Als distributeur met meer dan gemiddelde belangen in en belangstelling voor telecommunicatie oplossingen, wordt van je verwacht dat je voor de muziek uitloopt. Zeker wanneer het gaat om het combineren van telecomproducten en muziek.
De columns onder dit topic bespreken regelmatig nieuwe toepassingen die door nieuwe technologieën, ontwikkelingen, acceptatiegraad en spelers mogelijk worden. Vaak blijkt het niet te gaan om toekomstmuziek, maar om reeds beschikbare oplossingen. Waarvan nog niet iedereen op de hoogte is, maar die wij al wel kunnen laten zien en leveren. En waarmee we wederverkopende partijen de kans geven zich te begeven op nieuwe markten, met nieuwe producten en met oplossingen waarvan de consument nog niet wist dat hij ze nodig had.
Niet minder vaak zien we dat de scheiding tussen verschillende branches verdwijnt of dat er zogenaamde branchevreemde uitstapjes ondernomen worden. Consumer electronics fabrikanten zoeken de samenwerking met producenten van mobiele telefoons en brengen accessoires op de markt waardoor complete audiosystemen gecreëerd worden. De mobiele telefoon zorgt ervoor dat er altijd en overal muziek naar eigen keuze beluisterd kan worden. Via digitale, zelf te programmeren radio programma’s en afgewisseld met eigen mp3 bestanden. Onderweg, maar ook in de auto of thuis en door de telefoon te gebruiken als modem.
Op dit moment zien we dat ook grote internationale muziekmaatschappijen inspringen op deze trend. De populariteit van iTunes heeft ertoe geleid dat grote partijen de handen ineen slaan om de consument alle mogelijke muziek per telefoon aan te bieden. Dit is slechts het begin van deze nieuwe trend. In de toekomst beluistert waarschijnlijk iedereen zijn zelf samengestelde radioprogramma met zijn mobiele telefoon.
Het mag duidelijk zijn: er kan steeds meer. De convergentie tussen de verschillende markten en marktsegmenten zorgt ervoor dat de mobiele telefoon als volwaardige muziekdrager en -brenger kan fungeren. Dat klinkt iedereen als muziek in de oren: consumenten weten zich altijd en overal verzekerd van muziek die zij graag horen, producenten van telecom- en CE-producten boren nieuwe markten aan. En distributeurs leveren toegevoegde waarde door al deze partijen bij elkaar te brengen. Iedere dag heeft een ander geluid, je moet het alleen willen horen!
William Schoonderbeek
Marketing Manager Mobile Products, MCC Nederland, projectleider TeleVisie beurs
Het combineren van telecomproducten is een goed idee en MCC verkoopt hele mooie bundels. Maar voor de online markt is het ook belangrijk dat distributeurs ook consistent aan resellers doorgeven wat er dan in zo’n bundel zit. Denk aan de WAY2GO producten. Dat zijn mooie bundels, maar die staan niet in bijvoorbeeld ICEcat (het contentsysteem dat duizenden resellers gebruiken). Dus loop voor de muziek uit… ook met contentvoorziening.