Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Omgaan met internationale outsourcing

09 december 2010 - 11:433 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
drs. Hugo Messer
drs. Hugo Messer

De komende jaren zal de rol van internationale (it) outsourcing steeds belangrijker worden. De schaarste aan ervaren it'ers zal groeien en om concurrerend te blijven, lijkt het onvermijdelijk om meer iters op afstand te betrekken. Veel bedrijven hebben de afgelopen jaren al ervaring opgedaan. Helaas ook veel slechte ervaringen. Mijn ervaring is dat een belangrijke sleutel in de voorbereidings fase ligt.

Om offshoring te laten slagen, dient er eerst goed nagedacht te worden alvorens tot executie over te gaan. Het ligt in de menselijke aard, vooral bij managers en ondernemers, om snel ‘aan de slag' te gaan, omdat we (snel) resultaat willen zien. In veel gevallen is ‘gewoon doen' de juiste aanpak, maar bij internationale uitbesteding, is het een pad met veel hobbels. 

Offshoring start meestal met de vraag ‘zullen we onze eigen vestiging opzetten of een leverancier zoeken?'. Om hierin een keuze te maken, zijn 3 beslissingen nodig

A. Welke optie levert de meeste winst op (bouw een business case)?
B. Hoeveel tijd en geld ben ik bereid vooraf (en gedurende de opstart) te investeren?
C. Kennen we een betrouwbare leverancier of kunnen we die eenvoudig vinden?

Als deze beslissing genomen is, begint de ‘echte' voorbereiding. Binnen ons bedrijf hebben we vijf key success factoren voor offshoring gedefinieerd: People, Process, Preparation, Profit en Performance. De eerste twee nemen de belangrijkste plaats in tijdens de voorbereiding.

People
– Investeer tijd in het ontmoeten van de sleutel personen bij de leverancier (bij een captive center zullen deze mensen eerst gevonden moeten worden, wat veel tijd kan kosten)
– Ontwikkel een heldere selectie procedure om zeker te zijn dat de juiste mensen aangenomen worden. Maak duidelijke profielen van de mensen die gezocht worden. Als deze stappen voor beide ‘kanten' duidelijk op papier staan, dan kan er geen misverstand ontstaan en is de kans op een sterk team het grootst.
– Bereid het bestaande team voor. Over het algemeen staan mensen niet te springen om offshoring totdat ze zien wat het brengt. Bestaande medewerkers moeten gewend raken aan de verandering en de visie moet helder gecommuniceerd worden.
– Zodra het team samengesteld is, moet er tijd geïnvesteerd worden in de persoonlijke relaties. Bezoek het offshore kantoor of nodig ze uit om ‘onshore' te komen kijken.

Process

– De meest belangrijke en meestal vergeten: ontwikkel een gedocumenteerde proces beschrijving voordat er gestart wordt met de uitvoering van projecten. Voordat het ‘echte werk' gestart wordt, moet er een solide begrip zijn bij alle betrokkenen over ‘hoe we werken'.
– De ideale situatie is om te starten vanuit de interne processen. Als deze er niet zijn, is het verstandig om deze eerst te beschrijven. Intern alles op papier zetten, stimuleert nadenken over ‘hoe werken we' en het denkproces zal de offshore transitie vergemakkelijken.
– Schrijf alles op waarover een gedeelde kijk nodig is. Als er een online project management tool gebruikt wordt (en die is nodig), maak een beschrijving van hoe dit systeem werkt en gebruikt moet worden. Als Scrum of Agile het proces is, schrijf exact op wanneer de daily meetings gehouden worden, wie daarbij aanwezig zijn, hoe er gecommuniceerd wordt en welke vragen centraal staan. Beschrijf hoe specificaties gemaakt moeten worden (standaarden) en wie er verantwoordelijk is voor welk onderdeel. Maak een functieprofiel van ieder teamlid waarin alle verantwoordelijkheden staan.

Dit is slechts een aantal punten die aandacht nodig hebben bij internationale outsourcing. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

 

Meer over

AgileOffshoringScrum

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IT-outsourcing groeit naar 313 miljard dollar

    ActueelCarrière

    ‘Outsourcing stelt IT-afdeling vaak teleur’

    Eén reactie op “Omgaan met internationale outsourcing”

    1. IT-er schreef:
      10 december 2010 om 16:55

      Offshoring en globalisatie in het algemeen gaan erg impopulair worden denk ik. Offshoring is het verlies beperken door kosten te verlagen, offshoring is het tegenovergestelde van innovatie. Het is het weggeven van kennis en banen en tevens een voorbode van een diepe crisis die straks vanuit Amerika op ons af komt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs