Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Bedrijven focussen zich te veel op kostenbesparing’

15 oktober 2009 - 09:053 minuten leestijdActueelSoftware & Development

Bedrijven moeten zich minder concentreren op kostenbesparing en meer gebruik maken van ict-toepassingen die hen juist strategische informatie verschaft. Daarmee kunnen ze overleven en op korte en lange termijn stappen zetten voor verdere groei. Uiteraard het liefst met software van SAP en zijn business partners. Dit was de strekking van de SAP World Tour en Tech Tour 2009, dat gehouden werd in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

SAP hield zijn SAP World Tour en Tech Tour 2009 in Rotterdam. Het event vervangt de internationale bijeenkomst Sapphire. Ruim 500 bezoekers, bestaande uit SAP-medewerkers, partners en klanten, luisterden naar managing director Angelique de Vries van SAP Nederland. Thema van de bijeenkomst was ‘Helder vooruitzien’. De Vries: ‘SAP wil bedrijven helpen bij het succesvol anticiperen op de realiteit van morgen. Dat is een nieuwe wereld, waarin duurzaam ondernemen belangrijk is. Bedrijven moeten zich opnieuw uitvinden en nieuwe kansen en markten zoeken.’ Hierbij is volgens SAP een rol weggelegd voor ict-afdelingen om de business beter te ondersteunen en een helder beeld te krijgen van de cashpositie.

Deze uitdagingen kunnen worden aangegaan met de software van SAP, aldus de topvrouw. Bijvoorbeeld met de erp-software Business Suite 7 en de business intelligence-toepassingen van het overgenomen Business Objects. Eindgebruikers konden ‘live’ de laatste toepassingen zien op diverse stands van SAP-business partners. Zo was er een demo te zien van SAP Business Objects Explorer, waarmee snel relevante informatie kan worden gevonden met zoekopdrachten á la Google. Ook waren er demo’s van SAP CRM 2007, waarmee bedrijven volgens De Vries meer inzicht en een uniform beeld krijgen van hun klanten. De Vries zei verder dat het van belang is dat SAP, business partners en klanten nauwer met elkaar samenwerken. Zo kunnen allen sneller inspelen op veranderingen in de markt.

Toptalent

Na een presentatie van futuroloog Paul Ostendorf, waarin hij een blik wierp op de spannende technologie van de toekomst, was het woord aan vice president of product strategy Jeffrey Word van SAP. Hij besprak hoe bedrijven kunnen overleven met een plan van aanpak. Volgens Word richten bedrijven zich te veel op kostenbesparingen. ‘Bedrijven zijn op dit moment veel te veel gericht op outsourcing en het beperken van uitgaven. Ze stellen te hoge eisen aan leveranciers, focussen vooral op hun beste klanten en reduceren banen.’ Volgens hem is het beter dat bedrijven zich concentreren op ‘waarde’ in plaats van ‘kosten’.

Word sprak van een omschakeling van ‘Cost focus naar value focus’. Word: ‘Dat betekent bijvoorbeeld dat bedrijven meer kunnen samenwerken met andere partners die bepaalde zaken beter kunnen uitvoeren. Door samen te werken kun je doelstellingen halen en win-win-situaties creëren. Verder is het nu de beste tijd om nieuwe klanten binnen te halen die nog geen zaken met je doen. Ook is er nu een mooie gelegenheid om de productiviteit te verhogen’. Word zegt dat daarbij een rol is weggelegd voor ict-afdelingen. ‘De directie van een bedrijf krijgt dan een beter inzicht in de cashpositie en andere belangrijke assets. IT wordt dan echt strategisch toegepast.’

Word zei verder dat bedrijven zich op korte termijn moeten concentreren op meer grip op inkomsten en uitgaven, verbetering van operationele efficiency en beter inzicht waar de risico’s liggen. ‘Op lange termijn kunnen bedrijven zich richten op het leveren van hoogwaardige diensten aan klanten, het behouden van toptalent en het voeren van een duurzaamheidsbeleid.’

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Licentiestructuur van Microsoft 365 en Office 365 op de schop

    ai klusjes gig
    Data & AI

    Kort: Java en ai-tools vernieuwd, klusjes scoren (en meer)

    Software & Development

    Value8 wil totale controle over Ctac

    Data & AI

    Kort: Innobrix wint Google-prijs, anonieme ai helpt zorg nog meer (en nog meer)

    Data & AI

    Kort: ai op universiteit nu riskeert onoplosbare problemen later (en meer)

    Overheid

    Grote kwetsbaarheid Rijk bij uitval ict-dienstverlening

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs