Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ontwerpers geven interface identiteit

18 maart 1999 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Roy op het Veld
Roy op het Veld

De softwaremarkt voor frontoffice-toepassingen groeit spectaculair. Omdat zowel verkopers als klanten dit type software gebruiken is de gebruikersinterface van groot belang. Softwareleverancier Firepond heeft daarom een creatieve ontwerpgroep opgericht om interfaces te bouwen die het gezicht van de opdrachtgever tot uitdrukking moet brengen.

De creatieve ontwerpers houden volgens directeur West-Europa Just Gonggryp het midden tussen software-ontwikkelaars en reclamemensen of zelfs artiesten. "Wij leveren wel een basisinterface, maar de schermen moeten voorzien worden van de visuele kenmerken en de merknaam van het bedrijf. Elke interface is uniek." De ontwerpgroep is momenteel alleen nog in de Verenigde Staten actief. Firepond, dat tot 1996 onder de naam CWC door het leven ging, gaat het concept ook in Europa opzetten.

Intern versus extern

Waar erp-toepassingen zich richten op de stroomlijning van interne processen, ligt de nadruk van frontoffice-software op de effectiviteit van externe processen: verkoop, marketing, service en de relatie met klanten. "Traditionele verkoopkanalen leggen het daarbij steeds meer af tegen elektronische-handel. De voorkeur van de markt voor Internetoplossingen neemt dit jaar enorm toe", meent Gonggryp.
Volgens onderzoekers groeit de markt voor frontoffice software van bijna zestien miljard dollar in 1998 naar ruim veertig miljard dollar in 2002. Firepond is op die snelgroeiende markt niet alleen gespecialiseerd in het ontwerpen van interfaces, maar vooral ook in het configureren van producten. Klanten kunnen, eventueel geassisteerd door een verkoper, zelf hun product samenstellen. Via Signature Plus is meteen zichtbaar wat de effecten zijn van wijzigingen in de configuratie op het eindproduct en bijvoorbeeld de prijs ervan.

Hoog volume

Het pakket concurreert onder meer met de software van Trilogy, een pakket dat Boeing gebruikt. Signature Plus is gericht op redelijk complexe producten die in hoog volume gefabriceerd worden. Firepond mikt daarmee op de verticale markten: transportsector, hightech- en telecombedrijven, productiebedrijven en financiële instellingen. Naast de gespecialiseerde frontoffice-leveranciers, met Siebel als marktleider, stormen de gevestigde erp-leveranciers als Oracle en Baan zich op deze nieuwe markt die hun toekomstige groei moet waarborgen.
De implementatie van een frontoffice-toepassing op basis van Signature Plus bestaat uit het ontwerpen van het datamodel, het vaststellen van zogenoemde bedrijfsregels (want het configureren van een vrachtauto verloopt anders dan een computernetwerk) en het bouwen van de gebruikersinterface. Door integratie met backoffice-systemen kunnen vers gegenereerde orders direct in de administratie gevoerd worden. Firepond heeft momenteel standaard koppelingen met Oracle en SAP. Gonggryp verwacht dat er ook een verbinding naar Baan aankomt.

Een klant

Firepond behaalde in 1998 een omzet van circa veertig miljoen dollar en ambieert op niet al te lange termijn een beursgang om de verdere groei van de organisatie te financieren. In 1996 investeerde participatiemaatschappij General Atlantic al ruim vijftig miljoen dollar in het bedrijf. Firepond heeft één klant in Nederland. Het bedrijf voert gesprekken met een grote systeemintegrator in Nederland en verwacht het bedrijf snel als implementatiepartner te kunnen presenteren.

Meer over

Frontoffice

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs