Waarom werkt niet elk bedrijf datagedreven?

Dit artikel delen:
Data analytics

Datagedreven bedrijven presteren beter dan hun concurrenten. Toch baseert slechts de helft van de organisaties hun besluitvorming op data, blijkt uit onderzoek. Waarom zou je dat niet doen?

Onderzoekers van Capgemini concluderen dat datagedreven ondernemingen per werknemer gemiddeld zo’n 70 procent meer omzet en ruim 20 procent meer winst genereren dan vergelijkbare andere bedrijven. Ze scoren opvallend beter op zaken als klantbehoud, efficiëntie en kostenbesparing. Ook de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten is gebaat bij data.

Het zijn vooral banken en verzekeringsmaatschappijen die relatief vaak beslissingen nemen op basis van data. Zij lopen ook voorop met voorspellingen en betekenisvolle analyses (analytics).

Why not?

Ondanks de voordelen ontbreken in veel organisaties de tools, technologie, datacultuur en visie om door de onderzoekers als datagestuurd bedrijf te worden beschouwd. Ze onderschatten de waarde die data kunnen betekenen voor de business, weten niet hoe ze deze moeten inzetten voor specifieke doelen of ontberen de steun vanuit de directie en het personeel.

Wat vindt u ervan? Kun je als professionele organisatie nog wel vooroplopen zonder de slimme inzet van data? Hoe blijf je efficiënt en alert op nieuwe uitdagingen en kansen als je niet datagedreven te werk gaat? Waarom kiezen veel organisaties er bewust voor om niet mee te gaan in deze datatrend?

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

We moeten nu natuurlijk niet doen alsof "data gedreven" iets nieuws is. Al sinds de renaissance zijn we er achter dat er door de bank genomen maar een methode is die tot de beste uitkomst leidt: de wetenschappelijke methode. Dit komt tot uiting in gezegdes die een stuk ouder zijn dan de modieuze term "data gedreven" zoals "Meten is weten (als je weet wat je meet)" en nog meer van dat soort dingen.

Wat wel nieuw is, is dat we nu veel meer data hebben en veel meer en betere hulpmiddelen om iets met die data te doen. Dat ontsluit gebieden waar het tot voor kort moeilijk was om op basis van data beslissingen te nemen. De basishouding is echter nog niet veranderd; veel te veel mensen die nog nooit iets met data deden doen dat nu nog steeds niet.

Waarom niet?

Te moeilijk? Teveel gedoe? Nemen liever beslissingen op basis van gevoelens? Hebben een voorliefde voor magisch denken?

Dat laatste is ook wel modieus. De wetenschappelijke methode ligt onder vuur van allerlei lieden die, als je het tot de bodem uitzoekt, gewoon niet zo goed kunnen nadenken. Of dat niet willen.

Een goede intuitie is natuurlijk ook iets waard, en kan een ondernemer ertoe brengen om op basis van weinig/geen gegevens toch de juiste beslissing te nemen, maar op lange termijn is er toch maar een methode die werkt: De empirische.

Mijn 2-centen:

Empirisch wetenschappelijk onderzoek is lastig en op zijn minst tijdrovend. Dit komt door het wetenschappelijke karakter (voor de volledigheid): anderen moeten hetzelfde onderzoek uitvoeren en onder gelijke omstandigheden tot dezelfde resultaten komen. Pas dan is “iets” wetenschappelijk bewezen.

Zijn de omstandigheden afwijkend, dan zit je al snel tegen een educated guess aan te hikken. Blijft hooguit nog het antwoord op de vraag: hoe “educated” is die “guess”?

Dat gezegd hebbende: hoe groot is de kans dat de omstandigheden de komende dagen/weken/maanden (jaren?) gelijk blijven? Met in het verlengde: hoe groot is de kans dat je langs diezelfde empirische weg “iets” wetenschappelijk bewezen gaat kunnen krijgen?

Laat staan als die “data gedrevenheid” resulteert in een (dramatische?) toename van gegevens? Wanneer bereik je dan het punt van emprisch, wetenschappelijk bewezen?

Daar op doorredenerend: gaat het besturen van een organisatie dan niet verdacht veel lijken op het besturen van een auto waarbij je voor het grootste gedeelte van de rit in de achteruitkijkspiegel zit te kijken? Om te zien of er bewijs is voor een afwijkende route?

Tot slot – “datagedreven ondernemingen per werknemer gemiddeld zo’n 70 procent meer omzet en ruim 20 procent meer winst”: lijkt me eerder een toevalstreffer als ik me bedenk dat veel organisaties al blij zijn met een winst percentage (na belastingen) van zo een 10-15%…

Mijn ervaring is dat op het vlak van marketing en sales data zeer belangrijk is en dat het een kwestie van tijd is dat bedrijven hier nog meer mee gaan doen. Als bedrijven gaan inzien dat de data gebruikt kan worden om flink wat tijd te besparen en betere communicatie te krijgen met de doelgroep en er snel en efficiënt gewerkt kan worden. Zal dit uiteindelijk ook financiële voordelen opleveren en hierdoor gaat en veel meer data gedreven werken.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures Digital Transformation

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-12-04T16:58:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.