Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

ABN Amro koppelt iDeal aan WhatsApp

23 juni 2016 - 10:28ActueelCloud & InfrastructuurABN Amro
Pim van der Beek
Pim van der Beek

ABN Amro heeft een betaal-app ontwikkeld waarmee consumenten betaalverzoeken kunnen sturen via een WhatsApp-bericht. De berichtendienst is gekoppeld aan betaaldienst iDeal. Zo kan het verzoek direct vanuit de app worden uitgevoerd.

Volgens de bank is de app de eerste betaal-app in Nederland waarmee consumenten onderling via WhatsApp (terug)betaalverzoeken kunnen sturen. De app met de naam Tikkie is een initiatief van ABN Amro, maar is ook beschikbaar voor en te gebruiken door klanten die een betaalrekening hebben bij een andere Nederlandse bank.

Frank Verkerk, verantwoordelijk voor de digitale innovatie van ABN Amro: ‘Hoe vaak gebeurt het niet dat je even een betaling voor iemand voorschiet, maar je toch moeite moet doen of je bezwaard voelt om dat geld vervolgens terug te vragen. Wij denken dat we met Tikkie hiervoor de oplossing hebben. Gemakkelijker en laagdrempeliger dan een WhatsApp-bericht sturen met een iDeal-betaalverzoekje wordt het volgens ons niet.’

De verzoeker voert in Tikkie het bedrag in en selecteert vervolgens de persoon van wie hij het overgemaakt wil krijgen uit zijn WhatsApp-contactenlijst. Tikkie maakt dan een linkje aan dat met een gewoon WhatsApp-bericht verstuurd kan worden. De ontvanger van het bericht klikt op het linkje en wordt vanzelf naar de iDeal-betaalomgeving geleid om de betaling uit te voeren.

Betaalverzoeken

De bank benadrukt dat het niet nodig is om een nieuwe online bankrekening of aparte beurs aan te maken om betalingen op te kunnen ontvangen. Het geld wordt automatisch bijgeschreven op de bestaande betaalrekening van de ontvanger. Om betaalverzoeken te voldoen is het niet nodig om de Tikkie-app geïnstalleerd te hebben.

Meer over

AppsComputing Everywhere

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelFinanciële dienstverlening

    ABN Amro investeert in Zweedse fintech Tink

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ABN: Bovengemiddeld veel ICT-overnames in 2016

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ABN Amro en fintech start-up ontwikkelen app

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    ABN Amro accepteert selfie als ID-check

    ActueelCarrière

    ABN Amro: Groot tekort aan ICT-experts

    ActueelInnovatie & Transformatie

    ABN steekt 10 miljoen in fintech start-ups

    2 reacties op “ABN Amro koppelt iDeal aan WhatsApp”

    1. Luuk Roovers schreef:
      23 juni 2016 om 10:40

      Dit is op zich wel een leuke actie, alleen ziouden we ons met zijn allen wel zorgen kunnen gaan maken. Door vele manieren en kanalen te openen voor betalen wordt het de consument wel lekker makkelijk gemaakt. Dat heeft veel voordelen (gemak dienst de mens) maar minstens 2 nadelen:
      1) doordat via vele kanalen geld wordt overgemaakt raakt men wellicht het zich op de uitgaven kwijt -> meer mensen in de financiële problemen.
      2) consumenten zullen niet bij alle vormen van betalen bewust zijn van de veiligheidskenmerken. Daardoor makkelijker in de val trappen bij criminelen. In dit geval is het maar de vraag of bij de iDEAL transactie de juiste begunstiger in beeld gaat komen. Die linkjes via Whatsapp zijn makkelijk te ‘faken’

      Ik ben sterk voor een eenduidig centraal gecoördineerd betaalstelsel waarbij de veiligheid wordt gegarandeerd.

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      24 juni 2016 om 10:29

      Zodat Whatsapp (en dus Facebook) jouw betaalgegevens kan verkopen aan hun klanten?
      Betalen via de smartphone is onveilig en deze nieuwe mogelijkheid is niets anders.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs