Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Blunderfestival (Gijs Hillenius)

17 oktober 2002 - 22:00AchtergrondCarrière
Gijs Hillenius
Gijs Hillenius

Loopt CMG met de vijftien ontslagen in Amstelveen – of 22, als je de zeven in Hoofddorp meetelt — doelbewust een publicitair risico? Het is het bedrijf duidelijk niet ontgaan dat er aandacht is voor zijn reorganisaties.

Blij is het niet met de aandacht. CMG Nederland-directeur Wout Koppers schreef op 4 oktober aan alle medewerkers dat de media en de vakbonden in hun berichtgeving over de ontslagprocedure van 101 ict’ers in Leeuwarden en Groningen ‘actief’ het woord uitzendbureau hebben gebruikt. Het resultaat is uitspraken in de pers dat CMG zou doen alsof het een uitzendbureau is, mokt Koppers. Computable en Netwerk melden onjuistheden, vindt hij.
Wellicht. In elk geval zijn de ogen gericht op het bedrijf. CMG weet dus dat het met vuur speelt, wanneer het eind september vijftien programmeurs ontslag aanzegt. Wie geeft het bedrijf de schuld als de vlam in de pan slaat? De journalist die het opschrijft.
Naar buiten toe zegt CMG over deze nieuwe ontslagen geen woord. Totdat Computable erachter komt. Volgens vakbond CNV betreft het opnieuw een collectief ontslag, maar probeert het bedrijf de regels daarvoor te omzeilen. In de ontslagverzoeken worden wel degelijk bedrijfseconomische en -organisatorische redenen gegeven voor het ontslag, stelt de bond, iets dat de top van CMG in alle toonaarden ontkent. De confrontatie met deze tegenstrijdigheden verdraagt het bedrijf slecht. Vragen worden afgewimpeld; ‘Bel ook eens met de andere ict-bedrijven die medewerkers ontslaan’, of ‘de discussie moet niet via de media plaatsvinden’. Het bedrijf hult zich in nevelen, en wekt zo de indruk van het ene akkefietje naar het andere te stuntelen. Dat geeft te denken over de kwaliteit van het management. Ik ben benieuwd wat de boodschap van CMG wordt als het straks weer automatiseerders nodig heeft.

 
Gijs Hillenius

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    Ruud Mulder
    Awards NieuwsCarrière

    Wat is er zo innovatief aan de categorie ‘Future of Work’ bij de Computable Awards?

    Freelancer
    AchtergrondCarrière

    Zzp’er in de it flirt met dienstverband

    Geld Money capital kapitaal investering invest
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Twee miljard voor Intel, phishing-terreur ShinyHunters wordt ‘veel, veel erger’ (en meer)

    ActueelData & AI

    Ai maakt populaire programmeertalen nog populairder

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs