Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

BI en Releasemanagement

17 november 2007 - 11:15OpinieData & AI
Eva Dohle
Eva Dohle

De rapportagetools van een BI oplossing worden vaak neergezet omdat ze erg flexible zijn. Direct in kunnen spelen op wijzigingen van de business. Vaak liep ik echter tegen de releasemanagement procedures van de klant aan.

Wat was het probleem?

De opgeleverde rapportages hadden vaak kleine wijzigingen nodig in de eerste paar maanden na oplevering. Dit ging dan om velden groter maken, omdat het bedrag er niet meer in paste, of een extra object toevoegen of extra berekening.

Voor mij kleine wijzigingen en vaak zonder risico voor andere rapportage of het systeem. Wijzigingen die ik binnen een kwartier, half uur kan doen.

Helaas.

Veel changemanagement vergaderingen waren, als ik geluk had, 1 keer in de week. Alle wijzigingen in productie dienden eerst goedgekeurd te worden, door deze vergadering.

Mijn oplossingen waren dan vaak de volgende:

–         gebruik maken van een noodprocedure, waardoor het wel direct kon. Maar deze wijzigingen waren niet echt dat het hele systeem het niet meer deed….

–         Zelf een procedure maken voor kleine wijzigingen. Wat veel overtuigingskracht vergde en tijd.

–         Een rapport maken in een “test” omgeving, die connectie had naar productie.

–         Gebruik maken van een gebruiker die zelf rapportage kon maken. En dit rapport mailen naar alle andere gebruikers. Ook niet echt handig omdat je dan meerdere versies van hetzelfde rapport had.

Wat zijn jullie ervaringen?

Ik ben erg benieuwd.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    Eén reactie op “BI en Releasemanagement”

    1. Ronald Damhof schreef:
      17 november 2007 om 11:34

      Eva,Goede post en inderdaad ongelooflijk belangrijk punt. In grote organisaties is change management allemaal zeer profi ingericht, conform allerlei certificatie procedures etc…Echter, vaak is e.e.a. ingericht voor operationele systemen. En daar zit hem de kneep.Je moet hoog in de boom en het change management moet voor de informationele omgeving (itt de operationele omgeving) aangepast worden. Waar ik nu werk ben ik precies hier mee bezig. Ik laat op hoog niveau (in de Business – zij moeten dit willen!) de volgende Key Design Decision (KDD) aftikken; Changes van voortbrengingsprocessen 2 en 3 (gaat ff te ver om die hier te beschrijven, maar daar vallen o.a. rapportage veranderingen onder) moeten 3 keer per week in produktie genomen te kunnen worden. Met die KDD in de hand kan ik binnen ICT veranderingen in het change management proces laten aanbrengen.Die veranderingen zijn verkoopbaar omdat changes vaak zo omzichtig zijn omdat er nogal wat koppelvlakken (in een grote organisaties) zijn waar integraal mee getest moeten worden. Bij de aanpassing van een rapportje (en meer) is dat echter niet het geval…..OTAP (ontw, test, acc, prod) kan daardoor vele malen sneller.Change management moet zich dus realiseren dat hun professie in de informationele wereld anders ingericht moet worden vergeleken met de operationele wereld.Nogmaals, vereist wel dat je hoog die organisatie in moet (bij de business) en dan bij de change management mensen.Dit is een ongelooflijk groot onderwerp die je ff hier dropt, valt nog veel meer over te vertellen en te discussieren. Ben benieuwd naar de overige reacties.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    investeringen overname
    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Rhadamanthys is ontmanteld, investeringen in Cleverbase en Picnic (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Nieuw datacenter Google in Winschoten geopend

    datalek
    Security & Awareness

    WhatsApp-datalek grootste en makkelijkste ooit

    Security & Awareness

    Fraude als realiteitscheck voor verantwoord ai-gebruik

    Data & AI

    Spoelstra Spreekt: Gokje

    admin luie hacker
    Security & Awareness

    Kort: Luie hacker start met ‘admin’, ai-platform voor notarissen (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs