IBM's concurrenten zijn niet bezorgd

Forrester ziet pc-klanten kijken naar andere leveranciers

De concurrentie zegt niet wakker te liggen van IBM's overeenkomst met Lenovo. Big Blue verkoopt zijn pc-divisie aan het Chinese bedrijf, dat met zijn efficiënte productie de concurrentieslag moet aangaan.

Oorsprong pc

IBM introduceerde de personal computer in 1981. Door de korte ontwikkeltijd van slechts één jaar zag het topgeheime pc-team zich genoodzaakt standaardcomponenten, vrijelijk in elektronicawinkels verkrijgbaar, te gebruiken. Alleen het bios was een echt IBM-product en als zodanig beschermd. Compaq, inmiddels opgekocht door HP, imiteerde de bios-werking en zo ontstonden de kloonmachines, ofwel IBM-compatibele pc's. Toch wist IBM de pc-markt tot 1994 aan te voeren. Gaandeweg zag het wel zijn invloed en macht wegglippen naar Microsoft. Die had de licentie voor gebruik van zijn besturingssysteem relatief open gehouden en mocht het daardoor ook aan de kloonproducenten leveren. De uitdrukking IBM-compatibel veranderde dan ook algauw in Intel-compatibel en daarna x86-compatibel.
Michael Dell van de directe pc-producent Dell doet schamper over de verkoop. "We zijn geen grote fans van het idee twee bedrijven samen te voegen. Wanneer was de laatste succesvolle overname of fusie in de computerindustrie? Dat is lang, lang geleden." Hij ziet de verkoop en alliantie tussen IBM en Lenovo als het zoveelste samengaan. "Wij geloven in organische groei."
HP-topvrouw Carly Fiorina is het hier niet mee eens en noemt de eigen overname van Compaq als bewijs. Toch ziet ook zij vooralsnog geen bedreiging in IBM's deal met Lenovo. Veel analisten laten zich behoedzaam uit over de overeenkomst. Sommigen zien het als het afstoten van een divisie met magere resultaten. Anderen zien het als sluwe manouevre om onder de prijsdruk van concurrenten als Dell uit te komen.

Magere winst

IBM stelt dat zijn pc-tak gecombineerd en Lenovo samen ongeveer twaalf miljard dollar omzet boekten. Analisten schatten dat de pc-divisie dit jaar een omzet van zo'n elf miljard dollar zou halen. De productie ligt rond de twaalf miljoen pc's per jaar. IBM's pc-tak is echter sinds begin dit jaar pas uit de verliezen. Het wist in het eerste kwartaal voor het eerst sinds lange tijd weer winst te boeken en heeft dat tot nu toe volgehouden.
Toch blijft de pc-divisie achter in vergelijking met IBM's andere activiteiten. Het herstel is weliswaar een feit, maar de resultaten blijven mager. In het derde kwartaal dit jaar boekte de pc-tak 3,3 miljard dollar omzet en 54 miljoen winst. De laagste winst van een productdivisie was toen 417 miljoen van de Systems and Technology-groep. De totale bedrijfsresultaten waren in het derde kwartaal 23,4 miljard omzet en 2,5 miljard winst. In 2003 verloor de pc-tak 118 miljoen dollar op 11,5 miljard dollar omzet.
De marges op pc's zijn laag en staan nog altijd onder druk. De conclusie is dan ook dat de pc een massaproduct is geworden waar weinig eer - laat staan winst - aan valt te behalen. Hans van den Broek, directeur van de Personal Systems-divisie in Nederland, spreekt dit tegen. "De pc is zeker geen massaproduct. Het is een cruciaal component van end to end ict-oplossingen." Hij benadrukt dat IBM zich blijft richten op complete oplossingen.

Loyaliteit

Inmiddels doen wel berichten de ronde dat IBM-klanten in het bedrijfsleven nu naar pc's van Dell en HP kijken. Analist Robert McNeill van onderzoeksbureau Forrester verklaart dit vanuit de oprisping die IBM's verkoop zal veroorzaken. Hij verwacht dat 48 procent van de klanten overweegt over te stappen naar een andere pc-leverancier. Een dergelijke overloop vond ook plaats toen HP concurrent Compaq kocht.
IBM stelt dat zijn klanten loyaal zijn en aan het merk hechten. McNeill ziet dat anders. "Algemeen wordt aangenomen dat de merkbinding aan IBM, en de Thinkpad-laptops in het bijzonder, heel diep gaat, maar onze gegevens wijzen op het tegendeel. Dat bevestigt het feit dat loyaliteit van bedrijfsklanten neerkomt op prijs. Het management van IBM heeft nu besloten niet op prijs te willen concurreren." Lenovo kan en wil dat wel doen, Het mag daarvoor de komende vijf jaar IBM's pc-merknamen gebruiken.< BR>

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2004-12-17T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.