Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Innovatie cruciaal in relatie inkoop en channel’

Samenwerking
19 april 2017 - 12:403 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Christel Dieleman
Christel Dieleman

De relatie die channel-partijen hebben met inkoopafdelingen van klanten is vaak dualistisch. Aan de ene kant zijn inkoopmanagers hun directe contactpersonen, aan de andere kant maakt de sterke nadruk op prijs een nauwere samenwerking er niet makkelijker op. ‘Dat is niet goed’, meent George Smart, business development manager bij APS Group. Deze Britse onderneming adviseert over digitale marketingoplossingen en zit daarmee met zowel channel-partijen als inkopers aan tafel.

Smart heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen channel en inkoop. Het viel hem op dat inkoopafdelingen van hun eigen directie vaak een rol krijgen toebedeeld als het gaat om innovatie. Met andere woorden: inkopers hebben meer en meer de opdracht om een beroep te doen op toeleveranciers om mee te helpen bij innovatieprojecten.
‘Dan zit de soms wat ongemakkelijke houding tussen channel en inkoopafdeling natuurlijk flink in de weg. We zullen op zoek moeten naar betere manieren van samenwerken.’

Bron van kennis

Opmerkelijk genoeg zien inkopers zelf hun leveranciers in het channel vaak als de belangrijkste bron van informatie over nieuwe technologische ontwikkelingen. ‘Van die kennis zouden inkopers maar wat graag gebruikmaken’, zegt Smart.

APS heeft daarom onderzoek gedaan naar mogelijkheden om tot een nauwere samenwerking te komen tussen leverancier en inkoopafdeling. Op basis van de resultaten van dit project heeft Smart een aantal adviezen opgesteld. Dat zijn:

  • Maak innovatie meetbaar

In de relatie tussen leverancier en klant draait het om meetbare resultaten. Maar hoe meet je innovatie? Smart: ‘Er bestaat hier geen algemeen toepasbare methode voor. Toch lukt het bedrijven in tal van branches om tot een goed afspraak op dit gebied te komen. Bijvoorbeeld door te kijken naar het aandeel van een toeleverancier in de winstgevendheid van het product van de opdrachtgever.’

  • Zorg voor commitment

‘Zolang de directie inkoop blijft zien als de afdeling die helpt de financiële marges te verbeteren, worden leveranciers niet gestimuleerd om met nieuwe en innovatieve ideeën te komen. Het committent van het topmanagement is dus van cruciaal belang.’

  • Stel duidelijke doelen

APS Group merkt in de dagelijkse praktijk dat er wel degelijk inkoopafdelingen zijn die er in slagen een nauwere samenwerking met hun leveranciers aan te gaan. ‘Voor die procurement-afdelingen is het dan niet meer: of scherp inkopen of samen innoveren. Zij kiezen dan voor een aanpak waarbij beide doelen worden nagestreefd. Bijvoorbeeld door te onderzoeken of een andere manier van werken tot slimmere én goedkopere oplossingen leidt.’

  • Upgrade voor inkoop

Wat Smart ook is opgevallen: constructief samenwerken vereist andere kennis en vaardigheden van procurement dan nodig zijn bij scherp inkopen. Bedrijven die er in slagen de brug te slaan tussen scherp inkopen en goed samenwerken, doen dit door inkopers via opleidingen de skills te geven die daarvoor nodig zijn.

  • Verantwoordelijkheden delen

‘Wat duidelijk uit ons onderzoek blijkt, is dat inkoop ook binnen de eigen organisatie meer moet gaan samenwerken. Denk aan multidisciplinaire teams die bestaan uit inkopers, maar ook uit medewerkers van de betrokken business-afdeling die de feitelijke opdrachtgever is. Op die manier zijn aspecten als kosten, samenwerking en innovatie veel beter met elkaar in balans te brengen’, besluit Smart.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs