Compaq splitst eigen vestigingen op

Eerste initiatief Michael Capellas treft distributiekanaal

Vóór het eind van dit jaar wil Compaq de gemiddelde voorraadtijd van 4,5 week met twee weken terugbrengen. Om de concurrentie beter aan te kunnen, splitst het bedrijf zijn vestigingen in drie financieel zelfstandige eenheden: een tak voor oplossingen voor grote bedrijven, een PC-tak en een voor de consumentenmarkt.

Dit zegt Michael Capellas, sinds zeven weken chief executive officer van Compaq. Capellas positie is niet te benijden, want zijn bedrijf kampt met een groot aantal problemen. In de eerste plaats zijn er de tegenvallende financiële resultaten, die met name te wijten zijn aan grote overschotten in de complexe distributiekanalen. Onder druk van concurrent Dell wil Compaq meer direct gaan verkopen. Maar dat gaat ten koste van de wederverkopers. Tot slot blijkt de integratie van het vorig jaar overgenomen Digital aanzienlijk meer voeten in de aarde te hebben dan verwacht.

Oplossingen

Voor al deze problemen heeft Capellas een aantal oplossingen bedacht. Het grote probleem van de voorraad wil hij tussen nu en eind december voor een deel oplossen door de gemiddelde voorraadtijd met twee weken te verminderen naar 2,5 week. Dat gebeurt door het stroomlijnen van de logistieke keten. In eerdere functies, onder andere bij SAP en Oracle, heeft hij dit kunstje al een paar keer met succes uitgevoerd.
De integratie met Digital kost hem veel hoofdbrekens zo geeft hij toe. "Bedacht moet worden dat het de grootste overname is in de IT-industrie." Capellas denkt de oplossing te hebben gevonden door de vestigingen te reorganiseren in drie eenheden, elk met een eigen financiële verantwoordelijkheid. "Dankzij die aanpak kunnen we beter concurreren, want elk marktsegment vraagt om een specifieke aanpak."

Non Stop

Als nieuwe slogan voor het bedrijf is gekozen voor 'Compaq Non Stop'. Op die manier wil het bedrijf aantonen dat het de motor is van toepassingen op het gebied van elektronische handel. Deze moeten immers zeven dagen per week, 24 uur per dag in de lucht zijn. De keus voor deze slogan is niet origineel, want het overgenomen Tandem introduceerde twintig jaar geleden al Non Stop systemen, parallelle systemen die een 100 procent beschikbaarheid garanderen.
Op de vraag wat hij anders gaat aanpakken dan zijn voorganger reageert Capellas terughoudend. "Het belangrijkste verschil is dat ik in mijn functies bij Schlumberger en SAP zelf informatiesystemen heb gebouwd en vooral ervaring heb met het beheren van de totale logistieke keten."

Uitstraling

Het is echter de vraag hoe Capellas het doet in de financiële wereld en bij de consument. Die beoordelen een ceo vaak voor een belangrijk deel op zijn uitstraling. In vergelijking met de flitsende presentaties van Larry Ellison van Oracle en Scott McNealy steekt de 44-jarige Capellas bleekjes af. Hij heeft met zijn slobberpak de uitstraling van een gemoedelijke geschiedenisleraar die leuk kan vertellen; maar niet die van een geboren leider.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 1999-09-17T00:00:00.000Z Wim Amerongen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.