Omslag in business intelligence markt

Komende twee jaar belangrijk voor middelgrote spelers

De komende twee jaar vinden er belangrijke veranderingen plaats op de markt voor bedrijfsintelligentie (bi). Verdere consolidatie wordt niet uitgesloten. Vooral de middelgrote leveranciers lopen gevaar. Dat zegt Forrester-analist Keith Gile op de gebruikersconferentie van Information Builders in Las Vegas.

De spelers
Tier 1
De grootste 'pure play' bi-leveranciers hebben belangrijke overnames gedaan en hebben nog steeds genoeg geld om hun portfolio's te vullen.
Business Objects
Cognos
SAS
Hyperion Solutions

 
Tier 2
In tegenstelling tot de aanpak van bovengenoemde leveranciers hebben deze aanbieders agressiever enterprise of analytische rapportagediensten aan hun kern-engines toegevoegd. Deze houding heeft hen sneller dichter bij een geïntegreerde oplossing gebracht. Nadeel is dat deze leveranciers niet uitblinken in een onderdeel, maar in sommige gevallen gaan voor 'goed genoeg'.
Actuate
MicroStrategy
Information Builders

 
Tier 3
De grote hoeveelheid leveranciers in deze tak blijven creatief in het vinden van deeloplossingen in plaats van te proberen om alle problemen zelf op te lossen. Een aantal spelers is onder meer:
Temtec
ProClarity
Applix
ClusterSeven
"De leveranciers met een jaaromzet tussen de honderd miljoen en vierhonderd miljoen dollar moeten de komende twee jaar dezelfde problemen oplossen als bedrijven met meer dan vierhonderd miljoen omzet, alleen met veel minder geld." Gile ziet in Information Builders, Actuate en MicroStrategy aantrekkelijke overnamedoelen voor platformleveranciers als Oracle, Microsoft en SAP. "De grote jongens hebben minder te vrezen, aangezien zij een grote 'installed base' hebben en veel partnerschappen. De kleinere spelers zijn juist de bedrijfjes waar veel innovatie vandaan komt."

Dreiging

Volgens Howard Dresner van onderzoeksbureau Gartner zal de bi-markt in ieder geval tot 2008 nog worden gedomineerd door de zogenaamde 'pure-players', pure bi-leveranciers. Veel platformleveranciers hebben de afgelopen tijd flink geïnvesteerd in business intelligence. "Zij zijn van nature gewend om met processen te werken, waardoor zij sterk zijn in operationele bi", aldus Forrester-analist Gile. En daar ligt de dreiging, omdat het concurrerende landschap gedomineerd gaat worden door het begrijpen van bedrijfsprocessen.
Er worden drie stromen bi onderscheiden: operationele, strategische en tactische bedrijfsintelligentie. "Op dit moment drijft de strategische bi de markt, maar de komende twee jaar verschuift dit naar operationele bi." Pure bi-vendors zijn niet sterk in operationele bedrijfsintelligentie, het is van belang dat zij de komende jaren voor een procesdefinitie zorgen of in ieder geval processen gaan begrijpen. Toch blijkt het voor platformleveranciers geen onverdeeld succesverhaal. Dresner: "De grote leveranciers mikken met hun bi-applicaties in eerste instantie op hun bestaande klanten. Daar domineren ze de operationele processen en applicaties en zijn ze dus succesvol. Elders hebben ze grote moeilijkheden om voet aan de grond te krijgen met hun bi-oplossingen."

Standaardisatie en consolidatie

Volgens Gile zijn de grote bi-leveranciers vooral geschikt voor strategische bi en redelijk geschikt voor tactische bi. Ze presteren matig tot slecht op het gebied van operationele bi. De middelgrote bedrijven daarentegen zijn juist erg goed in operationele en tactische bi, en slechts redelijk geschikt voor strategische bi. "Het ideaal, namelijk dat klanten slechts één leverancier hebben voor hun bedrijfsintelligentieplatform, is nog jaren van ons verwijderd." Op dit moment hebben veel klanten nog tussen de vijf en vijftien bi-applicaties draaien. De komende jaren zien analisten hier een standaardisatie op slechts enkele applicaties.
Consolidatie ziet Gile vooral bij de ondernemingen uit het midden en laagste segment. "De kans dat zij worden overgenomen door een platformleverancier acht ik vrij groot. Het verbaast me zelfs dat Microsoft bijvoorbeeld Proclarity nog niet heeft gekocht." Alle pure bi-leveranciers moeten zorgen dat zij zich aanpassen aan de veranderende markt. Dat betekent voor het topsegment dat zij zich moeten gaan verdiepen in operationele bi. De middelgrote leveranciers moeten zich meer toeleggen op partnerschappen en strategische bi. Voor Information Builders geldt dat ze zich agressiever in de markt moeten profileren, aldus Gile. Twee jaar geleden werd hetzelfde advies gegeven door verscheidene andere analisten en volgens het bedrijf heeft het de afgelopen tijd flink geïnvesteerd in marketing en verkoop. "Ik zie van die investering nog niets terug. Als ze agressiever zouden zijn geworden, zou ik een drastische omzetgroei moeten zien, en die zie ik niet."

Marktdefinitie
Leveranciers van bi (business intelligence) voorzien hun klanten van hulpmiddelen en een platform waardoor de besluitvormers voldoende realtime informatie krijgen om hun werk te doen. In de meeste gevallen komt die data uit relationele bronnen of zakelijke applicaties. (Bron: Business Intelligence Tools and Platforms, Metaspectrum Market Summary.)
Het voordeel dat Information Builders heeft volgens de Forrester-analist is dat het een product (WebFocus 7) heeft dat goed gepositioneerd is voor operationele bi. Hij verwacht dat het marktaandeel van operationele bi de komende twee jaar met 5 procent stijgt. De vele bedrijven uit de derde bi-tak leveren vaak een deeloplossing, waardoor ze voor de andere segmenten aantrekkelijke overnamedoelen vormen.
Ian Charlesworth van analistenbureau Butler Group: "De bi-markt is drastisch aan het veranderen. Het heeft powertools, de tactische inzet en fat clients volgepakt met bi 'voor de massa' de rug toegekeerd en begint zich nu toe te leggen op standaardisatie op één enkel platform. Het zijn niet de leveranciers die deze omwenteling in gang hebben gezet, maar de gebruikers. Zij vragen steeds makkelijker te gebruiken software die minder kost om te onderhouden en te gebruiken, maar waarmee ze wel meer informatie uit hun data kunnen halen. Voor leveranciers is het niet meer genoeg om alleen in het vlees uit de intelligentie-sandwich te voorzien. Klanten verwachten datatoegang, integratie en mogelijkheden om pro-actief en intelligent met bi-inhoud om te gaan. Hiervoor is het ook nodig dat de leveranciers kritisch naar hun architectuur kijken. Met een architectuur die te complex is in onderhoud, lukt dit namelijk niet."
"De bi-markt is in ontwikkeling", onderschrijft ook Gile. "Zowel de pure leveranciers als de platformleveranciers maken veranderingen door. De komende twee jaar biedt deze markt dé mogelijkheid voor groei en verandering. Als een bedrijf zich niet kan aanpassen, verkeert het in gevaar, of dat nou om een groot of klein bedrijf gaat. Aanpassing aan de veranderende markt is het advies voor de komende twee jaar."
 
Platformleveranciers
Bedrijfsintelligentie is niet meer het exclusieve domein van de bi-leveranciers. Hoewel de producten van platformleveranciers als SAP, Oracle, Siebel, IBM en Microsoft wellicht nooit zo volledig zullen zijn als die van de pure bi-aanbieders, leggen zij wel de basis voor de uitbreiding van bi naar een breder publiek via operationele bi-applicaties. (Bron: Business Intelligence Driven By Compliance, Standardization And Performance Initiatives, Keith Gile, Forrester.)

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-05-27T00:00:00.000Z Kim Loohuis
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.