Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De succesfactoren bij functioneel beheer

21 maart 2011 - 07:123 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
M. Buurman
M. Buurman

Functioneel beheer is een steeds belangrijker onderdeel van de dagelijkse gang van zaken in veel bedrijven. Het wordt steeds vaker een onmisbare schakel in het verbeteren en beheren van (de ondersteuning van) de bedrijfsprocessen. Wat zijn nou de belangrijkste succesfactoren voor een goed functioneren van functioneel beheer?

Functioneel beheer bevindt zich in het zwaartepunt van de 'driehoek' eindgebruikers, management en in- en externe ict-leveranciers. Een uitdagende en niet te onderschatten rol binnen iedere zichzelf respecterende organisatie. In mijn ogen zijn er drie belangrijke succesfactoren voor het goed functioneren van een afdeling functioneel beheer die regelmatig onderschat worden: de juiste positionering, het juiste mandaat en de juiste mensen.

De symptomen van een niet goed gepositioneerde afdeling functioneel beheer zijn makkelijk te herkennen: Functioneel beheerders worden vaak gepasseerd, hebben weinig tot geen invloed op beslissingstrajecten, ze worden niet of te laat betrokken in projecten en zitten (vaak letterlijk) te ver van hun stakeholders vandaan. Het blijkt voor veel managers en directeuren moeilijk te zijn om functioneel beheer op de juiste manier te positioneren. Het 'valt' precies tussen de business en ict in. Ik opteer dan ook voor een positie als stafafdeling onder het (afdelings)management. Functioneel beheer moet worden ondergebracht daar waar de 'macht' ligt. Draagvlak is onmisbaar en dit dient vanuit het management te worden aangelegd en geborgd.

Met het juiste draagvlak alleen ben je er nog niet. Functioneel beheer kan alleen haar meerwaarde tonen als voor iedereen duidelijk is wat hun mandaat is. Duidelijke procedures en processen met de bijbehorende aansturing vanuit de lijn zijn hierbij van groot belang. Het management moet uitdragen dat functioneel beheer een onmisbare schakel is in het ondersteunen en verbeteren van de dagelijkse bedrijfsprocessen. Eindgebruikers en ict-leveranciers moeten weten waarom en wanneer ze met functioneel beheer moeten schakelen. Hier ligt natuurlijk ook een belangrijke rol voor de functioneel beheerders zelf: ben je als afdeling niet in staat je meerwaarde te laten zien, dan wordt het lastig je positie te handhaven.

En natuurlijk moet functioneel beheer worden ingevuld door de juiste personen. Ik blijf er in mijn praktijk op hameren dat niet iedere makkelijk pratende ict'er een goede functioneel beheerder is. En dat een functioneel beheerder beter af is met proceskennis dan met applicatiekennis. In de praktijk is niet iedereen hiervan doordrongen. Een goede functioneel beheerder is in mijn ogen iemand die onder meer.:
– liever drie keer hetzelfde vraagt dan zelf een aanname doet;
– snapt hoe de politieke verhoudingen liggen en hoe ze van invloed zijn op het proces;
– kennis heeft van de inhoudelijke processen binnen een organisatie;
– niet voor maar mét ict'ers kan praten en denken.

Zonder de juiste mensen, duidelijk mandaat en goede positionering zal de afdeling functioneel beheer nooit het optimale midden van de driehoek kunnen vinden. Er zal altijd teveel 'hang' zijn naar een bepaalde kant waardoor de balans tussen vraagzijde (de eindgebruikers), de faciliterende zijde (het management) en aanbodzijde (de ict-leveranciers) continu verstoord zal worden. Dit kan gemakkelijk leiden tot te dure systemen met niet de juiste functionaliteit, eindgebruikers met te weinig kennis van de systemen, zinloze rapportages die onderin een la verdwijnen, lange doorlooptijden van gewenste aanpassingen, algehele ontevredenheid en gelatenheid onder het personeel en andere 'winstkillers'.

Kortom, het valt niet mee om de afdeling functioneel beheer goed te positioneren en in te vullen zodat deze echt gaat renderen. Maar ben je als organisatie in staat de succesfactoren goed in te vullen en de gevaren te vermijden, dan is de afdeling functioneel beheer geen kostenpost maar een belangrijke krachtbron voor het bedrijf.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    e-mail
    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft verhoogt drempel voor inkomende e-mail

    Rusland, hacker
    ActueelSecurity & Awareness

    AIVD deelt technische details van grote politiehack

    ActueelWerkplek & Beheer

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    ActueelOverheid

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    3 reacties op “De succesfactoren bij functioneel beheer”

    1. Willem schreef:
      22 maart 2011 om 12:54

      Aardig verhaal, maar ik mis twee naar mijn idee toch belangrijke punten.
      Functioneel beheer moet voor de organisatie zichtbare meerwaarde hebben, zodat mensen/organisaties in de omgeving beter weten dan functioneel beheer te omzeilen en direct onderling zaken te doen. Dit rust tegelijk op beleid in de organisatie en op vaardigheid van de beheerorganisatie.
      En de functioneel beheerder is iemand die naast de 4 punten ook:
      – procesarchitect of domeinarchitect – afhankelijk van de karakterisering van de applicatie. Dit om de grenzen van het beheerde in de gaten te houden zodat er enerzijds geen bloemkooleffect optreedt en anderzijds gewaakt wordt voor ondoordachte duplicatie van functies in andere systemen.

      Login om te reageren
    2. Simon schreef:
      23 maart 2011 om 07:32

      Vanuit mijn eigen ervaring lees ik een tegenstrijdigheid in dit artikel.
      Er wordt gezegd dat .. dat een functioneel beheerder beter af is met proceskennis dan met applicatiekennis..
      Dit vereist m.i. een embedding in de organisatie. Is dat niet strijdig met een ‘afdeling functioneel beheer’?

      Hoe ziet de auteur dit?

      Login om te reageren
    3. Eric schreef:
      25 maart 2011 om 11:50

      Het “plaatsen van afdelingen” op een bepaalde plek in de hierarchie zie je wel vaker als oplossing voor organisatieproblemen. Je zo kunt niet afdwingen dat ze FB niet passeren. Het gaat meestal gewoon om gedrag. Wel kun je FB expliciet taken geven in bijv. operationele ict-aansturing of andere BISL-achtige domeinen. Aan de ene kant moet FB gesponsord zijn vanuit een belangrijke manager. Ook ben het meer eens met het argument: juiste mensen op de juiste plaats. Je moet je in die tussenrol als een vis in het water voelen. Je opdracht is brugvorming. Dat moet je dus aantoonbaar kunnen, anders word je de zoveelste vage manager paperclips.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs