Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IDC: ‘Nederlandse crm-markt groeit fenomenaal’

11 november 1999 - 23:00AchtergrondData & AI
Roy op het Veld
Roy op het Veld

De markt voor crm-software (customer relationship management) groeit als kool. Onderzoeksbureau IDC gebruikt zelfs de term ‘fenomenaal’ om de snelle toename van de softwaremarkt voor klantbeheer te typeren.

Maar volgens het IDC-rapport CRM Software in the Netherlands is de marktomvang nog maar klein: 23 miljoen dollar (ruim 48 miljoen gulden) in 1998. Dankzij een groeipercentage van 45 procent per jaar gaat er in de Nederlandse crm-markt in 2003 145 miljoen dollar om, zo’n 304 miljoen gulden.
Baan is de verrassende marktleider op de Nederlandse crm-markt. Dankzij de overname van Matrix en het Amerikaanse Aurum, mag de Nederlandse softwareleverancier volgens de cijfers van het IDC bogen op een marktaandeel van 27 procent. In de topvier heeft slechts één Amerikaans bedrijf een positie weten te bemachtigen: Siebel, dat de grootste is op de wereldwijde crm-markt, bezet samen met Amyyon in Nederland de gedeelde tweede plaats.

Drie oorzaken

De snelle groei heeft volgens de onderzoekers van IDC drie oorzaken: Globalisering (waardoor concurrentie verhevigt), groeiende mogelijkheden van Internet en de opkomst van geïntegreerde applicaties voor de hele bedrijfsvoering. De trend binnen het bedrijfsleven om elektronische handel te drijven, stimuleert het gebruik van crm-pakketten. Internet leent zich immers goed voor het verzamelen van informatie over klanten.
Toch nuanceert IDC de hype rond crm-toepassingen; het concludeert dat de traditionele handelskanalen de belangrijkste bron blijven voor klantinformatie. In een tête-a-tête met klanten, ontstaan dus nog steeds de beste relaties, niet via software, dat slechts als hulpmiddel dient.
IDC benadrukt het belang van analysesoftware voor een crm-systeem. Gegevenspakhuizen, datamining en online analyse (Olap) zijn met name van belang voor marketingtoepassingen. Onderzoeksbureau Meta Group kwam vorige week tot eenzelfde bevinding. Het bureau kwam zelfs tot de ontdekking dat het merendeel van de crm-projecten bij grote bedrijven nog geen vruchten heeft afgeworpen. Dat zou vooral te wijten zijn aan het ontbreken van analysefunctionaliteit, waardoor de klantinformatie niet geanalyseerd en commercieel uitgenut kan worden.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelData & AI

    EU breidt ai-platform uit met marktplaats en tools voor gen-ai

    ActueelData & AI

    Fundament onder Groningse ai-fabriek

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs