Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Franchisenemers willen betere strategische ondersteuning en meer financiële en managementinformatie

03 november 2008 - 10:253 minuten leestijdActueelSoftware & DevelopmentAccountView

Het is niet goed gesteld met de loyaliteit van franchisenemers naar franchisegevers. Dit blijkt uit recent bekendgemaakte resultaten van een online onderzoek onder bijna 600 Nederlandse franchisenemers. Een van de manieren waarop de franchisegever de loyaliteit van franchisenemers kan vergroten, is de informatievoorziening en ondersteuning bij het nemen van strategische beslissingen verbeteren. Op dat vlak is er echter nog veel werk aan de winkel, zo toont het onderzoek aan. De juiste bedrijfssoftware en financiële software kunnen hierbij een grote rol spelen.

Ruim de helft van de ondervraagde franchisenemers beoordeelt de loyaliteit naar de franchisegever als laag. Daarbij blijkt ‘respect’ een belangrijke factor te zijn. De franchisenemer wil een zakelijke relatie die gekenmerkt wordt door onderlinge openheid. Hij wil goed geïnformeerd en ondersteund worden, vooral als het gaat om het nemen van strategische beslissingen. Een andere belangrijke factor is ‘leiderschap’. De franchisenemer verwacht van de franchisegever dat deze ‘hem op gepaste wijze bij de hand neemt’ en bij de totale bedrijfsactiviteiten ondersteunt. Vooral op het gebied van doorontwikkelen van de formule, marktkennis en marketing en promotie rekent hij op de inbreng van de franchisegever.

Opvallend daarbij is dat het onderzoek laat zien dat meer dan een kwart van de ondervraagden niet tevreden is over ondersteuning in de vorm van bedrijfssoftware. Ruim een derde is ontevreden over de ondersteuning bij de financiële administratie. Een kwart van de franchisegevers heeft geen goed inzicht in de eigen financiële situatie. En meer dan de helft ontbreekt het aan benchmarkinformatie om de prestaties te kunnen afzetten tegen die van collega’s, terwijl 80% daar behoefte aan heeft.

Door de inzet van bedrijfssoftware en financiële software zoals die van AccountView kunnen franchisegevers de gewenste strategische ondersteuning en informatievoorziening aan hun franchisenemers sterk verbeteren. AccountView biedt niet alleen op de franchisebusiness toegespitste software voor de bedrijfsadministratie op het hoofdkantoor, maar ook een gebruiksvriendelijke (online) financiële administratie voor franchisenemers. Daarbij is de integratie van logistieke processen en de koppeling met kassasystemen en bijvoorbeeld software voor verzekeringen en hypotheken mogelijk. Franchisegever, franchisenemer en hun accountant kunnen zelfs in één applicatie werken, waarbij iedereen gebruikmaakt van de functionaliteit die hij nodig heeft. Binnen deze omgeving kan de franchisegever snel en eenvoudig actuele en betrouwbare financiële, management- en benchmarkinformatie bieden aan zijn franchisenemers. Daarmee kunnen ze hun besluitvorming en hun bedrijfsvoering naar een hoger plan brengen.

Het online onderzoek naar de determinanten van franchiseloyaliteit werd in juni 2008 uitgevoerd door 121interaction, in opdracht van ABN AMRO Bank, Gibo Groep, AccountView, MKB Adviseurs, First Formula en AG Advocaten.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    ActueelSoftware & Development

    Rodeo Software-oprichter Vos veroordeeld tot 63 mln schadevergoeding

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Proximus en Thales vernieuwen it bij Navo, ASR in zee met Outsystems (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    toetsenbord met security-icoontjes in de vorm van sloten die open en dicht zitten.
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: European Security Program Microsoft, Atos ondersteunt Nations League, ai-assistent in A&H-winkels (en meer)

    ActueelSoftware & Development

    Kort: 10 miljoen voor Wuunder, TCS kennispartner verzekeraars, Frans factuurplatform naar Benelux (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs