'We hebben het dal gezien'

Wilbert Kieboom, ceo AtosOrigin:

Het herstel in de it-sector is definitief ingetreden, meent Wilbert Kieboom, ceo van AtosOrigin. Dat is vooral te danken aan de vervangingsvraag. "Na vijf jaar móet een klant over op iets nieuws."

Hoe heeft AtosOrigin het de afgelopen tijd gedaan?
"We zijn er goed in geslaagd om te profiteren van het marktherstel sinds de tweede helft van 2004. Ons succes is niet alleen het resultaat van de verbeterde marktomstandigheden. Ook het binnenhalen van grote contracten bij multinationals is er debet aan. Het gaat zo goed dat we op dit moment eigenlijk uitverkocht zijn. We hebben meer mensen nodig dan we op dit moment beschikbaar hebben. Dat is sinds lange tijd niet meer het geval geweest."
 
Waarom komen die grote opdrachten juist nu los?
"Veel bedrijven overwegen nu om applicatiemanagement en -onderhoud toe te passen, vaak gecombineerd met offshoring. Bovendien zijn de meeste bedrijven gewoon toe aan een opwaardering. Tijdens de millenniumwisseling is veel software en hardware vervangen. Door de economische crisis is de vervanging van die systemen vooruitgeschoven, maar langzamerhand moeten organisaties wel vernieuwen."
 
Wat zou beter kunnen?
"We hebben steeds meer gekwalificeerde it-professionals nodig. Dit jaar moeten we zeker ongeveer achthonderd arbeidsplekken opvullen. Daar ligt een grote uitdaging voor ons. We moeten er hard aan gaan trekken om die mensen in huis te krijgen. Een paar jaar geleden heb ik al voorspeld dat er weer een schaarste aankwam. Die schaarste is nu een feit, en ik denk dat we pas aan het begin van de curve zitten. Er is vooral veel behoefte aan de wat zwaardere it'ers, specialisten op het gebied van bijvoorbeeld Java en .NET, erp (enterprise resource planning) en de architectuur van zakelijke oplossingen."
 
Is AtosOrigin een krachtig bedrijf?
"Als je analisten mag geloven, is AtosOrigin een van de krachtigste it-bedrijven van Europa. Ik denk dat dit verdiend is, als je kijkt naar de groei die we de afgelopen vijf jaar hebben gerealiseerd. We zijn meer dan verdrievoudigd. Ook hebben we in 2004 het aangekochte SchlumbergerSema geïntegreerd, waarbij 21 duizend mensen aan onze onderneming zijn toegevoegd - naadloos. We mogen dus best stellen dat we een krachtig bedrijf zijn."
 
Welke factoren binnen AtosOrigin maken het tot een krachtig bedrijf?
"We hebben korte beslissingslijnen. De toegang tot de raad van bestuur is simpel en snel voor zowel klanten als het management intern. Ik ben wereldwijd verantwoordelijk voor systeemintegratie en consulting. Dat is de helft van de totale groep wereldwijd. Daarnaast stuur ik Noord-Europa aan, waardoor ik rechtstreeks inmenging heb in het reilen en zeilen van de onderneming. Ik moet dus mijn eigen strategie uitvoeren. We kunnen daardoor heel snel beslissingen voor klanten nemen en ook vanuit het bestuur klantcontact onderhouden."
 
In welke marktsectoren ziet u de meeste kansen?
"De overheidssector, telecom en de financiële dienstverlening bieden kansen. Dat zijn segmenten die opnieuw groeien."
 
De berichten zijn positiever dan de afgelopen paar jaar. Is de hallelujastemming terug?
"We hebben het dal gezien en het herstel is ingetreden. Dat komt in belangrijke mate door de vervangingsvraag. Na vijf jaar móet een klant over op iets nieuws."
 
Hoe ontwikkelt de markt zich de komende tijd?
"Een aantal nieuwe technologieën zal zorgen voor een verandering in de bedrijfsvoering en dus voor een toenemende vraag naar ict-oplossingen. Rfid (radio frequency identification) bijvoorbeeld; ik denk dat deze technologie een grote toekomst heeft. Ook de verdere standaardisatie op erp-systemen en applicatie-integratie zullen een 'boost' geven."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-10-14T00:00:00.000Z Koen Stegeman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.