Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

IDC: ‘Nederlandse crm-markt groeit fenomenaal’

11 november 1999 - 23:00AchtergrondData & AI
Roy op het Veld
Roy op het Veld

De markt voor crm-software (customer relationship management) groeit als kool. Onderzoeksbureau IDC gebruikt zelfs de term ‘fenomenaal’ om de snelle toename van de softwaremarkt voor klantbeheer te typeren.

Maar volgens het IDC-rapport CRM Software in the Netherlands is de marktomvang nog maar klein: 23 miljoen dollar (ruim 48 miljoen gulden) in 1998. Dankzij een groeipercentage van 45 procent per jaar gaat er in de Nederlandse crm-markt in 2003 145 miljoen dollar om, zo’n 304 miljoen gulden.
Baan is de verrassende marktleider op de Nederlandse crm-markt. Dankzij de overname van Matrix en het Amerikaanse Aurum, mag de Nederlandse softwareleverancier volgens de cijfers van het IDC bogen op een marktaandeel van 27 procent. In de topvier heeft slechts één Amerikaans bedrijf een positie weten te bemachtigen: Siebel, dat de grootste is op de wereldwijde crm-markt, bezet samen met Amyyon in Nederland de gedeelde tweede plaats.

Drie oorzaken

De snelle groei heeft volgens de onderzoekers van IDC drie oorzaken: Globalisering (waardoor concurrentie verhevigt), groeiende mogelijkheden van Internet en de opkomst van geïntegreerde applicaties voor de hele bedrijfsvoering. De trend binnen het bedrijfsleven om elektronische handel te drijven, stimuleert het gebruik van crm-pakketten. Internet leent zich immers goed voor het verzamelen van informatie over klanten.
Toch nuanceert IDC de hype rond crm-toepassingen; het concludeert dat de traditionele handelskanalen de belangrijkste bron blijven voor klantinformatie. In een tête-a-tête met klanten, ontstaan dus nog steeds de beste relaties, niet via software, dat slechts als hulpmiddel dient.
IDC benadrukt het belang van analysesoftware voor een crm-systeem. Gegevenspakhuizen, datamining en online analyse (Olap) zijn met name van belang voor marketingtoepassingen. Onderzoeksbureau Meta Group kwam vorige week tot eenzelfde bevinding. Het bureau kwam zelfs tot de ontdekking dat het merendeel van de crm-projecten bij grote bedrijven nog geen vruchten heeft afgeworpen. Dat zou vooral te wijten zijn aan het ontbreken van analysefunctionaliteit, waardoor de klantinformatie niet geanalyseerd en commercieel uitgenut kan worden.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ai-less office
    Data & AI

    Kort: ‘Ai-markt naar 2 biljoen’, China weert Nvidia (en meer)

    Data & AI

    AI is geen hype en zelfs groter dan de industriële revolutie

    Data & AI

    CWI verhoogt met ai dataveiligheid VN-crisisplatform

    ai in de zorg
    Overheid

    Slimme zorg vraagt om slimme data: VWS bouwt versneld aan ai-infrastructuur

    ai klusjes gig
    Data & AI

    Kort: Java en ai-tools vernieuwd, klusjes scoren (en meer)

    ai
    Data & AI

    VS nog op kop in ai-race, maar China wil meer riskeren voor opschalen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs