Microsoft lanceert abonnementendienst

Analisten adviseren voorzichtigheid

Microsoft voorziet zijn zestigduizend medewerkers van Windows OneCare, een alles-in-één abonnement dat zorgt voor geautomatiseerde beveiligingsupdates en regelmatige back-ups waardoor de computer van de gebruiker sneller moet worden.

Eind dit jaar moeten ook de klanten de beschikking krijgen over een testversie van het abonnement. "We nemen onze tijd, we willen zeker weten dat we het dit keer goed doen", zegt Ryan Hamlin, general manager voor Microsofts 'technology, care and safety'-team tegen Associated Press. Op dit moment is nog niet bekend hoeveel de dienst gaat kosten. De softwarereus is drie jaar bezig geweest met de ontwikkeling van Windows OneCare, dat alleen draait op Windows XP met Service Pack 2.

Succes niet gegarandeerd

Analist Graham Titterington van onderzoeksbureau Ovum waarschuwt klanten voor de abonneedienst. "Dit is een grote aankondiging en de zwakte ervan is dat het veel functionaliteit bundelt in één dienst. Het kan potentieel problemen opleveren op de markt, met Microsofts concurrenten, met het vertrouwen van de klanten en met de mededingingsautoriteiten in zowel de Europese Unie als de Verenigde Staten." De reden dat Titterington voorzichtigheid aanraadt, is dat klanten zich niet graag in een abonnementenstructuur laten drukken. "Ze zijn nu wel gewend aan maandelijkse termijnen, zoals ze nu maandelijks afrekenen met hun isp, maar gebruikers kunnen afwijzend reageren, omdat ze het gevoel kunnen krijgen vast te zitten in een structuur waarin Microsoft de prijzen opdrijft en klanten dwingt tot upgrades over te gaan." Dit kan voor de open-sourcewereld een goede uitwerking krijgen. "Klanten die zich niet in een abonnementenstructuur kunnen vinden, zouden hun blik wel eens richting de open-sourcewereld kunnen werpen. Aan de andere kant is de ontwikkeling van Microsofts dienst slecht nieuws voor beveiligingsleveranciers op de consumentenmarkt."
Het grote vraagteken is het vertrouwen van de klanten, denkt Titterington. "Met de dienst neemt Microsoft veel werk uit handen van de klant. Maar, waar blijft de back-updata? Zelfs als de data op een schijf van de klant zelf komt, geven ze Microsoft hiermee veel meer controle (en zicht) op wat er zich in de computer afspeelt. Vertrouwen mensen Microsoft hiermee? Op dit moment nog niet."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-05-27T00:00:00.000Z Kim Loohuis
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.