Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Business Intelligence in Japan

Frank Buytendijk
24 juli 2007 - 14:403 minuten leestijdOpinieData & AI

Al een paar jaar heb ik het idee dat het interessant om eens te onderzoeken hoe BI en prestatiemanagement implementaties in Japan verlopen. Ik heb vaak in de pers gelezen dat Japan “achter loopt” op dit gebied. Dat lijkt me vreemd. Hoe kan een land dat zo'n enorme invloed gehad heeft op management best practices op het gebied van kwaliteitsmanagement en ketenintegratie, niet voorop lopen op het gebied van prestatiemanagement? Zijn Japanse managers niet geinteresseerd in prestatie-indicatoren en cijfers? De keren dat ik in Japan was heb ik daar niets van gemerkt.

Onlangs las ik een paper over management control (*), geschreven door Ouchi, een beroemde Amerikaanse professor. Hij schrijft (en dit is mijn ruwe vertaling):

"… Japanse firma's vertrouwen voor een groot deel op het aannemen van onervaren krachten. Die worden vervolgens ondergedompeld in de organisatie-cultuur zodat ze de organisatiedoelen als hun eigen doelstellingen aanvaarden. Ze krijgen promotie en loonsverhoging op basis van het aantal dienstjaren, de grootte van de groep mensen die ze aansturen en andere niet-performance gerelateerde criteria. Het is niet nodig voor deze organisatie om de prestaties van de mensen te meten, om ze bij te sturen, want het is als gedragseigen voor de mensen dat ze de beslissingen nemen die het beste zijn voor het bedrijf. Het is ook niet nodig om expliciete en controleerbare meetwaarden te hebben om toegevoegde waarde te meten, omdat het beloningsstelsel niet op basis van specifieke prestaties, maar op basis van andere criteria zoals aantal dienstjaren, direct reports, die heel eenvoudig te meten zijn."

Het paper komt uit 1980, en er is in de tussentijd veel veranderd, maar het is wel een interessant gezichtspunt. Misschien zijn de BI en prestatiemanagement principes helemaal niet universeel, en kunnen ze verworpen worden. Dat is niet hetzelfde als "achterlopen" met invoeren ervan. Er zijn blijkbaar geheel andere manieren om grip op een organisatie te krijgen, in dit geval veel meer gericht op gedrag dan op control.

Is het toeval dat Keiretsu ook een Japans concept is? (Keiretsu is een groep van bedrijven dat onderling belangen in elkaar opbouwt, en nauw samenwerkt). Als we het gedragen van mensen kunnen socialiseren zodat ze de groepsdoelstellingen tot hun eigen maken, kunnen we dat ook met bedrijven. Interessant onderwerp, en het onderwerp van veel van mijn research. Geen enkel bedrijf staat op zichzelf. Alle bedrijven zijn afhankelijk van hun toeleveranciers, personeel, partners, klanten, de samenleving,  toezichthouders en aandeelhouders om te komen tot kostenbesparing, omzetgroei, toegang tot bepaalde markten, innovatie en andere strategische thema's. De centrale vraag voor de 21e eeuw is niet "hoe optimaliseer ik mijn prestaties", maar "hoe optimaliseer ik bijdrage van al mijn stakeholders". In mijn boekje mag je die vraag alleen maar stellen als je ook de omgekeerde vraag durft te stellen; "en wat draag ik bij aan het succes van al mijn stakeholders". Welke balanced scorecards doen dat?

Frank Buytendijk

Oracle | Hyperion

(*) Ouchi, W.G., (1980), Markets, Bureaucracies, and Clans, Administrative Science Quarterly, Vol. 25., No. 1, pp. 129-141.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Windows 10
    ActueelData & AI

    Kort: Windows 10, Mistral, Salt Typhoon, TTNL Group, DeepL, algoritme-vertrouwen

    Michael Teichmann
    AchtergrondCarrière

    Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk

    Klantcontact met ai
    OpinieData & AI

    Technologie (ook ai) is geen doel, wat telt is wat je er mee doet 

    ai
    ActueelData & AI

    Kort: Adviesraad voor NDS, contractbreuk VMware, ook Cloudflare gehackt (en meer)

    Man met laptop, de term AI in beeld
    OpinieData & AI

    Term ‘neutrale ai’ is misleidend

    veilig security
    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: Liever veilig dan goedkoop, Trump boos op Big Tech, onkraakbare quantumversleuteling (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs