Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

PC as a service? Optimaliseer de lifecycle van uw PC-park

EMC Dell
09 november 2018 - 15:404 minuten leestijdAdvertorialWerkplek & Beheer
Redactie Computable
Redactie Computable

Hardware heeft niet het eeuwige leven. Net zoals alles, hebben PC’s en laptops een bepaalde levensduur. Maar ook de PC lifecycle wordt nu volledig circulair met PC as a Service (PCaaS) van Dell. En daar kiezen steeds meer bedrijven voor.

Die keuze heeft te maken met de voorspelbaarheid van de te maken kosten, maar met ook de dagelijkse beslommeringen rondom het up-to-date houden van hardware en software voor IT-afdelingen. Want dit kost veel tijd en weerhoudt IT-afdelingen er vaak van om zich bezig te houden met innovatie. ‘Bedrijven en organisaties hebben vaak wel bepaalde delen van de PC Lifecycle onder controle, maar meestal niet het geheel’, zegt Maurice Vosk, Solution Services Specialist bij Dell.

Voor elke fase in de PC lifecycle – van de plan-, deployment-, support- tot en met de afvoerfase – biedt Dell EMC daarom een dienstenpakket, gericht op de hardware, software, lifecycle en financiering. Vos legt uit: ‘Voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) belangrijk vinden, moet de afvoer van gebruikte hardware bijvoorbeeld op een verantwoorde manier gebeuren, zodat oude PC’s niet op een vuilnisbelt belanden en metalen in de grond terecht komen. Ook datasecurity speelt een rol, want niemand wil dat klantgegevens op straat komen te liggen. Ons systeem zorgt ervoor dat delen uit PC’s tot zes of zeven lagen traceerbaar zijn. Wij weten dus waar dat schroefje dat rechts achterin zat, is gebleven.’   

In de support-fase is het belangrijkste doel van Dell om problemen te voorkomen. ‘Door proactief software en bijvoorbeeld big data analysetechnieken in te zetten, zien wij wanneer er een probleem ontstaat. Wij bellen klanten dan actief op ‘maak even een backup van je laptop, want het lijkt erop dat je harde schijf kapot gaat’. Deze technologie bestaat al jaren in het datacenter, maar wij passen dit nu voor het eerst op grote schaal toe in de PC-markt. Het bespaart klanten heel veel tijd en stress. Ook de productiviteit van werknemers blijft zo veel hoger. Want de tijd om iets op te lossen, is altijd langer dan de tijd die het kost om iets te voorkomen’, vertelt Vos.

De deployment of uitrol-fase is erop gericht om medewerkers zo snel mogelijk met nieuwe systemen weer aan de slag te hebben. Ook in deze fase blijft de productiviteit gewaarborgd. ‘De manier waarop wij dit proces inrichten is uniek. Al in de fabriek richten wij het image in met besturingssysteem en bepaalde software, zodat een eindgebruiker de PC bij wijze van spreken uit de doos kan halen, aan kan zetten en direct aan het werk kan’, legt Vos uit. ‘Hoe meer zaken wij eerder in het proces regelen, hoe lager de kosten, hoe hoger de kwaliteit en hoe hoger de snelheid. Wij ondersteunen dan ook zowel Microsoft Windows als VMware Workspace. Ook asset management speelt hierbij een belangrijke rol.’

Dell hanteert in de planfase – waarin wordt bepaald welke producten klanten nodig hebben om goed te kunnen werken – een proces voor nieuwe systemen en een proces voor systemen die al bij de klant staan. De achterliggende gedachte is altijd om het net zo gemakkelijk te maken als bij het in gebruik nemen van een nieuwe telefoon. Vos: ‘Waarom kun je een telefoonwinkel inlopen met je oude mobieltje en een half uur later met een nieuw geïnstalleerde smartphone de winkel uitlopen en geldt dat niet voor een laptop? Natuurlijk is beveiliging hierin een beperkende factor, maar ons doel blijft om het net zo simpel te maken als bij een telefoon.’

Want gemakkelijk moet het zijn: klanten kunnen altijd zelf kiezen en zelf bepalen of zij kiezen voor ondersteuning in de gehele PC lifecycle of alleen onderdelen hiervan, zoals de support en afvoer.

De voordelen van PCaaS op een rij

– Voorspelbare budgetplanning;
– Minder IT-inzet nodig om in hardware-behoeftes van eindgebruikers te voorzien;
– Altijd de nieuwste apparatuur en daarmee relevante technologie voor eindgebruikers;
– Flexibiliteit in het dienstenpakket om daarmee tegemoet te komen aan verschillende behoeften bij bedrijven;
– Technologie op maat, zodat eindgebruikers kunnen werken zoals ze willen en moeten werken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Van uitvoerder naar regisseur: hoe ai werk en talent samenbrengt

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zo voorkom je te grote afhankelijkheid van cloudleveranciers

    Klantcontact met ai
    OpinieData & AI

    Technologie (ook ai) is geen doel, wat telt is wat je er mee doet 

    Linux
    ActueelWerkplek & Beheer

    Linux groeit gestaag op de business-pc

    OpinieWerkplek & Beheer

    Digitale weerbaarheid vereist verschuiving van reactief naar proactief

    Freelancer
    AchtergrondCarrière

    Zzp’er in de it flirt met dienstverband

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs