Ordina: 'Het gaat niet om ballonvaarten'

Sollicitanten hoeven bij Ordina geen ballonvaarten of gesprekken in de autoshowroom te verwachten. Het gaat de dienstverlener om de inhoud van het werk. Dit jaar zoekt de werkgever ruim 250 ict-professionals.

Ordina's manager corporate recruitment Annelies Bos is verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij de dienstverlener. Ze vertelt hoe het bedrijf de zoektocht naar nieuwe medewerkers aanpakt.

Welke ict'ers kunnen bij jullie solliciteren?
'We zoeken ervaren professionals met verstand van Java, Oracle, SAP, Microsoft, testen en infrastructuur.'

Wat voor mensen moeten het zijn?
'We zoeken ict'ers die verder kunnen kijken dan hun eigen specialisme. Dat zijn bijvoorbeeld senior consultants en ict'ers die onze juniors en mediors kunnen coachen. Ze zijn niet alleen goed in hun vak, maar hebben ook de ambitie om bij Ordina aan hun loopbaan te werken. Ook zoeken we mensen die zich willen inzetten voor de klant en met een inventieve werkhouding.'

Wat bedoel je met een inventieve werkhouding?
'Daarmee bedoel ik iemand die creatief is en vernieuwende oplossingen kan ontwikkelen.'

Hoe gaan jullie op zoek naar ict'ers?
'Bij Ordina werven we niet met ballonvaarten of gesprekken in de autoshowroom. Het gaat ons vooral om de inhoud van de baan. Daarom werven we vooral via het netwerk van onze medewerkers. Natuurlijk werven we ook op internet en via beurzen en evenementen.'

Net als veel andere bedrijven gebruikt ook Ordina de term 'out of the box-denken'. Wat betekent dat bij jullie?
'We stimuleren het om initiatief te tonen op allerlei gebieden. Of het nu gaat om het uitbreiden van kennis, nieuwe ontwikkelingen, innovatieve oplossingen of persoonlijke ontwikkeling. We willen dat ict'ers die ruimte benutten en situaties op innovatieve manieren benaderen.'

Hoe kunnen ict'ers zich bij Ordina ontwikkelen?
'We hebben een breed palet aan vakopleidingen en trainingen voor persoonlijke vaardigheden. Ook hebben we een coachingpool waarin medewerkers zich kunnen laten begeleiden.'

Wat houdt die coachingpool in?
'Al onze managers zijn getraind op coachend leidinggeven, waardoor ze op een professionele manier aan people management kunnen doen. Ook kunnen medewerkers zich laten begeleiden op specifieke onderwerpen als loopbaankeuze, omgaan met stress of leren netwerken.'

Hoe groot is het trainingsbudget?
'Dat soort gegevens communiceren we niet extern.'

Wat moet een sollicitant niet doen tijdens het sollicitatiegesprek?
'Zich anders voordoen dan hij is.'

Wervende werkgevers

De komende tijd vertellen wervende werkgevers naar wie ze op zoek zijn. Welke vaardigheden moeten de ict'ers hebben en wat gaat de werkgever daar tegenover stellen? In een serie interviews vraagt Computable werkgevers naar hun wervingsbeleid.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

'Bij Ordina werven we niet met ballonvaarten of gesprekken in de autoshowroom. Het gaat ons vooral om de inhoud van de baan.'

Nee, wij werven met andere ludieke acties.

" Ook zoeken we mensen die zich willen inzetten voor de klant" Goh vernieuwend.

Welicht is het ook nog een idee voor P&O van Ordina om te kijken naar de 2000 medewerkers die in de afgelopen jaren de laan uit zijn gestuurd / zijn vertrokken. Eens een grote mooie club van bijna 6000 man, nu richting halvering...

Wat een kul we gaan en zijn weer aan de betere hand.
Wij verwachten dat Ordina er binnen 1 jaar veel beter voor zal staan dan nu met een beurskoers van +/- 6 a 7 euro.(ik kreeg van laatst een blad binnen en daar staan altijd de voorspellingen in voor het aankomende jaar en daar stond hij echt super mooi hoger dan waar hij nu staat.)

Geduld is een schone zaak zoals velen zeggen.
Erin en er uit en toch weer in dat kost alleen maar geld en daar verdien je ook niets mee, koop ze nu en hou ze maar 1 jaar dan spreken we elkaar nogmaals.

P.S. op een dieptepunt meten is altijd slecht het heet niet voor niets een dieptepunt.

Mijn opa zijn vroeger altijd: Het is nooit zo donker geweest of het word altijd weer licht. En zo is het ook bij Ordina.

Het gaat altijd goed, zo lang je nog onderdelen kan verkopen.
Zodra alles verkocht is, en dus niets meer kan verkopen, dan gaat het pas slecht.
Ordina is de laatste tijd veel bedrijfs-onderdelen aan het verkopen, en dat is niet omdat ze zo winstgevend zijn...

Dit is weer zo'n bericht daar heeft niemand wat aan want je weet het zelf wel dat ze de toko niet laten ploffen en er alles aan zullen doen om het tij te keren.

Training beleid niet extern comuniceren ??
Iets te verbergen ??

En eigenlijk zoek je mensen van het nivo coach
Maar ik verwacht dat je ze aan neemt onder mom van dat ben je nog niet eerst nog maar een paar cursusjes en dan mag je onderaan beginnen, want je kent de cultuur nog niet. Nou ik denk niet dat de top mensen deze advertentie goed zullen vinden.

Managers die stress begleiden..
leuk bedacht moet dat als positief gezien worden ??
Als het er zo goed is, is er geen stress...

trainingsbudget: dit soort gegevens communiceren we niet extern.
Nou als je wilt solliciteren, wees gerust intern communiceren we dit soort gegevens ook niet.

Als er i.p.v Ordina, een andere firma zoals Logica, Accenture of Atos had gestaan had ik het ook geloofd.

Coachende managers??

De wens is de vader van de gedachte!

Als Kasteel nu eens zich laat leiden door visie die verder gaat dan de sentimenten op het damrak, kan het nog wat worden.
Als ex-Ordinees denk ik al langer.. "Veni, vidi, Foetsie" (vrijvertaald naar JC).

Het artikel is m.i. niet vernieuwend en de beschreven koers is niet bepaald "out of the box". Deze zienswijze heeft een hoog "Bull-shit-bingo" gehalte, daarmee onderscheidt je jezelf niet denk ik zo

Lijkt me toch een signaal als je aandelen wilt uitgeven om rente van leningen af te lossen icm een als maar verder teruglopende koers ....... Wellicht eens een andere topman... volgens mij zijn dat de harde wetten van het zakenleven ....

Wat is de nieuwswaarde van dit artikel.
Dit is toch niet meer dan een reclameboodschap.

Ik loop hier het risico te generaliseren maar waar ik ooit contact had met managers van Ordinda waren dat over het algemeen mensen met een sales of een HR-achtergrond. Hoe moeten deze mensen hun personeel dan coachen? Dat zal dan in ieder geval niet inhoudelijk zijn. En het is mij maar zeer de vraag of een ICT-er omgevormt kan worden tot een HR-manager (ja, ik ben op de hoogte van de achtergronden van het hoofd HRM van Facebook).

Het hele verhaal roept bij mij nogal wat vragen op, meestal zoekt men namelijk juniors. Lukt het Ordina soms niet om haar senior mensen vast te houden? Waarom zou het dan nu wel gaan lukken?

'Het gaat niet om ballonvaarten'. En een week geleden nog dit artikel: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3505960/1458016/ordina-zoekt-nieuwe-medewerkers-bij-kaarslicht.html.

Iedere detacheerder zegt hetzelfde. Waarom fuseren ze niet allemaal met elkaar?
Over het salaris wordt al helemaal niets meer gezegd. Peoplemgrs zouden niet nodig zijn als het goed ging. Sterker nog, deze "peoplemgrs" moeten wrs de nieuwe aanwas "mores" leren om daarmee de rare sprongen van de directie goed te praten. Je kunt echter niet recht praten wat krom is.

Lieve mensen,
Zoals eerder gememoreerd. Het beste dat een bedrijf kan doen dat snel wegglijdt, van 6.000 medewerkers 2,5 jaar geleden naar 3.200 medewerkers nu, is af en toe wat berichtjes de rondte in sturen die positief kunnen werken op het sentiment. Zoals de klassieker, laten zien dat je extra mensen zoekt.
En Nu echte goeie! Beetje vreemd en wrang, wanneer je beseft dat van die 2.500 tot 2.800 mensen die zijn vertrokken (het overgrote deel is overigens zelf gevlucht), er echt hele goede mensen tussen zaten met een indrukwekkende staat van dienst.
Zoals we inmiddels vele malen hebben kunnen lezen in de pers, staat Ordina openlijk te koop en is er zelfs sprake van enige urgentie.
Of er echt werk is voor die 250 man, waren er vorige week nog 300 die gezocht werden, is te betwijfelen. De parkeerplaatsen voor de torentjes van Ordina die ik goed kan zien wanneer ik uit mijn raam kijk, staan bomvol. Dat is geen goed teken voor een uitzendbureau.

De neergang van ITC uitzendbureau's zoals Ordina is structureel van aard en niet conjunctureel. De markt herstelt niet voor ICT uitzendbureau's de markt neemt een andere gedaante aan. Er wordt gekoerst op het meer en meer aanschaffen van standaardoplossingen, daarnaast wordt er versneld gezocht naar BPO oplossingen (ook in finance).

Mijn vraag is, denk je dat de echte consulting Toppers nu echt op zoek zijn naar een bedrijf dat openlijk te koop staat en lonkt naar aziatische nieuwe eigenaars, gehalveerd is in een paar jaar tijd zowel wat betreft medewerkers als omzet, schijnbaar volstrekt visieloos is en geen idee heeft hoe nog te overleven, dat als inmiddels steeds kleiner wordend ICT uitzendbureau van de preferred supplier lijsten van grote accounts waarvan ze het moet hebben, afgehaald dreigt te worden?

Ik vraag het me af. Ik heb nu geen tijd meer, ik ga weer naar buiten staren.

"we zoeken creatieve mensen die out-of-the-box kunnen denken".
Wat is nu meer creatief en out-of-the-box? Mensen uitnodigen in de showroom van een auto dealer, daar een serieuze sollicitatie procedure laten volgen en vervolgens een auto laten kiezen (die ze toch zouden krijgen ook bij elk ander it uitzendbureau) of in een gang van je eigen gebouw gaan zitten met 250 man achter een miezerig kaarsje. Nou wanneer je dat verschil niet ziet, heb je die kaarsjes straks heel hard nodig, want dan gaat het licht vanzelf uit!

Ben het met 'Bart' eens. De IT uitzendbureaus verliezen in rap tempo hun meerwaarde, zowel bij potentiële klanten als werknemers. Ook ten opzichte van elkaar hebben ze geen meerwaarde.

En hun visie? Kostenbeheersing, kostenbeheersing, kostenbeheersing. Tja, zo overleef je het niet.

'Het gaat de dienstverlener om de inhoud van het werk.' Daar heb ik weinig van gemerkt toen ik bij Ordina werkzaam was. Ik verwacht ook niet dat Ordina bij de huidige stand van zaken ook echt kan vechten voor inhoudelijk uitdagend werk, er moet geld verdiend worden om de enorme schuldenlast weg te werken.

Omdat er bij dit bedrijf zelfs meer medewerkers zijn vertrokken dan zijn ontslagen en omdat er een grote overhead is bij Ordina, wordt er momenteel verlies geleden. Alleen met meer medewerkers / professionals waarop verdiend kan worden kan het tij gekeerd worden.

Ordina heeft gewoon teveel directeuren en management. Dat is een probleem dat de meeste (ex-)Ordinezen wel herkennen. Allemaal BV's met eigen directeuren en helaas weinig onderlinge samenwerking.

Voor wat het opleidingsbudget betreft, één dag naar een technische event zat er niet eens in. Ik weet wel dat men later weer wat aan opleiding is gaan doen, dit moest dan wel de directe inzetbaarheid verbeteren.

Ja mooi verhaal binnen kort is er weer Teched Berlijn ga maar eens kijken hoeveel mensen er zijn van hetzelfde bedrijf. Dit is een mooie meter, wie zijn medewerkers wil houden stuurt ze naar deze evenementen.
Ordina doet aan detachering en daar is nu even geen vraag meer naar. Maar zeg nu zelf als ik een specialist zoek denk ik niet direct aan Ordina.

Ordina is een lachertje. Kan het zelf weten want ik heb er een paar jaar gezeten. Veel geouwehoer, weinig wol. Zolang je netjes je uurtjes schrijft, hoor je niemand morren. Geen visie, einde van de ICT uitzendburo's met een gouden randje.

Geen ballonvaarten, maar een diner.

>
Tja, als je de gemiddelde reactie van Computable.nl op een gemiddeld artikel leest, bekruipt mij ook een hoog bull-shit-bingo gehalte. De meeste reacties kun je als volgt classificeren:
1) algemene z31kbehoefte
2) afkraken op het type dienstverlening
3) een specifiek punt lekker generaliseren
4) de baas te pakken nemen
5) klagen over beursgenoteerde ondernemeningen en kapitalisme

Of het nu om Ordina, Cap, Logica, Atos, Accenture of IBM gaat: we hebben er allemaal wel een mening over... creativiteit daarin is ver te zoeken.

Goh, had je misschien toch niet zoveel mensen moeten laten opstappen?

@Ordinees.

Beste Ordinees, namens de overige 23 respondenten op dit bericht dank ik je voor je feedback.

Een vraagje, je hebt in je analyse de reacties geclassificeerd zeg je.
Mag ik zeggen dat de gekozen categorien niet uitblinken door een optimale cohesion/bounding gehalte? Verder zijn ze ook een beetje Ordina(ir). Vroeg me ook af of je vindt dat ze van veel respect getuigen voor de moeite die 23 mensen hebben genomen om jouw prachtige werkgever van feedback te voorzien. Wanneer een bedrijf openstaat vor kritiek en de macht van crowdsourcing begrijpt, zou zij dit kunnen interpreteren als een kans om beter te worden. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Wanneer ik dan afga op het vermeende gemiddelde consultancy niveau binnen jouw werkgever kun je jouw reactie als volgt classificeren:

1) algemene z31kbehoefte
2) afkraken op het fenomeen dat mensen mogen reageren op artikelen
3) een specifiek punt lekker generaliseren
4) de respondent te pakken nemen

Jouw opmerking dat het niet uitmaakt of het over logica, ordina, cap etc... gaat snijdt zeker hout. De ICT dienstverleningssector in Nederland glijdt weg, niet effetjes maar voorgoed. En dat is geen paniekvoetbal of negativiteit, dat is evolutie en een heel goede zaak. Kan het echte talent in Nederland weer werken aan echte innovatie en kennisontwikkeling in plaats van voor de 20e keer werken aan een het ontwerp van weer een klantendatabase of weer een hypotheeksysteem.

In ieder geval complimenten dat het jouw als enige Ordinees opvalt dat mensen Ordina de moeite waard vinden om te reageren, want zo moet je het zien in plaaats van gez23k.

Groetjes

Hans





Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3511461/1458016/ordina-het-gaat-niet-om-ballonvaarten.html#reacties#ixzz109kAhNhx

Belangrijkste oorzaak Ordina is dat ze teveel met hun tarieven zijn gezakt. Ik kom ze vaak tegen in offertetrajecten en ze zijn 40 tot 60 % goedkoper om de opdracht te winnen, zelfs goedkoper dan onze offshore aanbieding en onder onze kostprijs. Ze maken gewoon verlies op hun opdrachten en volgens mij moet een commerciele instelling WINST maken. Vandaag krijgen ze op de beurs ook weer een klap omdat de ING zich nu ook zorgen gaat maken.

Voor ons gelukkig, dan zijn wij deze pain in de ass kwijt, als nl niemand meer winst kan maken met IT kunnen we er nl beter mee stoppen.

Ze komen nu in de bekende vicieuze cirkel, klanten gaan angst krijgen om nog grote deals aan hun te gunnen ivm de continuiteit, gevolg nog meer mensen op de bank, beste mensen gaan weg, niemand wil er nog komen werken, etc etc etc. Uiteindelijk zullen ze wel worden opgekocht, mits er geinteresseerden zijn en dat is nog maar de vraag. Anders kan het Ordina personeel wel eens een flinke tegenvaller krijgen want ze steven zo op een bankroet af......

R: Concurrent.

Hoe komt het dan dat zij wel evenveel omzet per persoon draaien tov de main concurrenten? De kosten basis van Ordina is wel veel hoger dan bij een logica etc. Hebben ze gewoon veel specialisten op de bank laten zitten en toch wel omzet kunnen draaien?

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-09-14T10:26:00.000Z Heleen van Roon
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.