Getronics: 'Werknemer zelf verantwoordelijk voor ontwikkeling'

Getronics wil werknemers best helpen bij hun ontwikkeling, maar ze zijn daar in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor. De werkgever zoekt ict'ers in allerlei soorten en maten, maar ze moeten wel aan de verlanglijst van het bedrijf. Daarop staan in elk geval prestatiegerichtheid en hulpvaardigheid.

Hr-directeur Joanne Uijen-Zwueste is verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij Getronics. Ze vertelt hoe het bedrijf de zoektocht naar nieuwe medewerkers aanpakt.

Hoeveel ict'ers zoeken jullie?
Getronics heeft dit jaar ongeveer 350 ict-vacatures.

In welke functies?
We zoeken ict'ers in allerlei functies. Bijvoorbeeld technisch specialisten met kennis van bijvoorbeeld security, Linux, Unix, Microsoft en Cisco. Maar we zoeken ook nog naar business consultants, projectmanagers en servicemanagers. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Waar en hoe ga je naar de nieuwe medewerkers op zoek?
We gaan altijd eerst binnen het bedrijf op zoek naar mensen die geschikt zijn voor de functie. Verder zoeken onze recruiters binnen hun netwerk, hebben we zelf een netwerk van specialisten en zijn we actief op vacaturebanken.

Welk type mensen zoeken jullie?
We zoeken ondernemende mensen die verantwoordelijkheid durven nemen, willen presteren en zichzelf willen ontwikkelen.

Welke vaardigheden moeten ze in huis hebben?
Er zijn meerdere kwaliteiten die we belangrijk vinden. Kunnen luisteren naar de klant is er een van. Ook prioriteiten stellen, in teamverband kunnen werken, hulpvaardig zijn en niet bang zijn voor verandering komen van pas als je bij Getronics werkt. Je moet natuurlijk altijd werken aan verbetering van onze producten.

Hoe gaan jullie ict'ers helpen bij hun ontwikkeling?
Laat me beginnen te zeggen dat onze medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun ontwikkeling. We verwachten dat ze zichzelf nieuwe dingen leren, zich ontwikkelen en daar verantwoordelijkheid voor dragen. Natuurlijk helpen we ze daarbij. We hebben bijvoorbeeld een Performance Management Process waarbij de ontwikkeling van de medewerker wordt besproken. Verder hebben we allerlei soorten opleidingen en kan iedereen aan e-learning doen.

Hoeveel geld is er per ict'er beschikbaar voor opleidingen?
Opleidingsbudgetten worden niet per ict'er, maar per team vastgesteld.

Wordt het volgen van trainingen in het arbeidscontract vastgelegd?
Af en toe worden speciale opleidingsafspraken in de overeenkomst vastgelegd, maar meestal bespreken we ze in het Performance Management Process. Medewerkers hebben dan een gesprek met hun leidinggevende over doelstellingen, resultaten, functioneren en persoonlijke ontwikkeling.

Hoe kan een sollicitant het helemaal verpesten?
Door zich anders voor te doen dan hij of zij is. Een sollicitatiegesprek is bedoeld om elkaar zo goed mogelijk te leren kennen en te bepalen of je bij elkaar past. Dat lukt het beste als je eerlijk bent en openlijk je verwachtingen uitspreekt.

Wervende werkgevers

De komende tijd vertellen wervende werkgevers naar wie ze op zoek zijn. Welke vaardigheden moeten de ict'ers hebben en wat gaat de werkgever daar tegenover stellen? In een serie interviews vraagt Computable werkgevers naar hun wervingsbeleid.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Tja daar gaan we weer... Als je zelf in je vrije tijd je moet ontwikkelen, waarom zou ik dan bij Getronics gaan werken en niet ZZP-er willen worden. Bepaalde bedrijven willen werknemers die zelfstandig alles doen. Maar waarom zou een persoon dat doen, bijna zelfstandig ondernemer zijn in loondienst, en dat de winst aan Getronics geven? Wat is dan voor de WERKNEMER het voordeel om bij Getronics te gaan werken? Nou mevrouw Joanne Uijen-Zwueste? Verder niet zeiken over je niet voordoen zoals je bent, want iedereen die net doet alsof ie thuis is wordt dan weer niet als professioneel gezien. Arg..., HR mensen zijn toch de irritantste mensen in een bedrijf. In de hel hebben ze een plekje naast moordenaars, verkrachters en advocaten. (Vrij naar een grap van Rowan Sebastian Atkinson.)

Ja en nee. Medewerkers moeten inderdaad zelf goed opletten dat ze zichzelf verder ontwikkelen. Echter dit doe je vooral door geleerde kennis (via zelfstudie of cursus bij de werkgever) toe te passen in de praktijk, en hier is het waar een ICT dienstverlener vaak onvoldoende kan waarmaken. (Zonder deze hiervan de schuld te geven.)

Laten we eerlijk zijn, de nieuwste technologieën worden slechts op een beperkte schaal toegepast. Er zijn hierdoor nooit voldoende opdrachten om medewerkers de geleerde kennis te laten toepassen. Er zijn behoorlijk wat legacy systemen waar medewerkers aan werken. Dit is belangrijk werk wat gedaan moet worden, en waar de ICT dienstverleners goed aan verdienen.

Uiteindelijk verdwijnen meer en meer legacy systemen, en zijn de medewerkers die hieraan werkte niet up to date met de nieuwere technologieën. Hier komt dan toch echt de verantwoordelijkheid van de ICT dienstverlener ten sprake. Deze zal moeten investeren om deze medewerkers up to date te krijgen en er voor te zorgen dat deze ook voldoende werkervaring hierin krijgen. Hier gaat het geregeld mis en nemen ICT dienstverleners niet altijd hun verantwoording. Dan is er bijvoorbeeld weer een dip in de ICT markt en verliezen de nodige medewerkers hun baan. Vooral diegenen die op dat moment lastiger inzetbaar zijn.

Dus als je zelf goed oplet en je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen ontwikkeling, dan moet je er voor zorgen dat je bij de medewerkers hoort die zich met de nieuwste technologieën bezig houdt. Echter de plekken zijn beperkt.

Daarnaast moeten de ICT dienstverleners hun verantwoordelijkheid nemen voor een grote groep van ICT'ers die hier niet aan mee kan doen. Het maken van reserveringen voor opleidingen en tarief kortingen (tijdens het opdoen van ervaring) kunnen hierbij helpen. Ook dient een ICT dienstverlener de medewerker hier te begeleiden, er is tenslotte in het verleden genoeg verdiend aan deze medewerkers.

Dus nee en ja is mijn conclusie.

Zoeken in het eigen netwerk. De mensen die Getronics weer verlaten hebben? Of worden hier HR ZZP-ers bedoelt die weer nieuwe mensen aandragen? Waar ik benieuwd naar ben is het verloop onder personeel. Ik heb wel eens een sollicitatie gehad waar men dit niet wilde meededelen. Ongetwijfeld had de HR-medewerker op 'Hoe kan een sollicitant het helemaal verpesten?' hetzelfde geantwoord als de dame van Getronics. Is dit (misschien wel belangrijkste?) cijfer bij Getronics ook geheim?

Tja elke week een zelfde artikel over een andere detacheerder schrijven, resulteerd uiteraard in elke week de zelfde repliek lezen.
Serieuze ICTers weten allemaal hoe het werkt bij dat soort bedrijven.
Afnemers weten het ook.
Nu nog de redactie van computable.
(Ik geef toe, het is ook heel lastig om zelf een inhoudelijk correct en steekhoudend artikel te verzinnen, gewoon blijven proberen)

Ook ik volg dezelfde Gobbledygook interviews al een aantal weken. Aaargh we zoeken naar mensen die willen presteren aargh.

Praktijkgerichte vragen maken het een stuk leuker. Vertel eens een leuke anekdote. Vertel eens over een hip project waar net een aantal nieuwe medewerkers op zijn gestart.

Wees origineel, wees creatief! Dan krijg je ook niet zulke antwoorden als "Medewerkers hebben dan een gesprek met hun leidinggevende over doelstellingen, resultaten, functioneren en persoonlijke ontwikkeling."
Tja, me dunkt!

Stuur de HR lui ook eens de werkvloer op...

Allemaal leuk en aardig...
Maar ik ben al meer dan 10 jaar werkzaam bij Getronics en het belangrijkste is dat je geld binnen brengt.
Heb al die tijd gewerkt en nu ik ineens op de bank zit moet ik ineens allerlei cursussen gaan doen.
Tussendoor moet ik ook nog allerlei klote klusjes doen dus studeren gaat dan, ben bijna 50, ook niet meer zo makkelijk!
Ellende dus...

@H. de Blijker 15:11
Niet zo huilen, gast. Wees maar blij dat jij nog een baan hebt. Als ik je baas was had ik je er al uit gemikt met zo'n mentaliteit.

Is het niet tijd voor weer eens wat anders dan verhalen over bedrijven die jonge hippe (liefst vrouwelijke) medewerkers zoeken die het zoveelste nieuwe smartphone UI-project moeten gaan doen, uiteraard vol enthousiasme en met gebruik van hun uitzonderlijke communicatieve-vaardigheden, verkregen met geweldige in-company trainingen in Timboektoe.

Als we nog een tijdje zo door gaan kan je beter meteen gaan trainen voor circus-artiest, dat is een betere opleiding voor de werkzaamheden als ik de verhalen van de diverse HR-medewerkers van detacheerders zo lees.

H. de Blijker, succes met je studie en gewoon volhouden. Er komt weer een tijd dat opdrachtgevers weer echte IT-ers met ervaring willen en dan ben je weer 'in'.

Ik lees hierboven dat Getronics op zoek is naar maar liefst 350 nieuwe medewerkers.
Hoe kan dit terwijl H. de Blijker bij dat zelfde bedrijf weggeparkeerd is?

Blijker, mijn lot is dat ik elke drie maanden wel weer iets geheel nieuws moet leren.
Geen cursus, gewoon 's avonds in mijn eigen tijd,
krijg er niet eens opdracht toe, ik moet dat zelf inzien.
Vrees dat dit het lot is van de ICT'er die wat anders wil dan netwerkjes configgen.

Leuk, Eerst gooien ze honderden mensen de straat op en nu zouden ze weer 350 vacatures hebben. Een lachertje.
Nu moeten misschien weer mensen vertrekken door offshoring. Lees bericht van Getronics van 07-07-2010, 9:29 (Indias MindTree) en het bericht van 28-07-2010 08:19 (Uittocht is begonnen). Je moet ook nog naar de klant luisteren want dat doet het management niet.!! Getronics mag hopen dat de ICT-sector vlug aantrekt. Dan is de uittocht echt begonnen bij Getronics. Bij dit bedrijf wil je niet werken.!!!!

Het artikel over Getronics komt wel een beetje in een vreemd daglicht te staan als je onderzoek doet naar de achtergrond van hr-directeur Joanne Uijen-Zwueste.
Vooral haar antwoord op de volgende vraag is nog al cynisch.
Vraag:
Hoe kan een sollicitant het helemaal verpesten?
Antwoord:
Door zich anders voor te doen dan hij of zij is. etc, etc
Mevrouw durft namelijk zelf op linkedin te melden dat ze onderwijs gevolgd heeft bij de Russel(l)/Hobbes University . Mevrouw kan zelfs de naam van de onderwijsinstelling niet goed schrijven want het is Russell/Hobbes University en niet Russel. Dit is een diploma mill instelling. Voor meer details kijk hier:
http://www.nuffic.nl/nederlandse-organisaties/nieuws-evenementen/nieuws-archief/nieuws-archief-2008/april/ad-waarschuwt-met-serie-tegen-neptitels

Hoe zo je anders voor doen?

1% minder winst in boekjaar 2008 resulteerde in het ontslag van een kleine 1900 mensen in 2009.

Nu zoeken ze weer mensen, dat is mooi.

Maar vraag je, als hr-directeur, eens af waarom iemand zou moeten gaan werken voor een bedrijf, die bij de geringste tegenslag of minder winst de mensen weer ontslaat?

Met al die reorganisaties die getronics doorgevoerd heeft, maak je, je zelf, als werkgever ook niet echt aantrekkelijk.

Je zult je, als hr-directeur, eens langzaam moeten realiseren dat de vijver met IT mensen maar zo groot is en dat er niet veel mensen meer bij komen en als er dadelijk echt een tekort is aan IT personeel, iedere werkgever uit die zelfde vijver aan het vissen is.

HR en je anders voordoen als zonde, hahaha. HR is vrijwel altijd een verlengstuk/spion van de directie en geen pro-medewerker / OR-achtige instantie.

@frank: Helaas pretenderen veel bedrijven een HR afdeling te hebben en deze een 'business partner' is voor de directie (en dus pro-medewerker en ontwikkelingsgericht te zijn zoals je zelf al aangeeft). De realiteit is echter dat veel 'HR' afdelingen nog steeds voornamelijk P&O zijn, dus vooral administratief ondersteunend. Het is jammer dat het HR concept op deze manier een negatieve lading krijgt, aangezien er ook organisaties zijn welke de HR waarden wel goed uitdragen.

Het is mijn inziens wel opvallend dat een organisatie die de laatste 2 jaren veel mensen op straat heeft gezet, nu ineens 350 man weer nodig heeft. Geeft wel duidelijk aan dat er sprake is van een korte termijn visie en een gebrek aan lef om risico te nemen. Het wordt in de licht aantrekkende markt alleen maar moeilijker om de juiste werknemer te vinden en te behouden. Goed voor je werknemers zorgen en zorgdragen voor iemand zijn loopbaan moeten eigenlijk de speerpunten zijn voor HR.

Ik mis toch een belangrijke vraag in het interview. Waarom zou IK voor JULLIE willen werken? Het hele interview gaat over wat Getronics van de werknemer wil. Een nogal irritante houding ook, alsof we allemaal vanzelfsprekend op Getronics zitten te wachten.

Deze zomer begon ik juist aan een vliegreis, toen de piloot me bij de verwelkoming aan boord zei: "ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn ontwikkeling!". Gelukkig kon ik nog van boord. Dt risico nam ik niet. Stel je voor als die piloot niets deed? Wanneer bekwaamheden van mensen een strategische rol spelen binnen een commercieel bedrijf, getuigt een uitspraak zoals van deze personeelsmevrouw van het Gilles de la Tourette gedrag van HR-mensen, hun vermogen heel parmant, alsof ze nadachten, "viese" dingen te zeggen.Platitudes te ventileren, alsof het wijsheid is.
Maar kan die mevrouw ook uiteleggen, waarom medewerkers zelf verantwoordelijk zijn? Wat haar motiveert tot die uitspraak en wat het het bedrijf oplevert?

Een vervolg n.a.v. de reacties van Nijtram en Marc W lijkt me erg interessant!

Wat mij persoonlijk altijd erg boeit is waarom mensen voor organisaties gaan werken als Getronics, dat bij mij persoonlijk nog lager op de lijst staat dan het hier af en toe felbekritiseerde Logica. (en die staat al erg laag)

Overigens vraag ik me erg af hoe men hier zou reageren als ik een soortgelijk interview zou plaatsen over de organisatie waar ik werk. Ik ben er wel tevreden over, maar wellicht vind men daar ook voldoende kritiekpunten in.

We hebben hier alleen niet zoveel vacatures tegelijk openstaan omdat het ons vrijwel altijd goed lukt om deze op een redelijke termijn in te vullen. (hoezo tekort aan ICT'ers) Zal wel iets te maken hebben met dat we geen HR-directeur hebben. Dus hoeven we ook geen publiciteit te zoeken bij computable.

Wat mij betreft 5 sterren voor Nijtram. Goed uitgezocht commentaar, en relevant voor het artikel.

In mijn optiek is er een duidelijke analogie net de situatie, die we een tijdje geleden bij de staking van de schoonmakers hebben gezien. De mannen en vrouwen van de werkvloer werden behandeld op een manier, die nog net binnen de wet ligt, maar die geen enkele menselijkheid meer kent.
Als het uiteindelijk echt de spuigaten uitloopt en de werkvloer gaat staken, ontstaat er inzicht in de oorzaken : de werkgevers melden, dat hun opdrachtgevers voor een kwartje op de eerste rang willen zitten, dat ze daarom heel scherp in de markt moeten gaan zitten en daarom maar één optie hebben : bezuinigen op personeel(overigens alleen op het personeel van de werkvloer).
Maar waar ligt de echte pijn ? Die ligt bij een incompetent management en vooral bij sales/marketing. Ze verzuimen hun klanten te overtuigen, dat geld niet het enige is. Het opbouwen van een langjarige relatie met de klant zorgt ervoor dat een planning voor iedereen kan worden gemaakt, met fatsoenlijke voorwaarden voor continuïteit van de banen en opleidingen.
Dit gebrek aan talent en visie is de échte oorzaak. En die HR-mensen ? Zonder die paar goeden tekort te willen doen, ach, het zijn meestal meelopers. Een competent management zou daar eens kunnen beginnen met saneren.

Ooit liep ik hard en had ik de ambitie nog harder te kunnen lopen en mijn persoonlijke records te verbeteren. Mijn tijden werden pas beter toen ik me aansloot bij een atletiek vereniging waar ik werd getraint en gecoacht. Mevrouw Uijen-Zwueste zal het waarschijnlijk ook de gewoonste zaak van de wereld vinden dat elke professionel voetbal club een team van trainers en een coach heeft om successen met het team te kunnen halen. Hoe kan een professionele organisatie als Getronics genoegen nemen met het HR beleid als ware het een trimclubje op de Veluwe? Als mensen zich willen ontwikkelen dan willen ze gecoacht worden, niet alleen gefaciliteerd, dat is de toegevoegde waarde van een Getronics voor een werknemer t.o.v. het ZZP-er schap. Met deze instelling blijf je recruiten.

Wat een vreemd verhaal terwijl men bij Getronics Datacenters vrolijk halve afdelingen aanzegt om het Core business werk door een stel indianen 10 keer goedkoper (lees slechter) te laten uitvoeren. Loopt tante Pollewop hier vrolijk te verkondigen dat ze nog mensen zoeken die gemotiveerd zijn. Wat eenlachertje. Geef mijn portie (curry) maar aan fikkie.

Vorig jaar vele honderden ontslagen, en nu 350 vacatures ???

Ondertussen nu van ruim 130 medewerkers het werk naar India off-shoren, waardoor medewerkers intern (of extern) maar weer naar andere baantjes moeten zoeken en degenen die dat niet lukt er gewoon uitgegooid gaan worden !

Bah wat een shit bedrijf, ik zou er bijna graag ook uitgegooid willen worden ;-[

PS mijn werk gaat ook al naar India .... dus ben ik noodgedwongen ook alweer aan het solliciteren.

getr_medewerker, wat bewoog je om bij Getronics te gaan werken?

ik kan niet voor getr_medewerker spreken, maar wel voor me zelf.

ik ben (via een detacherings buro) bij getronics gaan werken om in iedergeval een baan te hebben. thuis zitten was ook niet de oplossing en ict banen zijn in limburg dun gezaaid. maar toen kwam er weer een reorganisatie en als eerste vliegen dan de externe mensen eruit.

Bedankt paul! Ik hoop dat je ondertussen ander werk in de buurt hebt gevonden.

Hallo Mark.

Helaas. wel al tig gespreken gehad, maar nog geen resultaat. 3 maanden na mijn ontslag, mocht ik weer terug naar school (via een re-integratie traject) om diverse opleidingen te doen en nog wat certificaten en een diploma te halen. Een kans die ik natuurlijk niet laat liggen.

Maar de school beloofde meer dan dat ze waar kunnen maken, en ziet de studenten meer als subsidie objecten. Dus ik ben nu weer op zoek naar werk.

@Mark 13-08-2010 13:58
Ik ben bij Getronics komen werken door insourcing, daar heb ik geen stem in gehad.
En heb er ondertussen alweer een paar ontslagrondes moeten meemaken en overleefd. Maar bevorderlijk voor de sfeer is e.e.a. bepaald niet.
Ben nu heel benieuwd of ik het deze keer weer eens overleven zal .....

Misschien is het een idee voor Computable om al deze reacties aan Hr-directeur Joanne Uijen-Zwueste voor te leggen en kijken wat haar antwoord hierop is. Dan heb je eens een heel ander artikel :D

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-08-10T08:56:00.000Z Heleen van Roon
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.