Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Robotic processing automation

24 november 2016 - 13:414 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Rian van Heur
Rian van Heur

Robotic processing automation (RPA) zet de wereld op z’n kop, zeggen kenners. Het wordt net zo groot als het internet en is vergelijkbaar met de industriële revolutie. Die kenners signaleren dan ook vier trends.

‘RPA is het automatiseren van definieerbare, repetitieve op regels gebaseerde processen. Alles – proces of functie – dat in een flowchart past, kan deels of geheel met RPA worden geautomatiseerd’, zegt oprichter Frank J. Casale van Institute for Robotic Process Automation. RPA gebruikt verschillende technologieën; bijvoorbeeld beeldherkenning voor het verzamelen van data of kunstmatige intelligentie voor het verwerken van data. In Nederland gaan steeds meer bedrijven de technologie inzetten, merkt Paul Kaspersma, werkzaam voor het Center of Excellence op gebied van RPA van Accenture. ‘De early-investors fase zijn we gepasseerd. De interesse voor automation is in korte tijd enorm toegenomen, en nu zijn meerdere robots al in werking.’ Vier trends:

1.            Besparing van kosten
RPA automatiseert processen vanuit de gebruiker. Moest deze eerst – bij bijvoorbeeld het kopiëren van adresgegevens – switchen tussen het ene en het andere scherm, nu neemt het systeem automatisch de adresgegevens over. Een facturatieproces is een typisch proces dat met de eenvoudigste vorm van RPA kan worden geautomatiseerd, zegt Kaspersma. ‘Dit is een proces met vaste invoerwaarden. Door een beslisboom en een bepaling van karaktereigenschappen kan worden bepaald wat de output is, bijvoorbeeld een factuur, een correctiefactuur of een herinnering.’ Het voordeel hangt af per bedrijf, zegt Kaspersma. ‘We kennen voorbeelden van een reductie van tien minuten voor een proces naar twee.’

2.            Er worden minder fouten gemaakt
Het werk wordt niet alleen met de snelheid van een computer gedaan en kan 24 uur per dag draaien, RPA zorgt ook voor minder fouten in het proces. ‘Er is geen bank die hier niet mee bezig is. Een verkeerde rapportage kan een bank een boete van miljoenen euro’s opleveren. Door het proces te automatiseren wordt het vrij gemaakt van menselijke fouten. Twijfel of de analyse correct is, wordt weggenomen. Zowel bij managers, maar ook in een rechtbank.’ En ook de klant merkt de voordelen, zegt Kaspersma. ‘Binnen de energiesector bijvoorbeeld. Als de invoer van de klant verkeerd wordt overgenomen door een manuele fout, krijgt deze een verkeerde energierekening. Uiteraard wordt dat rechtgezet, maar dat levert toch frictie op.’

3.            Minder personeel nodig
Hoe concreter het proces en hoe meer mensen er nodig zijn, hoe groter de besparing met RPA, zegt Casale. Hij noemt een besparing tussen de 20 tot 40 procent aan FTE. ‘Bovendien worden belangrijke medewerkers vrij gemaakt van administratieve handelingen die veel tijd vergen. In de ‘war for talent’ hebben cio’s moeite om het juiste technische talent te vinden. Wat zou het mooi zijn als je de technische mensen die je al in huis hebt, ook echt kunt inzetten voor de strategische taken waar je ze voor nodig hebt.’

4.            Hogere medewerkerstevredenheid
Hoewel medewerkers vaak angstig zijn dat RPA vooral FTE’s bespaart, zorgt de technologie er ook voor dat de medewerker meer tijd krijgt. ‘In de praktijk zie je dat de repetitieve, saaie taken bij de medewerker worden weggehaald. In de meeste gevallen kan de medewerker eindelijk zijn functie uitvoeren waar hij voor is aangenomen. Daardoor stijgt de medewerkerstevredenheid,’ zegt Kasperma. Hij noemt de zorg als een sector waar RPA veel voordelen kan opleveren. ‘In de zorg zijn medewerkers veel tijd kwijt met het invullen van formulieren. Door die administratie te automatiseren met RPA hebben medewerkers meer tijd voor de zorgverlening.’

Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable Magazine 9 van november 2016

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs