Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Oracle heeft problemen met ontwikkeling pakhuistool

11 november 1999 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondData & AI
Roy op het Veld
Roy op het Veld

Softwareleverancier Oracle ondervindt zware problemen met de ontwikkeling van zijn Warehouse Builder, softwaregereedschap voor het ontwerpen en bouwen van gegevenspakhuizen. Acht maanden nadat de tool op de markt zou komen, is de testversie nog steeds niet uitgerust met ‘kritische functionaliteit’. Oracle dreigt daardoor klanten te verliezen op de lucratieve en snelgroeiende markt voor analysetoepassingen.

Een uitgelekt intern rapport van Oracle Nederland, waar het Amerikaanse IT-blad PC Week de hand op wist te leggen, brengt de tekortkomingen in de Oracle-technologie pijnlijk aan het licht. "Warehouse Builder heeft grote potentie. Maar er is volgens ons team nog een grote inspanning nodig om die potentie werkelijkheid te maken. Kritieke functionaliteit ontbreekt waardoor het moeilijk te gebruiken is in praktijksituaties", meldt het rapport volgens het IT-blad. Zo vereist het product handmatige herconfiguratie van gegevenscomponenten, naar verluidt een enorme klus voor ontwikkelaars. Het rapport werd geschreven in het kader van een pre-bèta test die plaatsvond bij de Nederlandse divisie van Honeywell. Op 25 oktober startte het bèta-traject – waar, aldus Jan-Willem Schalkwijk van Oracle Nederland, Honeywell nog steeds naar volle tevredenheid aan meedoet. Het testproject bij dit bedrijf is echter wel verplaatst van Nederland naar de Verenigde Staten.

Aangepakt

Volgens Oracle in Amerika zijn inmiddels 90 procent van de genoemde tekortkomingen aangepakt. Oorspronkelijk beloofde Oracle het product Warehouse Builder in maart van dit jaar te leveren, wat niet lukte. Nadat de zomer ook niet haalbaar bleek is er volgens PC Week zelfs helemaal geen officiële opleverdatum meer. Schalkwijk verwijst die conclusie naar het rijk der fabelen: "Het product komt in het eerste kwartaal van 2000 op de markt." De vertraging is volgens hem veroorzaakt door de Oracle’s koerswijziging in de richting van Internet. "We zijn de productontwikkeling begonnen op basis van het client/server-technologie. Omdat zo’n technologie onze e-handelsstrategie niet waardig is, hebben we op een gegeven moment besloten het product opnieuw te gaan ontwikkelen, maar dan in Java."
Als gevolg van de vertraging kloppen een aantal potentiële klanten aan bij concurrerende bedrijven, zo weet PC Week te melden. Experian Information Solutions zou het liefst met Oracle werken, maar wil niet wachten en gebruikt nu de technologie van het bedrijf Informatica. Industrie-analisten zijn niet positief over het onvermogen van Oracle om deze tool snel op de markt te brengen. "Ik heb er een negatieve kijk op. Het product is uitgesteld, uitgesteld en uitgesteld. Ik ben bang dat er te weinig en te laat wordt geleverd", aldus Janelle Hill van onderzoeksorganisatie Gartner Group. Dat bureau staat overigens bekend als anti-Oracle. Uitspraken moeten dan ook in dat licht gezien worden.

Aangepakt

Niet alleen Gartner, maar ook de gerenommeerde Patricia Seybold Group plaats kanttekeningen. "Oracle heeft grote kansen op de markt voor gegevenspakhuizen, maar lijkt ze te laten liggen", zegt Seybold-analist Wayne Eckerson. Ondanks zijn passieve houding heeft Oracle een hoog ‘gegevenspakhuis-imago’. Dat wijst onderzoek van Survey.com uit. Gevraagd naar een leverancier van gegevenspakhuizen noemt 53,4 procent van de vijfhonderd respondenten Oracle als eerst. De belangen zijn volgens Survey.com groot. De totale uitgaven in 1998 aan gegevenspakhuizen bedroeg in 1998 al 24 miljard dollar. De onderzoekers schatten dat dit bedrag in 2003 oploopt tot 148 miljard dollar.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelData & AI

    EU breidt ai-platform uit met marktplaats en tools voor gen-ai

    ActueelData & AI

    Fundament onder Groningse ai-fabriek

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs