Makers van erp- en bi-pakketten doen een gooi naar felbegeerde toppositie

Geen leiders in prestatieverbetering

Bij het beheer van bedrijfsprestaties vult software processen, methoden, meettechnieken en systemen aan. Geen enkele leverancier leidt volgens Gartner dit marktsegment. Makers van erp- en bi-pakketten doen een gooi naar het felbegeerde leiderschap.

Vooral veel banken
Amanda Buckley, director Centre of Excellence van Peoplesoft, geeft toe dat haar bedrijf, evenals SAP en Oracle, het risico loopt opgesloten te raken binnen zijn gebruikersverenigingen als het om cpm gaat. "Gelukkig zijn er ook niet-Peoplesoft ondernemingen die met succes onze oplossing hebben geïmplementeerd", zegt ze, verwijzend naar de Commonwealth Bank of Australia. Overigens spreken Peoplesoft en Business Objects van 'enterprise performance management' (epm).
Buckley wijst erop dat vooral veel banken en verzekeringsmaatschappijen hun oog hebben laten vallen op cpm. Ze zijn gedreven door het Basel II-akkoord, waarbij deze instellingen onderling afspraken hebben gemaakt over risicobeheersing.
Ook Annelieke Nagel, marketingmanager Benelux bij Teradata, onderstreept de voorsprong van banken. "Gezien de boekhoudschandalen in de VS, en met de hete adem van aandeelhouders en toezichthouders in de nek, doen die er alles aan een transparante bedrijfsvoering te hebben. Dan kom je uit op corporate performance management."
Op het Europese congres 'Business Intelligence 2003' van marktonderzoeksbureau Gartner in Amsterdam toonde analiste Lee Geischecker het allereerste magische kwadrant over het onderwerp corporate performance management (cpm). Het hokje 'Leiders' is akelig leeg. In het hokje 'Visionairs' is het evenwel dringen. Hier staan de bedrijven die bezig zijn zich te kwalificeren als koploper. Dat zijn vooral verkopers van software voor bedrijfsintelligentie (business intelligence), zoals SAS, Cognos en Hyperion. Business Objects is een opvallende afwezige.

Select gezelschap

Niet elke bi-leverancier zal zich ooit kunnen tooien met de titel cpm-fabrikant. Ze zullen niet in staat blijken te zijn hun software boven het monitoren van een bedrijfsonderdeel uit te tillen en de prestaties van de gehele onderneming, inclusief ketenpartners, in kaart te brengen en te analyseren. Geischecker maakte wel de aantekening dat het kwadrant is opgesteld in oktober 2002. Sindsdien heeft Cognos daytum gekocht. Dit bedrijfje specialiseerde zich in cpm.
In het vak 'Uitdagers' staan de erp-leveranciers SAP en Peoplesoft; zij maken evenzeer een kans de markt te gaan aanvoeren. Oracle dringt zich hier ook tussen, zij het dat deze softwaremaker volgens Gartner wel over tal van modulen beschikt, maar nog niet een geïntegreerd pakket weet neer te zetten. Geischecker gaf aan dat SAP, Peoplesoft en Oracle het nadeel hebben opgesloten te zitten in hun eigen gebruikersgroep. "Iemand die geen software van die bedrijven gebruikt, zal niet snel bij ze aankloppen", vermoedt zij. Met de kanttekening dat deze ondernemingen overigens niet te klagen hebben over de omvang van hun gebruikersgroepen.
Het laatste hokje binnen het kwadrant betreft de nichespelers. Coda gooit hier de hoogste ogen, op afstand gevolgd door Corvu, Closed Loop en Cartesis.
Nieuwkomer op het gebied van bedrijfsprestatiebeheer is Microsoft, dat met SQL Server 2000 een bi-oplossing biedt voor Windows-platformen. Microsoft wil zich in de cpm-markt vechten door samen te werken met Comshare die uitsluitend software maakt voor beheer van bedrijfsprestaties. "We zullen in de nabije toekomst nog veel meer samenwerkingsverbanden gaan zien", aldus Geischecke.

Veel belangstelling

Zelfs bij de slotbijeenkomst aan het eind van de tweede dag zat de zaal redelijk vol. Business performance management is duidelijk een onderwerp dat in het middelpunt van de belangstelling staat. Er waren beduidend meer congresbezoekers dan een jaar geleden. Uit peilingen blijkt dat een handjevol naar tevredenheid cpm-trajecten heeft afgerond binnen zijn bedrijf. Een grotere groep heeft bi-software geïmplementeerd. Erp is bijna gemeengoed geworden.
Gartner voorziet een stevige groei in het cpm-segment. "In 2005 heeft meer dan 70 procent van de ondernemingen met meer dan een miljard dollar omzet cpm-componenten geïmplementeerd. Zo combineren ze traditionele applicaties met de analysegereedschappen van bedrijfsintelligente systemen", voorspelt Geischecker. Een jaar later heeft meer dan de helft van alle Global 1000-bedrijven cpm-implementaties achter de rug.
De uitsmijter: "Bedrijven die in 2006 niet hun bedrijfsprestraties goed kunnen meten, hebben een 25 procent lagere return on investments dan ondernemingen die op dit vlak hun zaakjes wel voor elkaar hebben."

 
Teus Molenaar

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2003-04-04T00:00:00.000Z Teus Molenaar
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.