Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Angsthazen

30 september 2004 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Pieter Mol
Pieter Mol

“Ongetwijfeld zullen er kinderziektes optreden bij uitbesteding naar lagelonenlanden, maar net zoals de Japanners inmiddels volwassen producten maken, zo zullen ook de lagelonenlanden op een gegeven moment het westerse kwaliteitspeil voorbij streven”, stelt Pieter Mol.

In de Computable van 2 juli 2004 lees ik een aantal negatieve verhalen over uitbesteding naar India, een trend die ik her en der op internet ook bespeur. Uit die verhalen ontstaat bij mij vaak de indruk dat de tegenargumenten voortkomen uit logische redenaties en niet uit praktijkervaringen, net zoals men eerder in de geschiedenis allerlei doemscenario’s de revue liet passeren om nieuwe trends in een kwaad daglicht te stellen, zoals de mechanisatie ten tijde van de Industriële Revolutie.
Zelf heb ik, als manager softwareontwikkeling, nog niets naar het buitenland uitbesteedt, maar in de grote organisatie waarin ik werk is wel de it-ondersteuning onlangs uitbesteed naar India, na enkele jaren in Ierland vertoefd te hebben. Daar heb ik als eindgebruiker mee te maken gehad, en ik moet zeggen: in positieve zin. Toen de ondersteuning nog intern was, duurde het lang voordat problemen opgelost werden, als het al zover kwam. Logisch, want als stafafdeling gedroeg de it-ondersteuning zich meer als een groepje onwillige ambtenaren. Vanaf dag één dat de ondersteuning uitbesteed werd aan Ierland, merkte ik dat problemen snel en kordaat opgelost werden.
Nu de ondersteuning naar India verhuisd is, is de kwaliteit ervan alleen maar beter geworden. In de eerste week had ik een probleem met de (custom) configuratie van Symantec Antivirus. De Indiase medewerkster belde mij binnen vijf minuten na de aanmaak van de case op ons intranet terug, en wist mij doeltreffend te vertellen waar het programma dat ik diende te starten stond. Probleem verholpen! Zo kan ik legio voorbeelden geven van vakkundige hulpverlening door mensen in India.
Als privé-persoon beheer ik enige websites die ik laat hosten door een Maleisisch bedrijf dat gerund wordt door Chinezen die servers hebben staan in Colorado. Voor 7,65 dollar per maand heb ik een goed werkend ‘shared-hosting account’ met allerlei toeters en bellen (onder andere php/My SQL). Als er iets mis is, mail ik en heb ik vaak binnen tien minuten antwoord met een oplossing. Dat werkt nu al meer dan een jaar naar volle tevredenheid.
Ongetwijfeld zullen er kinderziektes optreden bij uitbesteding naar lagelonenlanden, maar net zoals de Japanners inmiddels volwassen producten maken, zo zullen ook de lagelonenlanden op een gegeven moment het westerse kwaliteitspeil voorbij streven. Laat de angsthazen maar lullen.< BR>
 
Pieter Mol

Meer over

Offshoring

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale transformatie is meer dan technologie alleen

    eigenwijs overmoed overconfidence
    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: phishing nummer één wegens overmoed, klok tikt voor cio’s (en meer)

    OpinieWerkplek & Beheer

    Digitale weerbaarheid vereist verschuiving van reactief naar proactief

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs