Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ip-telefonie in dip

18 oktober 2001 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Sytse van der Schaaf
Sytse van der Schaaf

De afhandeling van spraak via ip-netwerken (internet protocol) ontgroeit de kinderschoenen. Lange tijd was het een experiment dat vooral prijsbewuste consumenten aantrok. Recente verbeteringen in de hardware en software maken het nu geschikt voor bedrijfstoepassingen. Wel ontkomt ook deze sector niet aan de malaise in de ict-sector.

Tot nu toe is spraak die afgehandeld wordt via het internet protocol vooral een consumentenaangelegenheid. Uit onderzoek van Frost en Sullivan blijkt dat consumenten het leeuwendeel van de belminuten via ip voor hun rekening nemen. Het bedrijfsleven tekent voor hooguit 1,5 procent van alle ip-belminuten. Pas in 2006 slaat de balans door naar het bedrijfsleven, zo voorspelt het onderzoeksbureau.
De Amerikaanse producent van netwerkapparatuur Cisco meldde deze week dat bouwonderneming Ballast Nedam zijn ip-telefonie-producten gaat gebruiken. Eerder dit jaar kondigde de fabrikant aan dat Dow Chemical voor zijn producten had gekozen. Het ip-telefonie portfolio van het concern bestaat uit ip-toestellen, softwarematige telefoons voor laptops, callmanager-software en speciale routers die behalve de netwerkverbinding ook stroom leveren aan de telefoons.
Opvallend is dat Ballast Nedam niet uit kostenoverwegingen voor spraak via ip heeft gekozen. Volgens Martijn Balhuizen, manager datacommunicatie, stapt zijn bedrijf over op deze vorm van telefonie omdat het wil aansluiten bij de trend om data en spraak via hetzelfde netwerk af te handelen. Pas op de langere termijn verwacht Balhuizen hiermee besparingen op het beheer en de netwerkverbindingen te kunnen realiseren.
Op korte termijn moet het bedrijf flink investeren. "Doordat we voor de computer en de telefoon hetzelfde netwerk gebruiken besparen we meteen op bekabeling. Maar deze besparing zijn we gelijk weer kwijt aan de telefoontoestellen, apparatuur en software die voor het afhandelen van spraak over het internet-netwerk nodig zijn." In de opstelling bij Ballast Nedam zijn twee callmanagers geïnstalleerd die het telefoonverkeer regelen en waarmee het telefoniesysteem te beheren is. Momenteel zijn er 180 ip-telefoons in gebruik in het nieuwe hoofdkantoor bij Nieuwegein. Uiteindelijk moet dat oplopen tot duizend telefoons in een configuratie die maximaal zeventienhonderd poorten beschikbaar heeft.
De eerste besparingen verwacht Balhuizen uit het goedkoper beheer van het ip-telefoniesysteem te halen. Dit beheer is centraal te regelen, ook voor locaties buiten het hoofdkantoor. Andere voordelen zijn de flexibiliteit en de extra mogelijkheden. Medewerkers roepen met een pincode op ieder willekeurig toestel in het netwerk hun eigen instellingen op. Dat geldt ook voor mensen buiten de bedrijfsmuren die op hun laptop een softwaretelefoon gebruiken. Ook komt er op termijn een koppeling met de Notes-applicaties zodat medewerkers op één plaats terechtkunnen voor berichten uit meerdere bronnen, zoals e-mail, fax en voicemail.
Andere besparingen duren langer. De huidige dataverbindingen met de buitenwereld laten ip-telefonie nog niet toe. Ballast Nedam heeft ip-verbindingen op basis van frame relay die ongeschikt zijn voor spraak bij BT Ignite en KPN. Pas volgend jaar lopen deze contracten af. De nieuwe netwerkverbindingen krijgen wel ondersteuning voor spraak. Een internationale telecompartij zou het telefoonverkeer van Ballast Nedam zo lang mogelijk binnen de gehuurde netwerkverbindingen kunnen houden, waardoor het bedrijf flink op zijn internationale telefoonverkeer kan besparen.
Dergelijke voordelen moeten meer bedrijven over de streep trekken, maar dit kost waarschijnlijk veel tijd. Volgens Frost en Sullivan houdt het slechte telecomklimaat de opmars van ip-telefonie op. Aanbieders hebben weinig ruimte om nieuwe diensten te ontwikkelen, laat staan om er klanten voor te winnen. Een minstens zo belangrijke factor is de onwil van veel telecomaanbieders om haast te maken met het invoeren van ip-technologie. Een voortvarende uitrol ervan zou de inkomsten uit bestaande telefonienetwerken kannibaliseren. Dat is het laatste waar de door grote schuldenlasten geplaagde concerns op zitten te wachten.
 

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs