Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Kobayashi Maru

Frank Buytendijk
11 januari 2007 - 09:353 minuten leestijdOpinieData & AIStar

“Kom niet met problemen, ik wil oplossingen horen!” en “Wie geen onderdeel is van de oplossing, is onderdeel van het probleem” zijn uitspraken die we allemaal kennen en die passen bij de — Anglosaksische — business cultuur.

Ik maak me daar zorgen om. Als we direct denken in termen van oplossingen, snappen we het voorhanden probleem (oh pardon: "uitdaging") dan wel voldoende? Als je een probleem voldoende analyseert, ligt er vaak een dilemma aan ten grondslag. Een dilemma is een moeilijke keuze, waarbij beide opties even ernstige negatieve consequenties hebben. En daar wordt je als moderne manager natuurlijk helemaal chagrijnig van. Dilemma's worden vervolgens het liefst ontkend of vooruitgeschoven (zodat de keuze uiteindelijk voor je gemaakt wordt), er wordt een zouteloos compromis gezocht die beide zijden verzacht, maar ook niets oplevert, or er wordt een blinde keuze gemaakt, waarmee men met de oplossing moet leven.

Dat is vreemd te noemen, want het omgaan met dilemma's is nou niet bepaald een nieuw idee. De "dialectiek" gaat terug naar de oude Griekse filosofen, die tegenstellingen gebruikten als bron voor waarheidsvinding. De 18e eeuwse filosoof Hegel sprak van de these en de antithese, die vervolgens evolueren in een synthese (het doorbreken van het dilemma). De moderne management goeroe Jim Collins spreekt over de "Tyrannie van de OF/OF-keuze" versus de "Genialiteit van de EN/EN-keuze". In Nederland spreekt Fons Trompenaars over het verzoenen van dilemma's.

Er zijn verschillende wijzen om slim om te gaan met dilemma's. Soms door een strategische brainwave die beide zijden met elkaar verbinden, de synthese. Maar daar kun je niet op rekenen. In de meeste gevallen kun je een dilemma oplossen door beide opties in kleine deelproblemen op te splitsen en een portfolio van opties samen te stellen die elk een kleine bijdrage leveren en tezamen domweg het dilemma vermijden. Of je zoekt een derde verbindend element die de tegenstelling wegneemt.

Dat doet me denken aan Star Trek, en de Kobayashi Maru. De Kobayashi Maru is een ruimteschip die voorkomt in een simulatietraining voor kadetten. De kadet die de test doet krijgt te horen dat het schip problemen en om hulp vraagt. Het probleem is dat het schip midden in vijandelijke ruimte zweeft. Redt je het schip en riskeer je een interplanetaire oorlog, of laat je de crew omkomen? De simulatie is zo geprogrammeerd dat er geen uitweg is, en het gaat er dan ook alleen om hoe de kadet met het probleem omgaat. Kirk, als jonge kadet, bereikt na een paar pogingen het schijnbaar onmogelijke, de simulatie biedt een oplossing, echter alleen maar omdat Kirk de computer gekraakt heeft en het programma heeft veranderd. Zijn stelling: ik speel vals omdat de simulatie vals speelt.

Kortom, als je een probleem niet kunt oplossen, verander dan het probleem. Deze manier van denken is cruciaal bij het nadenken over managementinformatie. Die is ook vaak veel te oplossingsgericht, en denkt te weinig in termen van scenario's en het ontdekken van tegenstellingen. Als ik dan toch echt moet kiezen, ben ik liever onderdeel van het probleem dan van de oplossing.

Frank Buytendijk
Vice President Corporate Strategy
Hyperion

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Data & AI

    Ai en sdr: de nieuwe zintuigen voor een tijdloze werkelijkheid

    e-mail lost silent drop smishing
    Security & Awareness

    Kort: Online-zwendel explodeert, Microsoft silent drops lopen spuigaten uit (en meer)

    soevereiniteit
    Data & AI

    Europese soevereiniteitsambities botsen met realiteit

    firewall cybersecurity
    Security & Awareness

    Kort: Nieuwe cybersecurity voor Surf, ai-risico bij gemeenten, firewalls achterhaald (en meer)

    Data & AI

    Dit is de toekomst van privacy in ai-gedreven wereld

    de boot gemist. that ship has sailed, ai
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland moet meer innoveren, ai vooral gebruikt om juniorbanen te snoeien (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs