Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Siemens Nixdorf zoekt partners

12 juni 1997 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Paulus Eras
Paulus Eras

Met de komst van een nieuw managementteam waait er een frisse wind door Siemens Nixdorf. Een nieuwe marketingstrategie, een simpeler organisatie en partners moeten van het bedrijf een multi-automatiseerder maken die letterlijk alles aankan.

Van de negenentwintigste plaats terug in de top-tien, dat is het doel. Nog geen drie jaar geleden bevond Siemens Nixdorf (SNI) zich wel in de top-tien. Maar het Zoetermeerse bedrijf bezat toen een uitstekend renderende printer-divisie. Nadat die van de hand was gedaan, is het bergafwaarts gegaan. De toenmalige directie stapte op. De Siemens-lezing is dat zij ondermeer door de verkoop van de printer-divisie de in dat boekjaar vastgestelde doelen niet meer konden halen.
De nieuwe directieleden, Rein Hoogland (afkomstig van Cognos) en Jan Stolp, ontwierpen een nieuw business plan dat is gestoeld op een eenvoudig adagium: Siemens wil niet alles zelf meer doen en zoekt het in een volledig indirecte benadering van de markt. Deze ambities betekenen onmiddellijk herinrichting van de organisatie, die beter is afgestemd op de breedte van de markt.

Totaaloplossingen

Siemens wil geen nieuwe ontwikkelingen oppakken, maar uitsluitend verder gaan met de kernactiviteiten. Ook wil Siemens inspelen op de trend naar het uitbesteden van complete bedrijfsprocessen.
In technologie vertaald betekent dit het volgende. Datawarehousing is essentieel. Het accent komt te liggen op Internet en duurzame intranet-toepassingen. Daarvoor zijn snelle lijnen nodig. Moeder Siemens kan de fysieke producten en de infrastructuur leveren. Beveiliging wordt een hot topic. Het gaat niet alleen om software maar ook om de beveiliging van smart cards en PC-beveiliging.
"Het gaat er om dat Siemens totaal-oplossingen levert, terwijl de concurrentie deel-oplossingen levert", zeggen Hoogland en Stolp.
Siemens kiest die segmenten waar het toegevoegde waarde kan leveren, bezweren beide directieleden. Zo is SNI in staat complete ziekenhuizen in te richten.
Rein Hoogland: "Ik vind ijzerboer geen vies woord, want ik weet hoeveel geld je er mee kunt verdienen". Die toegevoegde waarde omvat een consistent indirect beleid: "Het vervreemdt je van je partners als je dat niet doet."
"Hardware is een commodity, zeker als je kijkt naar de prijs/prestatie-verhouding. Maar de markt vergeet dat het wel met elkaar moet werken, netwerkaansluiting moet hebben."
SNI wil op de eerste plaats de marktsegmenten financiële dienstverlening, de telecom- en utility-markt, de detailhandel en de zorgsector bewerken. Industrie en overheid komen daar later bij. Het bedrijf is minder goed in zakelijke dienstverlening en verkeer.
De d irectie geeft toe dat Siemens laat is met deze actieve benadering van de markt, maar niet te laat.

Partners

De indirecte strategie houdt in dat SNI naarstig op zoek is naar geschikte partners. "Als blijkt dat er voor bepaalde producten/markten geen partners zijn te vinden, zoals misschien in het mainframe-segment, het zij zo, maar dan hebben we in elk geval het kanaal niet verstoord", zegt Rein Hoogland. Intussen staan er al zestien partners op de short list.
De herinrichting van de organisatie en het implementeren van de nieuwe business-strategie is op 1 juli gereed. Op 1 oktober moet alles, inclusief partners, klaar staan. Mooi meegenomen is dat er onder de 394 medewerkers geen gedwongen ontslagen vallen. Wel verwacht SNI van hen een grote mate van flexibiliteit en inzet.
"De doelstellingen nu zijn ambitieus en realistisch", stelt Jan Stolp. Beide heren, die niet van zins lijken te zijn snel op te stappen, kunnen niet zeggen wat die doelstellingen zijn.
"We verwachten dit jaar geen verlies en we sluiten het jaar af zoals het hoort: conform de daarvoor geldende richtlijnen. Het komend jaar is er waarschijnlijk al een groei van 2 procent".

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs