Wie weerstaat de economische tegenwind het best? Volgens economen leggen vooral de tienduizend groeibedrijven het meeste gewicht op de ‘Beaufortschaal’. Adviseur Joop de Jong van Growth Company en Growth IT Solutions ondersteunt deze volgens velen onderbelichte categorie.
[ klein maar fijn ] De beeldvorming van de Nederlandse ict-bedrijfstak wordt vaak gedomineerd door grote dienstverlenende bedrijven. In dat geweld dreigen kleinere bedrijven onderbelicht te blijven. Ten onrechte. Computable stelt ze stuk voor stuk aan u voor: van piepjong tot middelbare leeftijd en met nooit meer dan zo�n zeventig medewerkers. En altijd: Klein maar Fijn. Alle afleveringen: |
Het geheim achter groeiende bedrijven? Dat is de vraag die Joop de Jong, directeur van Growth Company en zusterbedrijf Growth IT Solutions, vrijwel volledig bezighoudt. Hij was jarenlang verantwoordelijk voor de organisatie van de bedrijfswedstrijd Deloitte Fast 50 (de jaarlijks vijftig snelste technologiegroeiers) en nam samen met een aantal ondernemers het initiatief tot het oprichten van het platform Port4Growth, een ontmoetingsplaats voor groeibedrijven, grote dienstverleners en overheidsinstanties die moeite hebben om die bedrijven te bereiken. De Jong behoorde bovendien tot het team dat in 2004 in opdracht van het ministerie van Economische Zaken de beleidsstudie Snelle groeiers en innovatie opstelde.
“Uit dit onderzoek blijkt dat Nederland zo’n tienduizend groeibedrijven telt, die vijf tot tien jaar oud zijn en tussen de tien en duizend medewerkers tellen, plus een vergelijkbaar aantal potentiële groeiers. Alleen zijn alle ogen, ook die van brancheverenigingen en het ministerie, gericht op starters of de grote bedrijven. Dit middensegment met doorgroeiers creëert de meeste werkgelegenheid in ons land en verdient juist veel ondersteuning.”
De Jong richtte vorig jaar met een aantal andere adviseurs die kennis hebben van groei en groeibedrijven, de Growth Alliance op (in totaal 15 mensen). Het verbond bestaat uit de bureaus Growth Company, Growth IT Solutions, Growth Consult, Powerstyle, Partner Performance en The Change Company. Samen pretenderen ze de zes barrières te slechten die (potentiële) groeiers op hun pad kunnen vinden: groeistrategie, marktpositionering, kapitaalverschaffing, zakenpartners, marktpositionering en automatisering. “Wij weten wat hun problemen zijn en laten aan de hand van praktijkvoorbeelden zien waar de oplossing ligt.”
Klantenbinding
Uit het rapport Snelle groeiers en innovatie blijkt dat groeibedrijven ten opzichte van de niet-groeiers een andere houding innemen ten aanzien van automatisering. Ze investeren in een vroeg stadium in ict en staan open voor innovatieve technologie, zoals webapplicaties. Niet-groeiers treuzelen met het uitzoeken van ict-oplossingen. Eén op de drie bedrijven gaf aan dat de verkeerde of te late automatiseringskeuzes de groei achteraf gezien heeft belemmerd.
Vanuit de Growth Alliance biedt Growth IT Solutions ict-advisering aan. Het bedrijf put hiervoor uit een reservoir van praktijkvoorbeelden van groeiers die op een slimme manier ict inzetten. De Jong geeft als voorbeeld een snelgroeiende winkelketen die boven op het bestaande erp-pakket een internetschil wilde aanschaffen. Leverancier JD Edwards bood een oplossing aan die te groot en te duur was. De directeur, die al ervaring had met internettoepassingen, besloot het erp-pakket terug te brengen tot de kernmodules en de rest op te lossen op basis van webapplicaties: flexibel, snel te implementeren en tegen acceptabele kosten.
“Wij kijken vooral naar de kosten van een pakket en het voorhanden zijn van kwalitatief vergelijkbare alternatieven. Het komt geregeld voor dat mkb’ers zich in de houdgreep van de leverancier bevinden”, beweert De Jong. Hij kent een notariskantoor dat jaarlijks bijna twee ton betaalt voor een administratief pakket, waarbij de serviceverlening ook nog eens onder de maat is. “De nazorg is bovendien bedroevend. Pas met het contracteinde in zicht komen softwareleveranciers weer in actie. Klantenbinding is voor hen nog een braakliggend terrein. Je zult verbaasd staan over het kleine aantal softwarebedrijven dat zelf een adequaat relatiebeheersysteem gebruikt.”
Geheim bekend?
De directeur bespeurt wel een kentering: de generatie jongere ondernemers (tussen de 35 en 45 jaar oud) laat zich geen knollen voor citroenen meer verkopen. “Die hebben ooit in de opstartfase een neefje of een buurjongen gevraagd een schoenendoosapplicatie in elkaar te zetten. Die werkte naar tevredenheid, alleen nu wordt het tijd om over te stappen naar een professionele internetapplicatie, 24 uur bereikbaar, goed onderhouden en met een betrouwbare backup. Ze begrijpen echter niet waarom daarvoor veel betaald zou moeten worden aan adviseurs of ontwikkelaars.” Volgens De Jong kijkt deze generatie groeiondernemers veel kritischer naar leveranciers. Zij zien dat er meer te koop is dan de bekende grote, dure pakketten en omarmen nieuwe oplossingen van application service providers, internetbedrijven en open-sourcedienstverleners.
Is De Jong inmiddels achter het geheim van groei? Hét recept bestaat niet, maar het is naar zijn mening aantoonbaar dat succesvolle groeiers anders omgaan met het maken van beslissingen en keuzes. “Zij opereren planmatiger dan de niet-groeiers en hakken sneller knopen door, ook qua automatisering. Ondernemers die een duidelijk doel voor ogen hebben en bepalen waar ze over een, drie en vijf jaar willen staan, zijn vaak succesvoller. Een eerdere ervaring, ook een faillissement, blijkt te helpen: de tweede keer gaat altijd beter.”