Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Frank Buytendijk

Kobayashi Maru

11 januari 2007 - 09:353 minuten leestijdOpinieData & AIStar

“Kom niet met problemen, ik wil oplossingen horen!” en “Wie geen onderdeel is van de oplossing, is onderdeel van het probleem” zijn uitspraken die we allemaal kennen en die passen bij de — Anglosaksische — business cultuur.

Ik maak me daar zorgen om. Als we direct denken in termen van oplossingen, snappen we het voorhanden probleem (oh pardon: "uitdaging") dan wel voldoende? Als je een probleem voldoende analyseert, ligt er vaak een dilemma aan ten grondslag. Een dilemma is een moeilijke keuze, waarbij beide opties even ernstige negatieve consequenties hebben. En daar wordt je als moderne manager natuurlijk helemaal chagrijnig van. Dilemma's worden vervolgens het liefst ontkend of vooruitgeschoven (zodat de keuze uiteindelijk voor je gemaakt wordt), er wordt een zouteloos compromis gezocht die beide zijden verzacht, maar ook niets oplevert, or er wordt een blinde keuze gemaakt, waarmee men met de oplossing moet leven.

Dat is vreemd te noemen, want het omgaan met dilemma's is nou niet bepaald een nieuw idee. De "dialectiek" gaat terug naar de oude Griekse filosofen, die tegenstellingen gebruikten als bron voor waarheidsvinding. De 18e eeuwse filosoof Hegel sprak van de these en de antithese, die vervolgens evolueren in een synthese (het doorbreken van het dilemma). De moderne management goeroe Jim Collins spreekt over de "Tyrannie van de OF/OF-keuze" versus de "Genialiteit van de EN/EN-keuze". In Nederland spreekt Fons Trompenaars over het verzoenen van dilemma's.

Er zijn verschillende wijzen om slim om te gaan met dilemma's. Soms door een strategische brainwave die beide zijden met elkaar verbinden, de synthese. Maar daar kun je niet op rekenen. In de meeste gevallen kun je een dilemma oplossen door beide opties in kleine deelproblemen op te splitsen en een portfolio van opties samen te stellen die elk een kleine bijdrage leveren en tezamen domweg het dilemma vermijden. Of je zoekt een derde verbindend element die de tegenstelling wegneemt.

Dat doet me denken aan Star Trek, en de Kobayashi Maru. De Kobayashi Maru is een ruimteschip die voorkomt in een simulatietraining voor kadetten. De kadet die de test doet krijgt te horen dat het schip problemen en om hulp vraagt. Het probleem is dat het schip midden in vijandelijke ruimte zweeft. Redt je het schip en riskeer je een interplanetaire oorlog, of laat je de crew omkomen? De simulatie is zo geprogrammeerd dat er geen uitweg is, en het gaat er dan ook alleen om hoe de kadet met het probleem omgaat. Kirk, als jonge kadet, bereikt na een paar pogingen het schijnbaar onmogelijke, de simulatie biedt een oplossing, echter alleen maar omdat Kirk de computer gekraakt heeft en het programma heeft veranderd. Zijn stelling: ik speel vals omdat de simulatie vals speelt.

Kortom, als je een probleem niet kunt oplossen, verander dan het probleem. Deze manier van denken is cruciaal bij het nadenken over managementinformatie. Die is ook vaak veel te oplossingsgericht, en denkt te weinig in termen van scenario's en het ontdekken van tegenstellingen. Als ik dan toch echt moet kiezen, ben ik liever onderdeel van het probleem dan van de oplossing.

Frank Buytendijk
Vice President Corporate Strategy
Hyperion

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs