Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Toekomst telecom onvoorspelbaar

02 februari 1999 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Toekomstige ontwikkelingen in de telecommunicatiebranche vallen niet te voorspellen. De veranderingen zijn uniek in complexiteit en onzekerheid. Dit is de voornaamste conclusie van het rapport The 21st century communications company van Deloitte Consulting en The Economist Intelligence Unit (EIU).

De auteurs beschrijven vier mogelijke scenario’s.
De onvoorspelbaarheid van de telecommarkt komt vooral door de liberalisatie. De monopolistische fundamenten maken plaats voor een vrije markt. Daarnaast veranderen de gebruikersbehoeften en zijn er nieuwe technieken. Strategische planning is moeilijk, doch onmisbaar, zo concluderen de onderzoekers.
De auteurs hielden vijftig interviews met grote telecomaanbieders. Vervolgens bogen 150 strategen uit de telecommarkt zich over de marktontwikkelingen. Daar kwamen vier scenario’s uit: ‘de monopolist wint’, ‘schaalvergroting’, ‘specialisatie’ en ‘revolutie door draadloos en data’.
In het eerste script blijven de ex-monopolisten dominant. De nieuwe concurrenten kunnen minder rap snelle toegang tot het netwerk aanleggen dan voorspeld. Bovendien blijven veel klanten trouw aan de grootmachten. Het tweede scenario veronderstelt dat groter beter is. Dit concept is dubieus in de complexe industrie, waarbij omvang economische nadeel kan betekenen. Het script waarin specialisaties doorslaggevend zijn, heeft meer aanhang. "Dit is het efficiëntste antwoord op de marktomstandigheden", aldus het rapport. Sommigen menen dat dit scenario de snelheid van de veranderingen onderschat. Deze strategen denken dat de datatechnologie een nieuwe industrie creëert, die traditionele bedrijven doet wankelen. Ook zien velen van hen mobiele communicatie als winnaar. Verder bedreigt de doorbraak van de kabel als infrastructuur voor telecommunicatie de positie van de traditionele bedrijven.
De gebruikelijke manier om een strategie te formuleren, zijn volgens Deloitte en EIU niet toereikend voor de telecommarkt. Een combinatie van de traditionele hulpmiddelen en nieuwe inzichten is nodig. Bedrijven moeten hun strategie testen en aanpassen aan meerdere toekomstscenario’s. Om de flexibiliteit te vergroten, moeten ze aanwijzingen voor veranderingen op de markt identificeren. Deze flexibiliteit is te bereiken door een organisatie op te zetten die strategisch kan denken.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs