IBM Benelux is begin april gestart met een partner uitwisselingsprogramma, waarbij verkoopmedewerkers van IBM-partners een half jaar mee kunnen draaien bij Big Blue. Hiermee hoopt het bedrijf nieuwe resellers aan te trekken in de Nederlandse markt en zijn marktaandeel te vergroten.
Het programma is bedoeld voor Business Partner Salesmensen. Voorwaarden voor deelname zijn dat de medewerker al minimaal een jaar saleservaring heeft, niet noodzakelijk op Lotus.
Hoekstenen van dit programma zijn intensieve training en ‘learning-on-the-job'. Deze skill-development is gericht op oplossingsgerichte verkoop. De salesmedewerker wordt persoonlijk begeleid en staat gedurende de uitwisselingsperiode voor vier dagen per week onder leiding van IBM. Onderdeel hiervan is ook de deelname van implementatiespecialist(en) aan een trainingsprogramma voor WPLC (Workplace, Portal en Collaboration).
"Wat we zien, is dat nieuwe partners die deelnemen nog wat kennis ontberen op vlak van implementatie. Kennis van sales hebben ze, maar ze moeten het ook kunnen doen. We willen de banden met onze partners sterk aanhalen. Tegelijkertijd denken we ook aan ons bereik, met als idee dat wij op gezamenlijke wijze ons succes op de Nederlandse markt kunnen vergroten", aldus Werner te Riet, salesmanager voor Lotus bij IBM.
Volgens Te Riet is er nog plaats voor een paar resellers die voor een periode van zes maanden in juni of mei kunnen instromen. "Het is gratis, en zo leer je de IBM organisatie goed kennen. Dat maakt de onderlinge samenwerking met onze partners weer makkelijker." Elke zes maanden is er plaats voor maximaal tien deelnemers.