligheidsbranche, daar is het een balanceer-act. Ja, je wilt innoveren en daar maken ‘trials’  onderdeel van uit, maar je wilt niet dat de ‘errors’ buiten de gecalculeerde risico’s vallen.  ‘

’73 procent van de Nederlanders vindt dat criminelen innovatiever zijn dan de  overheid’’ 

Feit of Mythe? “Innovatie is altijd disruptief”  

Een grote misvatting is dat innovatie altijd disruptief moet zijn. Het tegendeel is waar: waardevolle  innovatie komt tot stand door het optimaliseren van een product, proces of dienst op basis van  klantbehoeften, optimalisatie of efficiency. Volgens onderzoek van PwC er is ook een duidelijke  noodzaak: 93 procent van de CEO’s ziet innovatie als de voornaamste drijvende kracht achter toekomstig succes.  

Product innovatie in de veiligheidsbranche  

Drones, gezichtsherkenning, intelligente camera systemen, apps om incidenten te melden. Het is  een greep uit de toepassingen die we de laatste jaren zien in de veiligheidsbranche. Daarnaast is in  de preparatie fase steeds meer mogelijk met 3D simulaties voor het oefenen en trainen van  hulpdiensten. De digitalisering heeft een grote golf aan nieuwe innovaties teweeg gebracht. Maar de  grootste golf moet nog komen, namelijk data. We genereren steeds meer data, actief en reactief, en  hebben daarmee steeds meer munitie binnen handbereik om afwijkend gedrag te voorspellen. Het  gevolg? Dat we criminelen niet ‘op de voet’ volgen, maar real-time! En dat we door Machine  Learning betere analyses uitvoeren, waarmee we in staat zijn geautomatiseerd in te grijpen wanneer  het nodig is. Dit is ook de belangrijkste eerste driver van product innovatie.   

‘’93 procent van de CEO’s ziet innovatie als de voornaamste drijvende kracht  achter toekomstig succes’’  

Drivers voor product innovatie  

Driver 1: Inzet van data  

Door de komst van 5G worden er steeds meer fysieke sensoren gebruikt om afwijkend gedrag in de  fysieke omgeving te voorspellen. Enkele voorbeelden:  

  1. Politie corpsen die proactief optreden in plaats van reactief. Denk dan aan het beter voorspellen  van woninginbraken waardoor voorlichting en beveiliging effectiever kan worden ingezet.  Verschillende gemeenten, waaronder de gemeente Utrecht, experimenteren hier al mee.
  2. Veiligheidsregio’s die inzet beter kunnen voorspellen. Bijvoorbeeld door het koppelen van  fysieke sensoren met weersvoorspellingen en demografische gegevens om hieruit trends te  kunnen destilleren.
  3. In de private sector wordt data gebruikt om bezoekersstromen beter te kunnen voorspellen. Het  bedrijf VISOR is daar een voorbeeld van, een start-up ontstaan vanuit de JADS community*.

Het potentieel van data zijn enorm. Het is nu zaak om dit potentieel optimaal en zorgvuldig te  benutten. Zorgvuldig zodat het past bij de risicoafweging, compliance eisen en ethische  vraagstukken. Om data te gebruiken bij innovatie is een data-gedreven werkwijze noodzakelijk.  Volgens onderzoek loopt dit nog niet optimaal: ondanks de groeiende behoefte om meer met data te  werken heeft 79 procent van het Nederlandse bedrijfsleven volgens onderzoek van KPMG moeite met  de implementatie van een data gedreven operatie.  

Waar in 29 procent van de data-gedreven organisaties relevante investeringen tijdens corona juist  zijn toegenomen, blijkt dat bij organisaties die niet of nauwelijks data-gedreven zijn, investeringen  afnemen of bevroren zijn. Het KPMG-onderzoek concludeert dat 66 procent van deze  laatstgenoemde organisaties minder of een onveranderd aantal investeringen heeft gedaan in data  en analytics. Er is nog geen onderzoek gedaan in hoeverre dit het geval is in het veiligheidsdomein.  Stel jezelf eens de vraag: welke investeringen worden er gedaan om een data gedreven werkwijze te  stimuleren? Is dit aan de lage kant? Dan heeft dit ongetwijfeld invloed op de innovatiekracht in je  organisatie.  

‘’79 procent van het Nederlandse bedrijfsleven heeft moeite met de  implementatie van een data gedreven operatie’’  

Driver 2: Een gestructureerd innovatieproces.  

Volgens onderzoek door Harvard, falen 73% tot 90% van nieuwe product innovatie. Dit heeft in  belangrijke mate te maken met het ontbreken van een goed innovatieproces. Dit is eigenlijk van  toepassing op zowel het bedrijfsleven als overheid.  

Een dergelijk innovatieproces kent 4 fases:  

  • Ideeënvorming: nieuwe inzichten genereren door testen en feedback van klanten te  verzamelen;
  • Selectie: het nemen van investeringsbesluiten;
  • Ontwikkeling: uitwerken van een idee tot (een verbetering van) een product of dienst;
  • Vermarkten & aanpassen: een product of dienst op de markt brengen en aanpassen op  basis van feedback gebruikers.

Onderzoek van PwC geeft aan dat 60% van het productontwikkelings- of innovatiebudget op gaat  aan de ideeënvorming en het selectieproces. 40% van het budget wordt besteed aan de ontwikkeling  en het vermarkten. 

Volgens dit onderzoek worstelen veel bedrijven met de eerste twee fasen:  ideeënvorming en selectie. Dat komt omdat technologie of de wens van de interne organisatie vaak  als startpunt wordt genomen. Volgens Capgemini zijn interne politiek, weerstand tegen verandering  en discontinuïteit afhankelijkheid van enkele aanjagers, vaak gehoorde vertragers. Het toetsen bij  klanten duurt dan vaak te lang en bij de uiteindelijke selectie vallen deze projecten af. Maar dan is er  al wel veel geld in opgegaan!  

Bij organisaties met een volwassen innovatieproces zie je bij de start al betere uitgangspunten op  basis van heldere keuzes in het portfolio. Daarnaast is de klantbehoefte het startpunt. Deze bedrijven geven volgens PwC significant minder uit aan de eerste twee fasen van het  innovatieproces en hebben meer slagkracht over voor ontwikkeling en vermarkten met als gevolg  meer succesvolle innovaties. Hoe volwassen is het innovatieproces in jouw bedrijf?  

Driver 3: Data gedreven experimenteren in co-creatie  

“Fail fast, learn faster” gaat uit van het principe dat we leren van onze fouten. Met dat wat we leren  en ideeën die ruimte krijgen, blijft uiteindelijk over wat werkt. Experimenteren dus!  

Test met prototypes of een MVP (Minimum Viable Product), en haal vroegtijdig inzichten op over de  verbeterpunten. Een dergelijk product hoeft niet perfect te zijn. Perfectie is duur, en je hebt geen  garanties dat je doelgroep het ook perfect vindt. Daarom is het zonde om direct hoge investeringen  te doen.  

Het alternatief? Durven toetsen! Blijkt uit data-analyses dat er veel behoefte is naar een product dat  je nog niet hebt? Bepaal dan wat het beste is: kopen, uitbesteden of zelf ontwikkelen. Zet het in de  etalage en zie wat er gebeurt. Blijkt er behoefte te zijn aan optimalisatie van service? Zet dan een  onderzoek op met een kleine groep klanten, analyseer de resultaten en stuur bij. Het is belangrijk  niet lukraak aan de slag te gaan, maar te werken op basis van hypotheses. Vergaar op basis hiervan  de data die nodig is om het experiment te beoordelen. Ook binnen het veiligheidsdomein is het  mogelijk deze methodes toe te passen. Probeer de klant of gebruikersgroep klein te houden en  gezamenlijk te werken aan een experimentele omgeving waar risico’s beheersbaar zijn. 

Praktijkvoorbeeld innovatie: LEGO  

Bij experimenteel innoveren is het belangrijk dit in co-creatie te doen met klanten of andere  stakeholders. Uit onderzoek blijkt dat B2B klanten het erg waarderen mee te werken aan  vernieuwing. Dan gaat het niet om een interview maar écht bijdragen aan de oplossing. Een  voorbeeld is LEGO, die mensen hun eigen producten laat maken. Specifiek voor de  veiligheidsbranche is de samenwerking tussen beveiligers met gemeenten of de politie die burgers  inzet om informatie te winnen. Co-creatie is niet nieuw, soms zijn organisaties zich er niet van  bewust of weten ze simpelweg niet hoe ze co-creatie op de juiste manier aan moeten pakken.  

Daniel Ariely, een top psycholoog, ontdekte dat als mensen moeite stoppen in het maken van iets,  ze eraan gehecht raken. Het zogenaamde IKEA-effect. Als je investeert in de oplossing, ga je dit  omarmen. Dus als je klant moeite en tijd steekt in het produceren van zijn eigen product, zal hij snel  geneigd zijn om het aan te schaffen en te behouden.    

Innovatie in de veiligheidsbranche is belangrijker dan ooit 

…gezien het nieuwe dreigingsbeeld in de  wereld. Digitalisering en data openen daarvoor een nieuwe wereld aan mogelijkheden. Waarbij het  mooie is dat je vandaag de dag eenvoudig kunt testen of iets wel of niet werkt binnen een  gestructureerd innovatie proces. Zo investeer je alléén meer in innovatie, als je experimenten goede  resultaten laten zien.  

‘’Volgens onderzoek door Harvard, falen 73% tot 90% van nieuwe product  innovatie’’   

—

Artikel geschreven door Bram de Bruijn, Managing Director van Beyond Products. Beyond Products is het eerste product marketing bureau voor innovatie en  groei in Security & IT. Meer info op: beyondproducts.io

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs