Managed hosting door True

Discussie

‘Papierloos werken wordt toch nog realiteit’

 

Het papierloze kantoor is een oude ict-belofte die nu eindelijk ingelost kan worden. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Het is een oude gedachte dat computers en netwerken ervoor zullen zorgen dat papier, printen en faxen verleden tijd zullen worden voor modern werken (en leven). De fax is al teruggedrongen van universeel communicatiemiddel tot een niche-product voor een gespecialiseerde groep gebruikers, zoals bijvoorbeeld advocaten.

Tablets hebben een nieuwe impuls gegeven aan de papierloze belofte, maar ze zijn niet massaal doorgebroken om pc’s te vervangen. Nu met de voortgaande opkomst van mobiele apparaten zoals smartphones (en ook wel tablets) komt papierloos weer in beeld, meldt The Wall Street Journal. De verwachting is dat de in 2012 ingezette daling in printaantallen doorzet. Papierloos werken komt dichterbij. Of is er slechts sprake van stabilisering en consolidatie van printen? Wat vind jij?

Ontslag via fax is niet de toekomst gebleken, wat in 1989 nog wel werd gedacht (vanaf 1:37).

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5842538). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Transacties worden steeds meer in real time afgehandeld. Mobiele devices zijn daarbij de informatiedrager. Echter, de administratie van eea is nog steeds een papieren business. Pas wanneer we dit integreren in het primaire proces ontstaat echt minder noodzaak om papier te gebruiken. Het kàn allang, minstens 40 jaar ;om geen papier meer te gebruiken moet een culturele verandering plaats vinden. ICT zou daarin een leidende rol kunnen spelen door meer procesvernieuwing te bevorderen. Zolang de meeste ICT'ers product gericht blijven is dit nog buiten bereik...

Het valt mij toch als consument op dat er veel minder papieren post wordt gestuurd. Bij veel banken kun je online je zaken regelen. Downloaden van mutaties kun je online en dan offline op je schermpje bekijken. Heel veel origanisaties bieden de mogelijkheid om online facturen en diensten te bekijken en sturen allang geen post meer.
Binnen de B-B markt is EDI en dergelijke allang een feit. Ik zie in veel "oude conservatieve bedrijfstakken", zoals de advocatuur (en notariaat), zorg, onderwijs nog traagheid. Binnen de rechtsspraak beginnen ze nu eindelijk wat harder te digitaliseren. Zorg kan nog veel beter en onderwijs loopt ook her en der flink achter. Zoals Dick al aangeeft het moet in het primaire proces worden geintegreerd. Dan zijn we van die papierberg af. Overigens de meeste papiertjes die kreeg/krijgt zijn bevestigingen van zaken die je al wist (loonstrook, bevestiging order, factuur). Wat ik eigenlijk wil is informatie als ik actie moet ondernemen. Dus moet ik betalen of moet ik een afspraak maken. Dat zou je ook kunnen automatiseren met kennisregels en dergelijke.
Mijn verwachting is dat over 10 jaar de fysieke brievenbus weg kan en er een fysiek pakjesluik moet komen....

Sinds het idee van het papierloze kantoor het licht zag, is het papierverbruik alleen nog maar verder toegenomen. Terwijl onder bijna elke e-mail de slogan ‘think before your print’ staat, worden in veel kantoren nog altijd hele bergen papier vernietigd. Volgens onderzoek is het gemiddelde verbruik per persoon in een Europees land zo’n 240 kilo per persoon per jaar. In opdracht van OKI heeft marktanalist IDC onderzoek gedaan naar de vraag waarom we er maar niet in slagen het papierverbruik significant terug te dringen. Aan de technologie lijkt het niet te liggen. De factor mens maakt zoals altijd weer het verschil. Bedrijven die het papierloze kantoor willen invoeren, slagen daar volgens hetzelfde onderzoek alleen in als ze hun arbeidsprocessen structureel veranderen. Organisaties die zich uitsluitend op de reductie van papier hadden gericht, faalden omdat in hun organisatie alles bij het oude bleef. Voor de omschakeling naar het papierloze kantoor moet de kantoorwerker dus klaar zijn voor de verandering naar een papierloze werkomgeving. Mentaliteitsomslag, bijscholing van medewerkers en digitale processen waarbij het geen ontkomen meer aan is om volledig papierloos te werken, zijn de belangrijkste aandachtspunten. Alleen dan wordt het papierloze kantoor werkelijkheid.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×