Loopt CMG met de vijftien ontslagen in Amstelveen – of 22, als je de zeven in Hoofddorp meetelt — doelbewust een publicitair risico? Het is het bedrijf duidelijk niet ontgaan dat er aandacht is voor zijn reorganisaties.
Blij is het niet met de aandacht. CMG Nederland-directeur Wout Koppers schreef op 4 oktober aan alle medewerkers dat de media en de vakbonden in hun berichtgeving over de ontslagprocedure van 101 ict’ers in Leeuwarden en Groningen ‘actief’ het woord uitzendbureau hebben gebruikt. Het resultaat is uitspraken in de pers dat CMG zou doen alsof het een uitzendbureau is, mokt Koppers. Computable en Netwerk melden onjuistheden, vindt hij.
Wellicht. In elk geval zijn de ogen gericht op het bedrijf. CMG weet dus dat het met vuur speelt, wanneer het eind september vijftien programmeurs ontslag aanzegt. Wie geeft het bedrijf de schuld als de vlam in de pan slaat? De journalist die het opschrijft.
Naar buiten toe zegt CMG over deze nieuwe ontslagen geen woord. Totdat Computable erachter komt. Volgens vakbond CNV betreft het opnieuw een collectief ontslag, maar probeert het bedrijf de regels daarvoor te omzeilen. In de ontslagverzoeken worden wel degelijk bedrijfseconomische en -organisatorische redenen gegeven voor het ontslag, stelt de bond, iets dat de top van CMG in alle toonaarden ontkent. De confrontatie met deze tegenstrijdigheden verdraagt het bedrijf slecht. Vragen worden afgewimpeld; ‘Bel ook eens met de andere ict-bedrijven die medewerkers ontslaan’, of ‘de discussie moet niet via de media plaatsvinden’. Het bedrijf hult zich in nevelen, en wekt zo de indruk van het ene akkefietje naar het andere te stuntelen. Dat geeft te denken over de kwaliteit van het management. Ik ben benieuwd wat de boodschap van CMG wordt als het straks weer automatiseerders nodig heeft.
Gijs Hillenius