Mantelcontracten, een voorkeursbehandeling van bepaalde ict-leveranciers en de nadruk op snel terugverdienen van investeringen fnuiken de technologische innovatie in grote West-Europese bedrijven.
De ict-directeuren van die bedrijven maken zich daar zorgen over, zo blijkt uit de resultaten van een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Unisys. Bijna de helft (47 procent) van de 250 respondenten gelooft dat de lange-termijn doelstellingen van hun onderneming en de ‘best practices’ in gevaar komen door de starre inkoopprocessen in hun onderneming. Die zijn steeds meer bepalend voor technologische keuzes, ten koste van motieven als geschiktheid of prestaties van die technologie.
Een kwart van de ondervraagden geeft toe dat ze het merendeel van hun begroting spenderen aan wat het onderzoek noemt ‘business as usual’-technologie die de onderneming aan de gang houdt en niet aan technologie die het bedrijf vooruit helpt. 43 Procent van de ict-managers bevestigt dat hun onderneming de voorkeur geeft aan bestaande relaties met ict-leveranciers boven een relatie met een nieuwe aanbieder.
Starheid
Bijna de helft van de ondervraagde ondernemingen bekent dat het uitbreiden van de voorkeurslijst van aanbieders met een nieuwe leverancier “tamelijk moeilijk” of zelfs “erg moeilijk” is in de bestaande zakelijke omgeving. De ict-directeuren zijn niet erg ingenomen met die starheid; 20 procent denkt dat het de onderneming beperkt in zijn zakelijke mogelijkheden, bijna een kwart gelooft niet dat een dergelijke inkooppraktijk erg bevorderlijk is voor de lange-termijn doelstellingen van de onderneming.
De opdrachtgever van het onderzoek wijst op het gevaar dat inflexibele korte-termijn inkoopgedrag leidt tot een “explosie van applicaties of servers”, die veel moeilijker te beheren valt en dan nog alleen tegen flink hogere kosten. “Het maken van de juiste technologische keuzes moet moet voorbehouden blijven aan de ict-directeur of de cio,” aldus Steve Rawsthorn, vice-president Emea van Unisys.< BR>