Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Kosten gegevenspakhuis schromelijk onderschat

13 februari 1997 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondData & AI
Cok de Zwart
Cok de Zwart

De financiële baten van applicaties voor gegevenspakhuizen zijn zeer teleurstellend. Dat komt vooral omdat de kosten van implementatie en produktie worden onderschat. Desondanks is er sprake van een overspannen markt voor dergelijke produkten.

Datawarehousing is een ‘over-hyped’ concept. Tot deze conclusies komt de OTR Groep in het rapport ‘Do the benefits of datawarehousing justify the costs?’. Het rapport is samengesteld aan de hand van een onderzoek onder 1500 gebruikersorganisaties in Nederland, Duitsland, Engeland, België, Luxemburg en Frankrijk. Uit de antwoorden die binnenkwamen, leidt de OTR Groep af dat de voordelen van gegevenspakhuizen in negatieve zin schril afsteken tegen de noodzakelijke investeringen, die tussen 30.000 en 10 miljoen dollar kunnen bedragen.

Marketing-hype

Het datawarehouse-concept is niet nieuw. Het gaat immers om de opslag van (meta)gegevens uit produktiesystemen in een aparte database ten einde de gegevens met speciale tools (Olap, datamining, eis) te analyseren. Dergelijke systemen bestaan al vele jaren. Ondernemingen als SAS Institute leveren sinds de jaren tachtig pakketten om gegevens uit mainframes te extraheren en te analyseren.
In het OTR-rapport doet een databasespecialist die anoniem wilde blijven, het concept af als "voornamelijk marketing-hype om gegevensbeheersoftware en de bijbehorende analysetools te kunnen verkopen". Wanneer er niets nieuws onder de zon is, dan blijft de vraag gerechtvaardigd, waarom het fenomeen zo sterk in de belangstelling staat. Volgens de OTR Groep worden de gebruikers ‘gek’ gemaakt door de vakpers, consultants en leveranciers.
Uit het rapport blijkt dat praktisch alle ondervraagde organisaties een applicatie hebben draaien, dan wel plannen hebben om iets dergelijks te implementeren. De (Europese) markt zal daarom de komende jaren nog fors toenemen tot een omvang van bijna 1,5 miljard dollar in 1998.

Overschatting baten

Een kwart van de ondervraagde organisaties die een gegevenspakhuis hebben geïmplementeerd, is niet in staat om de financiële voordelen te identificeren. Zo’n 40 procent weet zelfs niet wat de implementatiekosten waren.
In die gevallen waarin de kosten en baten wel tegen elkaar werden afgezet, bleken de voordelen toch erg tegen te vallen. Dat kwam voornamelijk, omdat enerzijds de kosten veel hoger uitvielen dan oorspronkelijk begroot, en anderzijds de te behalen kostenreducties schromelijk werden overschat. Op immaterieel gebied wisten de ondervraagden wel een aantal voordelen te noemen, zoals de onmiddellijke beschikbaarheid van gegevens en een beter inzicht in verkoopprocessen.
Uit het rapport blijkt dat de implementatie van een gegevenspakhuis in het algemeen twee keer zo lang duurt als in eerste instantie is gepland. Problemen met gegevensreplicatie, slechte toolkeuze en te ambitieuze doelstellingen zijn redenen die voor de uitloop worden genoemd. Daar komt bij dat bij de implementatie het toepassen van een complexe combinatie van applicatiesoftware en tools onvermijdelijk is.
Toch zijn er ook voorbeelden aan te halen van succesvolle implementaties. Het is niet altijd kommer en kwel. De OTR Groep noemt de Engelse winkelketen Woolworth, die 4 miljoen dollar investeerde in een toepassing op een Tandem-systeem. De applicatie was in een half jaar operationeel. Dankzij het gegevenspakhuis is Woolworth in staat om aan de hand van analyses van de verkoopgegevens snel speciale acties te ondernemen. Volgens de OTR Groep steeg de winst hierdoor in 1995 met zo’n 10 miljoen dollar.

Meer over

DatawarehouseECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    ai employee ai-werknemer
    ActueelData & AI

    Kort: Overheid start NEN 7510-onderzoek naar labhack, ai neemt banen over en is grootste internetgebruiker (en meer)

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    Jan-Pieter d'Anvers
    AchtergrondSecurity & Awareness

    ‘Als we data veilig willen houden, moeten we ons haasten’

    Anoniem smartbril smart glasses
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: QR-phishing evolueert, opbrengst gen-ai valt tegen, bril nu security risk (en meer)

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs