Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

In het land der blinden…

12 november 2007 - 13:32OpinieWerkplek & Beheer
Dick Costeris
Dick Costeris

In het land der blinden…….

…blijft de blinde dwalend rondtasten.

Ik verbijster mijzelf regelmatig over ons kortzichtigeIT-wereldje. IT als Ivoren Toren, het lijkt wel alsof we er trots op zijn.Blijkbaar zijn al onze problemen zo uniek dat we de ene methodiek na de andereontwikkelen. En we leren niets van de grote wijde wereld om ons heen. Nee, wedoen het allemaal zelf.

Er zijn voorbeelden te over. Al die falende IT projecten?Neem eens een kijkje in de utiliteitsbouw, dan praat je wel anders. Procesmatigwerken? Heb je wel eens een olieraffinaderij van binnen bekeken? Governance,kwaliteitsmanagement? Ga eens bij Toyota op bezoek.

Ik word hier zo moe van. Waarde collegae, schud dieoogkleppen eens een keer af en leer eens van de best practices die al jaren enjaren gemeengoed zijn in de rest van de producerende maatschappij. Of blijfblind in een kringetje rondlopen.

 

Meer over

Governance

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    6 reacties op “In het land der blinden…”

    1. Kees schreef:
      12 november 2007 om 15:27

      Mooi gezegd Dick, helemaal mee eens. Maar IT-ers zijn vaak zo op hun eigen opdrachten en problemen gefocust dat zij vergeten dat er ook anderen zijn die dezelfde problemen hebben. Maar hoe moet je hen daarvan bewust maken?

      Login om te reageren
    2. Melle Lelieveld schreef:
      12 november 2007 om 19:39

      Volgens mij komt dit ook omdat de buitenwereld alles wat met IT te maken heeft echt iets heel “engs” vindt en ook daadwerkelijk denkt dat het een hele andere tak van sport is. Bovenstaande maakt het dat IT echt een besloten wereld is en de buitenstaanders niet stimuleren om reeds bestaande methoden en processen ook in de IT toe te passen.

      Login om te reageren
    3. Jos de Weerdt schreef:
      16 november 2007 om 15:37

      Ik ben van mening dat het in de IT zelf zit. Gewend om navel te staren, enr wel procesmatig…Ik vind dat een deel van dit probleem mede ligt in het ontbreken aan kennis over andere methoden bij veel ICT’ers. Wanneer meer ‘bedrijfskundig’ geschoolde professionals niet alleen over de problemen van de klant gaan nadenken maar ook over het voortbrengingsproces binnen de ICT komen de ‘gangbare’ methoden vanzelf.

      Login om te reageren
    4. Ton van den Berg schreef:
      21 november 2007 om 12:45

      Het is gemakkelijk de schuld bij het onderwijs te leggen, maar zijn we niet allemaal on the job getraind in techniek? Hebben we daarnaast niet voor eigen rekening en vaak in eigen tijd kennis genomen van “Best Practices”? Hebben we die vervolgens niet naar eigen inzicht toegepast, waardoor er weer een best practice ontstond?In de industrie worden standaard werkwijzen afgedwongen via wettelijke maatregelen en deze worden op scholen onderwezen. Een MCSE-er (een voorbeeld) kan prima setup next next finish klikken, maar hoeft weinig van IT te weten. Waarom geldt in de IT (met name bij de softwareproducenten) geen wet- en regelgeving?

      Login om te reageren
    5. Ton van den Berg schreef:
      21 november 2007 om 12:46

      Het is gemakkelijk de schuld bij het onderwijs te leggen, maar zijn we niet allemaal on the job getraind in techniek? Hebben we daarnaast niet voor eigen rekening en vaak in eigen tijd kennis genomen van “Best Practices”? Hebben we die vervolgens niet naar eigen inzicht toegepast, waardoor er weer een best practice ontstond?In de industrie worden standaard werkwijzen afgedwongen via wettelijke maatregelen en deze worden op scholen onderwezen. Een MCSE-er (een voorbeeld) kan prima setup next next finish klikken, maar hoeft weinig van IT te weten. Waarom geldt in de IT (met name bij de softwareproducenten) geen wet- en regelgeving?

      Login om te reageren
    6. Jos de Weerdt schreef:
      10 december 2007 om 17:26

      @Ton,mijn intentie was niet ‘het leggen van de schuld bij het onderwijs’. Meer het leggen van de nadruk op het feit dat IT-ers vooral naar IT kijken, terwijl heel veel dingen buiten de IT al bedacht zijn. Als professional kan je tijd investeren in het bestuderen van best-practises op IT gebied, daar heb je zeker baat bij.Je kunt er ook voor kiezen om eens ‘buiten’ de IT te gaan kijken. Waarom werkt structurele procesverbetering wel bij een product van klein chemische specialiteiten? (en toch minder bij software ontwikkelaars)Hoe optimaliseert een bierbrouwer het onderhoud aan zijn productielijn? (en is dat voor een datacentre nu echt anders?).Al met al kan dat nieuwe inzichten opleveren die je mee kunt nemen, de IT in. En daar worden we uiteindelijk allemaal beter van.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs