ICT'ers die werk zoeken moeten bereid zijn tot concessies

De tijden zijn veranderd

"ICT'ers die een baan zoeken zijn bereid tot concessies. Ze bekijken de zaken nuchter en beseffen dat de tijden zijn veranderd. Bedrijven waarderen en honoreren nog altijd kwaliteit en professionaliteit", stelt Pierre Emanuel, partner bij FourM, een internationaal werkend bureau voor 'executive search' binnen de ICT-markt. "Een schaap met vijf poten is nog steeds in trek, zeker als hij er zes blijkt te hebben."

Career Guide
De Career Guide 2003 is een speciale uitgave van Computable over de stand van zakenop de ICT-arbeidsmarkt. Het is gericht op professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen enmogelijkheden. Want hoe moeilijk de markt momenteel ook is, de vaag naar goede en ervaren medewerkers blijft bestaan.
Emanuel: "Opdrachtgevers zijn kritischer geworden. Ze gaan ervan uit dat er voldoende aanbod is en zoeken dus meer dan ooit the best man for the job." Hij maakt van dichtbij mee wat er de afgelopen tijd is veranderd in hetgeen ICT-bedrijven van hun kandidaten vragen en wat ze daar tegenoverstellen. "De kernactiviteit van FourM is mensen vinden voor openstaande functies. Dat doen we in opdracht van bedrijven die een vacature hebben op hoger niveau in de ICT. Het kan gaan om ontwikkelaars en andere techneuten, maar ook om banen als projectmanager, consultant, algemeen leidinggevende en ondersteunende functies. Wij concentreren ons daarbij volledig op de ICT-markt."

Opgedroogd

Onder de naam FourM Extended Services begeleidt de organisatie inmiddels ook ICT'ers die werk zoeken of vanuit een organisatie naar een andere job worden toegeleid, zoals bij outplacement en doorstroomtrajecten. "ICT'ers die gemiddeld scoren in vaardigheden en ervaring, hebben tegenwoordig niet echt veel te eisen", zegt Emanuel. "Daar moet je dan ook duidelijk in zijn. Werkgevers zoeken altijd een schaap met vijf poten. Tijdens de hausse van enige tijd geleden namen ze nog wel eens genoegen met een schaap met drie poten had. Dat is voorbij."

Stelling: Zit er nog perspectief in werken in de ICT?
Marlies Pulsford, Syntegra: "Ja. Het is wat mij betreft een uitdaging om prestaties te leveren onder moeilijker omstandigheden."
Starters in de ICT moeten volgens Emanuel al helemaal geen hooggespannen verwachtingen hebben. "Die bron is nu wel opgedroogd. Net afgestudeerd, nauwelijks ervaring - dan ben je op dit moment minder interessant."
Kwaliteit en professionaliteit zijn standaardeisen geworden. Werkgevers kijken scherp naar resultaat. Emanuel: "Ze zijn veeleisend geworden, en ook wel wat harder als het gaat om secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar de juiste persoon wordt nog steeds goed beloond. Werknemers die wat betreft kwaliteiten eruit springen en een meerwaarde voor het bedrijf betekenen, zullen merken dat het bedrijf bereid is daar het nodige tegenover te stellen."

Vrijheid

Die beloning hoeft voor de ICT-professional niet allereerst tot uitdrukking te komen op de loonstrook, onderstreept Emanuel. "Vakmensen in de ICT geven aan dat ze naast salaris ook kijken naar perspectief in hun professionele ontwikkeling. Opleidingsmogelijkheden en andere manieren om verder te bouwen aan kennis en vaardigheden staan hoog op de lijst. Ze willen hun kwaliteiten verder uitdiepen en werken in een stimulerende omgeving, met interessante projecten en aansprekende klanten."
Een ander zwaarwegend punt is de mate waarin de executive in staat wordt gesteld zijn functie in een zekere vrijheid uit te voeren. Emanuel: "Professionele ICT'ers moet je niet aan het handje nemen of onnodig veel willen controleren. Ze verstaan hun vak en zijn in staat hun werk te doen op de manier die ze zelf het beste vinden. Ze delen bijvoorbeeld graag zelf hun werktijden in. Dat betekent niet per se dat ze kiezen voor een 36-urige werkweek; ze willen zelf kunnen beslissen hoe ze de soms vijftig of zestig uur verdelen. Flexibiliteit en verantwoordelijkheid gaan hand in hand. Een bedrijf dat die vrijheid schept, zal ook zien dat zijn medewerkers bereid zijn om extra inspanning te leveren."
Emanuel geeft aan dat de genoemde criteria gelden voor elke functie in de ICT. "Aangezien bedrijven steeds meer belang hechten aan resultaat, moet de medewerker zich gestimuleerd voelen om oplossingen te vinden die effect hebben. Dat geldt ook voor functies die zogenaamd ondersteunend zijn. Een werknemer van de afdeling communicatie met een 36-urige werkweek in vier dagen wil best op de vrije dag bereikbaar en beschikbaar zijn. En ja, dan wordt de gsm opgenomen met een kindje op de arm. Betrokkenheid komt van twee kanten."

 
Peter van Vleuten

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-11-01T00:00:00.000Z Peter van Vleuten
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.