Sogeti: 'ICT'er wil niet alleen achter bureautje zitten'

Ict'ers zijn vaak technisch, maar dat wil niet zeggen dat ze niet met collega's willen communiceren, zegt groei- en ontplooiingscoördinator Gaby Bruggink van ict-dienstverlener Sogeti. Het bedrijf gaat de komende tijd op zoek naar nieuwe medewerkers. 'Ze willen weten wat er om zich heen gebeurt.'

Computable ondervraagt werkgevers over hun zoektocht naar ict'ers. Bruggink vertelt hoe Sogeti dat aanpakt.

Jullie zoeken ict'ers in ongeveer zeventig functies.
Klopt. We zoeken allerlei ict'ers. Ze moeten bijvoorbeeld verstand hebben van Sharepoint, Java, business intelligence, Orcale en SAP. We willen ook testers werven.

Wat moeten ze kunnen?
Het gaat er vooral om dat ze passen bij het bedrijf. Het is belangrijk dat ze passie voor het vak hebben.

Hoe weet je of iemand gepassioneerd is?
We doen tests en later in het sollicitatieproces volgt vaak een gesprek met iemand die al bij ons werkt. Je kunt het ook merken aan hoe iemand over zijn werk praat. Als dat positief is, dan worden wij daar ook weer enthousiast van.

Werkgevers zoeken vaak ict'ers die niet alleen technisch zijn, maar ook kunnen communiceren. Hoe denk jij daarover?
Dat is uitermate belangrijk. Daarom organiseren we trips naar Ohio waar ict'ers in een team leren werken en leren praten met klanten.

Hebben ze daar dan wel zin in?
Vooral young professionals vinden dat een interessant onderdeel van hun werk. De buitenwereld denkt vaak dat ict'ers alleen achter hun bureautje willen zitten en verder niks. Daar geloof ik niet in. Ze willen best weten wat er om zich heen gebeurt.

Leggen jullie opleidingen vast in de arbeidsovereenkomst?
We bespreken in het persoonlijk ontwikkelingsplan welke kant iemand op kan gaan, maar we leggen geen opleidingen in het arbeidscontract vast. Dat zou ook niet veel zin hebben, want je kunt op elk moment met je manager bespreken hoe het gaat. Bovendien verwachten we van onze medewerkers dat ze bereid zijn trainingen te volgen. Anders pas je niet bij het bedrijf.

Op Sogeti's wervingssite staat dat sollicitanten na het gesprek direct te horen krijgen wat jullie van het gesprek vonden. Kunnen ze ook meteen het contract tekenen?
Ik geloof niet dat ze meteen met een contract naar huis gaan. Zo snel schakelen we nu ook weer niet.

Werken is belangrijk, maar er moet ook worden gegeten. Wat kan een potentiële werknemer verwachten van het bedrijfsrestaurant?
We hebben geen caissières. Iedereen rekent zijn eigen eten af. Handig, want dat kun je dus ook doen als je je bord al leeg hebt. Zelf vind ik de saladebar erg fijn. En het is gezond, natuurlijk.

Wervende werkgevers

De komende tijd vertellen wervende werkgevers naar wie ze op zoek zijn. Welke vaardigheden moeten de ict'ers hebben en wat gaat de werkgever daar tegenover stellen? In een serie interviews vraagt Computable werkgevers naar hun wervingsbeleid.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Weer zo'n aanname die nergens op slaat. ICT'ers zijn technisch? Waar staat bedrijfskundige dan voor bij bedrijfskundige informatica? Bedrijfskundige informatica is namelijk een management opleiding. Ook diegenen die deze management opleiding gevolgd hebben worden door werkgevers onder techneuten geschaard. Dit alleen vanwege het feit dat het woord informatica in de opleiding is opgenomen.

@Christian: Waar staat die 'T' dan voor? En waar staat die C eigenlijk voor?

Een BI is een BI-er, niet een ICT-er.

Doordat de meeste bedrijven het fout doen, wordt het automatisch goed? Ik volg de logica niet helemaal.

Christian, sterker nog, ook bij Technische Informatica zijn management en communicatie belangrijke onderdelen van het curriculum.

Overigens vind ik het wel fijn om alleen in een kantoor te zitten als er een technische klus moet gebeuren. Voor brainstorm/ontwerp etc. trek ik er graag collega's bij, maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om in een open ruimte te programmeren!

@Technicus, dus iedereen die niet 100% technisch bezig is is geen ICT'er? Interessante redenering.
Angezien developers in mijn ervaring toch best vaak bezig zijn met 'de business' zouden zij ook geen ICT'ers zijn. Dat is op zich een leuke gedachte.

@Mark: Ik snap nu weer niet waar die 100% vandaan komt.

En de beweringen op basis van die aannamens(?) en invullingen(?) zijn inderdaad leuk :)

@Technicus
De term ICT-er is een vergaarbak van functies geworden, waar ook niet technische functies onder vallen. Je hoeft alleen maar naar de top 5 van ICT functies te kijken om te weten dat de term ICT-er niet puur technisch meer is.

Als managers al het woord Informatica in een opleiding zien staan gaan ze ervan uit dat je een technicus bent. Als bedrijfskundige informaticus wordt ook ik nog steeds door managers als technicus behandelt, terwijl ik meer geïnteresseerd ben in bedrijfskundige processen waarvoor IT-oplossingen bedacht moeten worden.

@Christian: Duidelijk. Zo wordt het een soort 'Mea Culpa' verhaal, waarbij je het beklag van jouw initiële reactie ondermijnt.

Heeft Sogeti aandelen in de Computable of zo ?
Dit is nu al de zoveelste advertentie in 1 maand.

@Christian, ik zit daar ook mee, loop soms tegen muren op bij mensen met het vooroordeel dat je met een informaticadiploma automatisch weggehouden moet worden van bedrijfsprocessen.

Misschien is het een leuk idee om die managers eens te interviewen om te achterhalen hoe ze aan dat beeld komen? Zou een leuk computable artikel uit kunnen komen.

Gaby doet het een stuk beter dan Thomas Mulder van Accenture. Waar ik benieuwd naar ben is het aantal mensen in de categorie 40+ bij Sogeti, zijn deze er? En hoeveel zijn het er? Wellicht is Sogeti wel een echt goede werkgever. Als dit zo is dan mag dat best bekent worden bij het 'grote' publiek.

Het lijkt er inderdaad erg op dat Computable bestaat bij de gratie gods van detacheerders, headhunters en aanverwante bedrijven waar je als regel liever geen zaken mee wilt doen.
Waneer je de reacties onder dergelijke artikelen hebt gelezen dan kun je gerust concluderen dat ICT specialisten ongeacht hun kwaliteiten of specialisaties, maar ook afnemers van diensten niet erg te spreken zijn over zulke organisaties.
Welicht dat Computable daar eens een onderzoekje naar doet en dan eens een artikel met enige inhoud neerzet.
Welicht dat bedrijven dan wel in staat zijn om Computable als maatgevend in de ICT te zien.

Is het eten in de restaurants van jullie klanten net zo lekker en goedkoop als bij jullie op kantoor? Wat is de leeftijd van een young professional: is het hoger dan 40 of zijn ook jullie op zoek naar de schaap met 23 poten? En kan zo'n 'schaap' eigenlijk een beetje leven van zijn/haar salaris of is dat net als elders 'marktconform'?

Vertelt Sogeti er ook bij dat cursussen in eigen tijd in de avond moet en dat de "cursus" veelal door interne collegae gegeven wordt, die vaak ook maar wat sheets bij elkaar zwetsen?
De artikelen zijn echte advertenties geworden. Verder suggereert het bedrijf Sogeti dat ze apen aannemen die nog eerst gesocialiseerd moeten worden, lees gehersenspoeld. Zo wil je toch niet behandeld worden?

Heb ooit eens te doen gehad met die Gaby, mijn conclusie; ze was zelf niet eens eerlijk en transparant. Draaide om de kern heen. Mijn conclusie was dat ze de koers waar het over ging gewoon niet zag zitten, of het toch anders wilde inzetten. In plaats van dat te zeggen kreeg ik een politiek getinte smoes...
Vraag me af hoe zij kan beoordelen wat effectieve communicatie is.
(Ze heeft een juridische achtergrond, dus geen IT of Communicatie)

Goh, het zijn ook net mensen he die ICT'ers..
Wat een achterlijk artikel.

Beste mensen. Voorop gesteld dat ik ook geen voorstander ben voor de verkapte (?) reclame.
Is het wel steeds ernstige stemmingmakerij bij dit soort artikelen.

Ik krijg toch weer de kriebels van dat 'enthousiast' verhaal. Mag ik Gaby Bruggink, Heleen van Roon en vooral HR medewerkers toch nog een keer op het hart drukken dat 'blij' niet altijd hetzelfde is als 'gemotiveerd' en niet 'niet blij' niet altijd hetzelfde is als 'niet gemotiveerd'. Het zal komen omdat ik ooit een jaar en vier maanden heb gewerkt bij een baas die vond dat iedereen vriendjes moest zijn, iedereen constant moest zeggen hoe uniek zijn eigen creatie was, en vooral iedereen moest blij kijken. Daar heb ik nu nog een psychisch trauma van namelijk.

Pff wat een zure reacties hier allemaal.
Het lijkt wel of de meesten nog toe zijn aan vakantie!

Ontopic:
Volgens mij is de Computable ondertussen 1 groot advertentieblad geworden. Maar aan de andere kan je bedrijven als Sogeti daar uiteraard niet op aanspreken.
Sterker nog, ik vind het volstrekt logisch dat ze hier gebruik van maken.

Heb het zelf nog geen jaar uitgehouden bij Sogeti. Young professionals vinden het allemaal wel leuk en aardig, maar als 40+ kon ik mij niet vinden in het blij moeten zijn en het hersenspoel gedrag van Sogeti. Tijdens de 3-daagse introductie wordt er verschrikkelijk gehamerd op het Sogeti-gevoel. Afspraken die bij de sollicitatie gemaakt zijn, kwamen ze niet na. Cursussen en andere activiteiten zijn allemaal in eigen tijd. Aandacht voor de persoon was er niet. Als je maar bij een klant weggezet was, verloor het management de interesse in je.
Parttime werken kun je afspreken, maar blijft je continu achtervolgen binnen het bedrijf.

Aha, aha, aha. Kijk dat soort vermoedens over verplicht blij zijn en hersenspoel-gedrag dat is inderdaad de associatie als ik een HR medewerker te nadrukkelijk over 'enthousiast' hoor babbelen. Genoteerd: niet bij Sogeti solliciteren. Bedankt Ex!!!! Ook heel blij dat ik niet de enige ben die hier kromme tenen van krijgt blijkbaar. :-)

Ach, het valt allemaal wel mee bij Sogeti. Ja, de meeste cursussen zijn in de avonduren, maar dat is redelijk gebruikelijk bij ICT dienstverleners. En er zijn tenminste cursussen, als je dat wil.

Vergeleken met de andere grotere ICT dienstverleners is het bij Sogeti prima vertoeven. Ook werken er de nodige collega's die al de 40+ hebben bereikt. En Ex werd met 40+ toch gewoon aangenomen bij Sogeti.

Vorig jaar waren er collega's die al +/- één jaar op de bank zaten, en die zijn nu gewoon weer ingezet i.p.v. er uitgezet.

Ook was vorig jaar de maandelijkse bonus wel wat lager, maar die begint nu ook weer te groeien. Salaris verhogingen kunnen dit jaar ook weer. Dat is toch anders dan bij de collega's van respectievelijk Ordina en Logica, om ze maar bij naam te noemen.

En nee, ik ben geen gehersenspoelde positivo, mooie praat doet mij niet zoveel. Ik kijk gewoon naar wat er gebeurt binnen een bedrijf.

@sogetist: je jokt technisch niet, maar:

Loonsverhoging van 50-150 euro is een fooitje
Bonus? Je bedoelt het variabele deel van je salaris? Zeker 50% van je "verhoging" is variabel en tijden 0 of weinig geweest.

Cursussen? Je bedoelt wat oppervlakkig en onwetenschappelijk gebrabbel van babyboomers die niet meer weggaan bij sogeti en potverteren op het salaris en opbrengsten van 45- ?

Het is maar wat je normaal vindt....

@Sogetist je praat alleen over geld en cursussen. Wat mij veel en veel meer stoort is: blij moeten doen en hersenspoel gedram van het management. Ik zou geld willen inleveren en zonder 1 probleem zelf 's avond studeren als ik van management af zou zijn dat wil dat we 'allemaal blij zijn en vriendjes worden'. Als ik ooit maar iets hoor dat een management zoiets bezigt, ben ik direct weg! Ik had vroeger een baas, hadden we een uitje, moesten we halverwege, tijdens het eten, van plaats verwisselen, om met andere mensen te integreren. Alsof ik in de %$#$ brugklas zat op een introductie kamp.

@Sogetist

Jij zegt: "De bonus die wordt uitgekeerd is wel wat lager. " De bonus die werd uitgekeerd is lager dan wat jij inlegt. Zie de discussies op sharepoint.

De opleidingen zijn van bar slechte kwaliteit en veel opleidingen hebben totaal geen marktwaarde. Neem bijvoorbeeld diverse leergangen (geen IPMA of Prince2 waarde, laat staan het niveau).
Bij mij in de unit zat kerel ruim een jaar op de bank. Hij is niet opnieuw ingezet maar er uitgezet. Die man heeft werkelijk alles geprobeerd om een klus te scoren maar werd niet gesteund door zijn peoplemanager.

Jeroen Versteeg is niet meer zo zichtbaar als pakweg 2-3 jaar geleden. Ook Jeroen is bezig met zijn volgende stap en op weg naar Parijs wellicht.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-08-05T10:46:00.000Z Heleen van Roon
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.