T-Mobile Nederland won afgelopen kwartaal slechts 49.000 klanten. Het bedrijf bedient in totaal 5,3 miljoen mobiele bellers. Zesentwintig procent van omzet uit niet-spraakdiensten is afkomstig uit mobiele internetten met, onder meer, de iPhone.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die moederbedrijf Deutsche Telekom zojuist presenteerde.
In de drie maanden tot eind september boekte T-Mobile een omzet van 477 miljoen euro, een plus van 62 procent ten opzichte van vorig jaar. In de eerste negen maanden van 2008 boekte het telecombedrijf een omzet van 1,34 miljard euro.
De winst voor aftrek van de kosten kwam in het kwartaal uit op 91 miljoen euro. Dat is een toename van 18,2 procent.
T-Mobile Nederland bedient 5,33 miljoen klanten.
Een klant levert per maand gemiddeld een omzet op van 24 euro. Er blijkt een groot verschil te zijn tussen de omzet tussen een abonnee en een prepaidbeller. Een prepaidklant zorgt voor een gemiddelde maandomzet van 7 euro, een abonnee voor 50 euro.
Deutsche Telekom zegt dat in Nederland 24 procent van de klantomzet afkomstig is uit mobiele diensten die niet aan spraakverkeer zijn gerelateerd. Daar vallen sms en mms onder, maar ook mobiel internet.
De gemiddelde omzet per klant per maand uit mobiel internet bedraagt in de 4 Europese landen 1,50 euro. In Nederland betekent dat, dat 26 procent van de omzet uit niet-spraakdiensten afkomstig is van het abonnement Web ’n Walk, mobiel internet.
Deutsche Telekom meldt niet hoeveel iPhones het sinds 11 juli verkocht.
Het concern zette 15,5 miljard euro om in het derde kwartaal, waarvan 8,3 miljard buiten Duitsland. De omzet ligt 1,5 procent lager dan vorig jaar. De nettowinst kwam uit op 895 miljoen euro.
Deutsche Telekom ziet in Europa en Amerika duidelijke tekenen van een economische teruggang en houdt rekening met een recessie. Hoe het zich daar praktisch op voorbereid, houdt het voor zich.
Foto: hendry (cc)