Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Services tevreden

Ben ik beter af met allround it-dienstverleners?

15 september 2022 - 08:26AchtergrondInnovatie & Transformatie

Grote it-dienstverleners die over een breed terrein activiteiten ontplooien, scoren gemiddeld laag in klanttevredenheid. Deze full-service-dienstverleners op gebied van ‘managed services’ worden over het algemeen veel minder gewaardeerd dan kleine gespecialiseerde Nederlandse bedrijven.

Zo blijkt uit de ‘IT Xperience Monitor 2022’, het jaarlijkse onderzoek van Giarte naar de tevredenheid van Nederlandse organisaties die hun it uitbesteden.

Het roept de vraag op of de spreekwoordelijke schoenmaker niet beter bij zijn leest kan blijven. Ben je wel beter af met een allround it-dienstverlener? Samenwerking met een allrounder kan zeker aantrekkelijk zijn voor klanten die één aanspreekpunt wensen dan wel volledig willen worden ontzorgd. Een beheerpartij voor het hele it-landschap is wel zo makkelijk. Maar lukt het wel de klant door één persoon te laten bedienen?

En dan de andere kant: de it-dienstverleners. Momenteel staan die onder grote druk om maar te blijven groeien. Hoe sneller, hoe beter, zo luidt de uit Silicon Valley overgewaaide religie. Maar wordt beseft dat snelle groei in de huidige krappe arbeidsmarkt ook kan betekenen dat minder getalenteerde it’ers worden aangenomen? Bovendien is het verkrijgen van expertise over een breed terrein zeker voor middelgrote allround spelers geen sinecure.

Bij acquisities in de it worden de voordelen van schaalvergroting en expansie naar nieuwe markten steevast breed uitgemeten. De klant zou er baat bij hebben, vooral omdat de it steeds complexer wordt. Ook uitbreiding naar nieuwe typen dienstverlening binnen managed services zou in ieders belang zijn.

Maar staan deze beweringen niet in schril contrast met de resultaten van deze enquête? En worden de verwachtingen van uitbesteders niet te veel opgeschroefd? Is die consolidatieslag wel in het belang van de klant? En is die ook werkelijk gebaat bij al die overnames?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    3 reacties op “Ben ik beter af met allround it-dienstverleners?”

    1. Een Oudlid schreef:
      15 september 2022 om 13:26

      Zoals altijd geldt dat wie je het vraagt, hoe je het vraagt en waarom je het vraagt want juist de opzet van één beheerpartij bij uitbesteding heeft vaak een bedrijfsdoel. Zo gaat ontzorgen in het contractmanagement door te kiezen voor een ‘one-stop-shop’ vooral om de service levels in de dienstverlening wat uiteraard iets geheel anders is dan de ‘experience’ van gebruikers die vaak nog moeten leren dat het door uitbesteding eerder zakelijk dan liefdevol wordt. Want de allround dienstverlener kan tenslotte expertise via de achterdeur inhuren, krapte op de arbeidsmarkt is relatief als we kijken naar offshoring. Want wat betreft het verwachtingsmanagement van de uitbesteders gat het vaak niet zo zeer om sneller maar om goedkoper.

      Login om te reageren
    2. Robert D schreef:
      16 september 2022 om 14:19

      Ik moet de eerste klant nog tegen komen die blij wordt van een landschap van meerdere gespecialiseerde leveranciers. Klanten die een dusdanig leverancierslandschap hebben klagen over het gebrek aan proactiviteit en afstemming tussen leveranciers, en dat ze dat vervolgens zelf moeten doen. Raar natuurlijk, als je de service integratie niet als functie onderkent. Of (enterprise) architectuur. En zo kan ik nog wel even door gaan.
      Ik moet ook de eerste klant nog tegen komen die blij wordt van een in-huis IT afdeling, of een grote bak externen. Vaak zijn de IT afdelingen zelf daar heel tevreden over, alleen de business niet, al vinden die het over het algemeen prettig dat ze “gewoon even bij iemand binnen kunnen lopen”. Proactief zijn die ZZPers dan weer wel… (ra ra hoe kan dat).

      Uiteindelijk is heel veel dienstverlening in beheersmatige taken natuurlijk ook gewoon een commodity, een noodzakelijk kwaad of een verzekeringspremie. Ook kom ik nog veel te weinig mensen in de ICT tegen die snappen wat top line growth is en hoe ze daar aan bij kunnen dragen, of waar in de kostenstructuur van een organisatie de ICT dienstverlening valt. Financieel bewustzijn beperkt zich toch vaak nog tot “het moet goedkoper”, zowel aan de kant van de leverancier als aan de klantkant. Dat juist dat een recept is voor het beperken van innovatie dringt maar tot weinigen door.

      Het aantal klanten dat ik gesproken heb die het IT budget periodiek herzien op basis van het voorgaande jaar minus een percentage is legio, het aantal klanten dat ik gesproken heb die het IT budget opbouwen op basis van strategie en roadmap is veel te beperkt.

      Login om te reageren
    3. dino schreef:
      17 september 2022 om 08:21

      Veel bla bla van de architect bij Fujitsu, maar als je op de enige link in het artikel klikt, dan lees je dat Fujitsu het laagst scoort op het onderdeel competentie. Misschien denkt men dit te kunnen compenseren met warrige taal.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs