Met twee nieuwe initiatieven van Microsoft kunnen partners extra credits verdienen om te besteden in de webshop van Microsoft.
Het gaat om het verkopen van client access licences (cals) en terugkoppeling over de inzet van Vista-gereedschappen tijdens gesprekken met eindgebruikers.
Tom van Gelder, licensing marketing manager bij Microsoft, legt uit: "Wij hebben in Nederland een loyaliteitsprogramma voor partners. Op 4 april bestond het 2 jaar, het heet ‘The circle of succes’. Daarmee belonen we individuele account managers bij onze partners voor het verkopen van volumelicentiecontracten, op een vergelijkbare manier als Airmiles. Zij krijgen credits en kunnen daar zelf iets leuks voor uitzoeken in de webshop."
Onbekende compliance-kwestie
Onlangs heeft Microsoft een nieuwe actie geïntroduceerd waarbij partners extra credits kunnen verdienen met client access licences (cals). "Dat is met name in het mkb niet zo heel erg bekend. Met dit initiatief hopen we de accountmanager meer inzicht te geven in wat cals zijn, hoe het werkt en hoe hij ze kan verkopen."
Bijvoorbeeld, stel dat een eindgebruiker Windows server draait en zijn emailcliënt wil gebruiken. Dan benadert de pc de server voor de gewenste applicatie. "Voor dat stukje communicatie is software nodig. Dat is de cal." Van Gelder stelt dat de cal weliswaar niet nodig is om de applicatie te laten functioneren, maar het is wel intellectueel eigendom waar een licentiekost aan verbonden is. Dit is vooral bij bedrijven met minder dan 250 werkplekken relatief onbekend. "Het is een top 5 product waarmee compliance vervalt", stelt Van Gelder. Het nieuwe initiatief heet Cal 2 action.
Discussie rond Vista
Verder vermeldt Van Gelder een nieuwe Vista-actie. Microsoft biedt twee tools die bij de verkopen van Vista kunnen assisteren: een business value estimator en een hardware check tool. "Hiermee kan reseller de discussie beginnen met de klant. Als je deelt wat de ervaring van die discussie is dan belonen we daar ook voor met extra credits. Probeer de tools nou in te zetten en laat ons weten wat je ervan vond."
Voor meer informatie verwijst Van Gelder naar Microsofts licentieportal en de Circle of Success-website. De twee acties lopen tot en met juli 2008.