Nog steeds gaat het merendeel van het it-budget van banken op aan interne automatiseringsoplossingen. De uitgaven aan externe software stijgen echter. Op de leveranciersmarkt slaan de grote partijen weer op de trom.
Gert Jan van Dorsten, bankexpert bij Capgemini en auteur van het rapport Retail Banking Systems Survey 2006, haalt een mooie vergelijking aan: het vervangen van een kernsysteem bij een bank wordt vaak vergeleken met het vervangen van de motor van een Boeing 747 in de lucht. Experts beschouwen de vervanging van bedrijfskritische, backoffice systemen als een zeer complex, risicovolle en dure operatie. De systemen bevatten essentiële klantinformatie en regelen de verwerking van transacties.
Toch zullen banken aan vernieuwing moeten geloven. Vooral de grotere financiers worstelen met de overgang van hun antieke systemen, waarvan de oorsprong teruggaat naar de jaren zestig en zeventig, naar nieuwe, flexibele technologie. Kosten en risico’s vormen voor hen de barrières. Die zullen toch geslecht moeten worden onder druk van een door klanten gevraagde efficiëntere en betere (internet-)dienstverlening en de roep om transparantie (de nieuwe regelgeving, zoals Basel II).
Intern versus extern
Uit het rapport Retail Banking Systems Survey 2006 komt de verwachting naar voren dat banken hun interne it-activiteiten herstructureren om meer en meer over te kunnen stappen naar pakketsoftware van leveranciers. Vooral de retailbanken, die de consumentenmarkt bedienen, consolideren hun interne it en investeren in standaard- software. Desalniettemin vindt softwareontwikkeling in huis nog op veel grotere schaal plaats dan het ingebruiknemen van andermans software. Ter vergelijking: uit cijfers van Merrill Lynch blijkt dat van de wereldwijde bestedingen aan banksoftware (47 miljard dollar) er ‘slechts’ twaalf miljard op externe pakketten betrekking hebben. Volgens onderzoeker Van Dorsten bestaan er nog immer banken die nieuwe bedrijfskritische systemen liever zelf ontwikkelen, ondanks de lange (en dure) oplevertijd.
Leveranciers
Niet alleen de retailbanken denken na over nieuwe technologiestrategieën, ook de leveranciers reageren. De afgelopen jaren kenmerkte de markt van aanbieders zich door talloze overnames, fusies en samenwerkingsverbanden. Daarbij worden specialistische oplossingen van kleine partijen langzaamaan vervangen door geïntegreerde pakketten. Niet voor niets duiken de grote it-spelers weer op de topbanken: SAP, Oracle, Accenture, Infosys, Tata Consultancy, Tietoenator en T-Systems, en de grotere bancaire softwareleveranciers als Fidelity, Misys en Fiserv bieden hoogwaardige it-oplossingen aan. Daarnaast zijn er nog concerns als IBM, EDS en HP, vaak betrokken bij uitbestedingsdeals, maar niet in het bezit van eigen oplossingen: die werken samen met financiële softwarespecialisten.
Bij de topbanken komt het nog nauwelijks voor dat er een backofficeapplicatie wordt vervangen. Een recent voorbeeld is UBS dat in juli 2003 overging op SAP Core Banking. Van Dorsten voorziet in het komend decennium wel een inhaalslag. Grote vraag in zijn ogen is hoeveel van de nieuwe backofficesystemen van interne makelij zullen zijn.
Analyse
Behalve markt- en trendinformatie bevat Retail Banking Systems Survey van Capgemini ook een analyse van een twintigtal pakketoplossingen voor retailbanking. Volgens onderzoeker Gert Jan van Dorsten blijkt uit de analyse dat er voldoende aanbod is van goede pakketoplossingen in Europa. Belangstellenden kunnen het rapport kosteloos opvragen door een e-mail te sturen naar: pbscapgemini.com (o.v.v. Doel van het rapport Retail Banking Systems Survey 2006)