Op 8 april hield Citrix zijn jaarlijkse Partner Exchange-congres in Bussum. Er waren 350 partners aanwezig. Ook de volgende dag, tijdens het Solutions Seminar – een vergelijkbaar congres voor eindgebruikers – wist Citrix 400 bezoekers te trekken. CRN Nederland sprak met de nieuwe channel manager van Citrix, André Lodewijks, na afloop.
De tweedaagse conferentie was bedoeld om partners en eindgebruikers te informeren over Citrix. Lodewijks: "Het ging ons om kennisoverdracht op strategisch, tactisch en productinhoudelijk niveau. We hebben voor een plenaire opzet gekozen. Zowel commerciële als technische onderwerpen kwamen aan bod en er werd een live demo gedaan van de Citrix/Xen Application Presentation Server en Xen Desktop."
Duidelijk verhaal
Het ging Citrix er vooral om duidelijkheid te scheppen in het kanaal en in de markt dat het een leverancier is van "end to end application delivery infrastructure". Volgens Lodewijks is de perceptie van Citrix veelal nog beperkt tot zijn point-oplossingen. De kernboodschap die Citrix wil overbrengen is dat het drie bouwstenen biedt voor applicatie-delivery: Windows- en webgebaseerde applicaties, gevirtualiseerde desktops en een virtueel datacenter-oplossing.
Lodewijks is geen onbekende in het ict-kanaal: hij heeft de ovename van Exact meegemaakt, bij Dell en HP gewerkt en in oktober 2006 is hij bij Citrix toegetreden. Sinds 1 februari is hij werkzaam als channelmanager. Sinds zijn aanstelling is Lodewijks wat op de achtergrond gebleven en heeft hij de huidige channel-situatie voor Citrix geïnventariseerd. De marktdekking kan beter, denkt hij. "Het is mogelijk dat we in ons bestaande partnerkanaal divisies hebben waar we nog niet mee samen werken, of dat we nieuwe partners willen aantrekken. Intern zijn we nog bezig het channel-team uit te breiden." Daarover kan hij over enkele maanden meer duidelijkheid scheppen.
In het afgelopen jaar heeft Citrix veel nadruk gelegd op certificering. "Wij hebben onder andere een aantal weken geleden specifieke trainingtracks opgezet en de drempel naar certificatie verlaagd." Citrix is een partij die selectief omgaat met partners, geeft hij toe. Dat betekent echter dat Citrix de investering die partners hebben gedaan beter kan beschermen.
Wat Lodewijks onder de aandacht wil brengen is het Citrix Advisor Reward. "Het Advisor Reward is een vergoeding die wij bieden aan partijen die Citrix hebben geadviseerd. Zelfs als de deal niet bij jou komt, krijg je er toch iets voor, omdat je de beïnvloedende partij bent geweest." Voorwaarde is echter dat de partner gecertificeerd is op het product in kwestie. "We stellen de adviserende rol van partners zeer op prijs en daar ligt zeker de focus. We belonen niet alleen de fulfilling partner, maar ook de advising partner."
Het tweedaagse congres is voor Lodewijks voor herhaling vatbaar. "De opkomst was goed, de sessies waren goed, we hebben positieve feedback gekregen. De meeste bleven de hele dag. We wisten iets te bieden: een strategische visie én technische verdieping."
Live demo
Tijdens de live demo werd een bètaversie van de Xen Desktop vertoond. Wat vooral opviel was de single-sign on en de snelle upload van de desktop. Ook is het mogelijk meerdere besturingssystemen, ongeacht de hardware, naast elkaar te draaien.
Citrix Partner Exchange trok inderdaad 350 bezoekers; de Solutions Seminar voor eindgebruikers de dag erna trok uiteindelijk 450 bezoekers. Citrix mag zich verheugen in veel belangstelling! Deze aantallen moedigen ons aan om deze evenementen te blijven organiseren.
De feedback van de bezoekers op de demo van Xen Desktop en XenApp (de nieuwe naam voor Presentation Server) met de nieuwe technologie van Provisioning Server en XenServer (functionaliteit die standaard aanwezig is in XenDesktop Platinum) was zeer positief. De bezoekers waren zeer enthousiast.